וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "אוסטרליה הייתה עמוק בסוד ענייני האסיר X"

ממשלת אוסטרליה לא הגישה פנייה רשמית לישראל מאז נחשפה הפרשה, ולטענת גורם ישראלי שהתראיין לעיתון אוסטרלי "כל יום שעובר רואים עד כמה הם היו מעורבים לעומק"

צילום: רשת ABC האוסטרלית, עריכה: יותם בן דוד

מאז שנחשפה פרשת "האסיר X" על ידי כלי התקשורת האוסטרליים, לא פנתה ממשלת אוסטרליה באופן רשמי למקבילתה בישראל על מנת לקבל מידע על מעצרו ומותו של האזרח האוסטרלי בן אלון-זיגייר, כך דיווח היום (שבת) העיתון "האוסטרלי". גורם ישראלי בכיר אמר לעיתון כי הממשלה בקנברה לא צפויה לבצע פנייה שכזו, משום ששירות הביטחון הלאומי של המדינה, ASIO, היה מעורה בפרטי הפרשה.

"בכל יום שעובר רואים עד כמה הם היו מעורבים לעומק", אמר הגורם. "ברור שהם היו בסוד העניינים הרבה לפני שהוא מת. הם חקרו אותו, הם חשדו בו, הם ידעו הרבה דברים". הוא הוסיף כי "כשארון הקבורה שב לאוסטרליה, הם ידעו שהוא לא סתם מטייל שהלך לאיבוד".

תחקיר ABC. צילום מסך
"ברור שהם היו בסוד העניינים הרבה לפני שהוא מת. הם חקרו אותו, הם חשדו בו, הם ידעו הרבה דברים"/צילום מסך

שר החוץ של אוסטרליה, בוב קאר, הודה ביום חמישי כי הממשל בקנברה עודכן בפברואר 2010 על כך שהרשויות בישראל עצרו את "האסיר X" בחשד לביצוע עבירות חמורות שפגעו בביטחון ישראל. בשימוע בסנאט האוסטרלי אמר קאר כי "שירותי המודיעין באוסטרליה העבירו מידע לפיו הרשויות בישראל עצרו אזרח בעל אזרחות כפולה, אוסטרלית וישראלית, ואף נקבו בשמו". הוא הוסיף כי קנברה דרשה מישראל לערוב לביטחונו של "האסיר X". לפני כן טען קאר כי המידע הרגיש לא התקבל במשרד החוץ האוסטרלי ובשל כך הורה לקיים בדיקה פנימית במשרד החוץ בנוגע להתנהלות המשרד בפרשה. כלי תקשורת באוסטרליה דיווחו בשבוע שעבר כי גורמים רשמיים בישראל עדכנו דיפלומט אוסטרלי בשגרירות אוסטרליה בתל אביב בנוגע למעצרו של אלון-זיגייר, אך המידע לא הועבר למשרד החוץ בקנברה.

פרשת "האסיר X" - סיקור מיוחד
דו"ח זיהוי פנים: "האסיר X אינו חשוד בחיסול מבחוח"
המוסד פרץ לבית עיתונאי אוסטרלי שחשד באסיר X?
ה-X של האוסטרלים: המרגל שקנברה רוצה לשכוח
קצין איסוף: מדוע אנשינו בוגדים במדינת ישראל?

במהלך השימוע בבית הנבחרים האוסטרלי נמנעו נציגי הממשלה מלנקוב בשמו של אלון-זיגייר, אשר התאבד בדצמבר 2010 בתא מעצר בכלא איילון שברמלה. נציגי הממשלה אמרו כי קנברה ביקשה מהרשויות בישראל להתחייב על כך שזכויותיו כובדו בזמן המעצר. כמו כן דרשה אוסטרליה מישראל כי תינתן לו אפשרות לבחור עורך דין לשם ייצוג משפטי וכן ביקשה ליידע את בני משפחתו על המעצר. בנוסף דרשו בקנברה שישראל תערוב לכך שלא יתנכלו לאלון בכלא. שר החוץ קאר הסביר כי הממשלה הסתמכה על הבטחתה של ישראל כי זכויותיו המשפטיות של אלון כאזרח ישראלי, לא ייפגעו. קאר חזר על דבריו בעבר, לפיהם אלון-זיגייר ובני משפחתו לא פנו לעזרת הרשויות באוסטרליה בתקופת מעצרו.

במהלך הדיון אמר האחראי על יחסי החוץ והמסחר במשרד החוץ האוסטרלי, פיטר ורג'ס, כי שגרירות אוסטרליה בישראל לא ידעה על מעצרו של אלון, עד לאחר התאבדותו, ב-15 בדצמבר 2010. הוא הוסיף כי הוא לא יודע אם שר החוץ דאז, סטפן סמית, עודכן בפרטי הפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully