וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התינוק שלכם הרבה יותר חכם ממה שאתם חושבים

סדרה של מחקרים שבוצעו בארה"ב באמצעות מגנטואנצפלוגרפיה ("מכשיר הדומה למייבש שיער במכון יופי") מנסה לפצח את תעלומת מוחו של התינוק - כדי ללמוד על מוחו של המבוגר

התינוק שזוחל אצלכם בסלון עשוי להיות הרבה יותר חכם ממה שאתם חושבים. לכל אורך ההיסטוריה, תהו רופאים כיצד פועל מוחם של תינוקות: באופן טבעי, הפעוטות אינם משתפים פעולה בצורה טובה עם מכשירי סריקה לאבחון רפואי, ומן הסתם קשה לדובב אותם על תחושתם. כעת, שורה של מחקרים שהתבצעו באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל מנסים לפצח את התעלומה. ה"וול סטריט ג'ורנל" סיפק השבוע הצצה למעבדתה של ד"ר פטרישה קוהל, מנהלת במכון למדעי המוח והמדע באוניברסיטה, שהוא אחד המכונים הראשונים בעולם שהכניס לשימוש מכשיר MEG (מגנטואנצפלוגרפיה) כדי לסרוק את מוחם של תינוקות.

מדובר בטכנולוגיה המאפשרת לחוקרים למדוד את השינויים בשדה המגנטי סביב המוח, בזמן שהילד יושב תחת "מכשיר הדומה למייבש שער במכון יופי". לדברי ד"ר קוהל, יתרונו של המכשיר הוא בפעולתו השקטה והלא-חודרנית, שאינה מרתיעה תינוקות. "מוחו של התינוק הוא תעלומה שרוצה להיחשף", סיפרה ד"ר קוהל, "הוא מלא בסודות שממתינים להתגלות".

מכשיר MEG (מגנטואנצפלוגרפיה). AP
"כמו מייבש שער במכון יופי". ילד במכשיר EMG/AP

במסגרת המבחנים שבוצעו במכון, התגלה כי תינוקות מסוגלים לבצע החלטות המתבססות על הסתברות. באחד הניסויים נבדקו תחילה עשרות פעוטות כדי לבדוק אם הם מגלים העדפה לסוכריה ורודה או לסוכריה בצבע שחור. לאחר מכן, הוצגו להם שתי צנצנות: האחת הכילה יותר סוכריות מהצבע החביב עליהם, והשניה הכילה יותר סוכריות מהצבע השני. החוקרים שלפו סוכריות משתי הצנצנות והחביאו אותן מתחת לכוסות, וגילו כי ב-80% מהמקרים, התינוקות ידעו לבחור בכוס שהכילה את הסוכריה החביבה עליהם, מבלי שלמעשה ידעו היכן היא מוחבאת.

במחקר אחר, שבו השתתפו תינוקות בגיל שבעה חודשים, הוצגו לפעוטות שורה של הבעות פנים, והם נמשכו דווקא לאלה שהציגו עצב. לדברי החוקרים, מדובר בסממן מובהק להתפתחות רגשית מוקדמת. מחקר נוסף שנערך במכון בדק את ההשפעה על התפתחותם של תינוקות עוד לפני הלידה, והחוקרים הסיקו כי תינוקות מסוגלים לקלוט תבניות בסיסיות של שפה – של מקצבים וצלילים מסוימים - כבר בהיותם ברחם. לפי המחקר, כבר כמה שעות אחרי הלידה, הצליחו התינוקות להבחין בין מלים שנאמרו בשפת אמם לבין שפה אחרת.

הגאונות הלשונית של תינוקות: צפו בהרצאת TED של ד"ר קוהל

ממצאים אלה מתקשרים למחקר שבמכון הגדירו כפורץ דרך, ושגילה כי שני חלקים של המוח – שברוב המחקרים אינם מקושרים ליכולת ללמוד שפה - יכולים דווקא לחזות את יכולתו של הילד לקלוט מילים עוד לפני יום הולדתו הראשון. החוקרים גילו שתינוקות בעלי ריכוז גבוה יותר של חומר לבן וחומר אפור בהיפוקמפוס ובמוח הקטן הראו בהמשך כושר מילולי גבוה יותר מאחרים.

במכון מנסים לאסוף את שורת הממצאים מכל המחקרים הללו כדי להגיע לתובנות שיאפשרו ללמוד יותר על התפתחותם של הילדים בבגרותם, וכיצד מתפתחות מחלות כבר מגיל צעיר. לדברי החוקרים, לתינוק רק 25% מתפקוד המוח של אדם מבוגר, אך בגיל שנה פעוט מסוגל להגיע ל-70% מנפח התפקוד של מבוגר. המדענים מקווים לגלות בדיוק מה קורה בתקופה הזו, כדי להבין מתי מתפתחות מחלות – וכיצד לזהות אותן בצורה טובה יותר.

לקריאה נוספת
ומה הקשר בין ילדים אינטליגנטים לשימוש עודף בסמים?
מוח במחשב ומוליך דו-ממדי: המחקרים ששווים מיליארד יורו

(עדכון ראשון: 20:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully