וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושף פרשת "האסיר x" מדבר: "לא האמנתי לרמת הפחד"

יוסי מלמן

13.2.2013 / 11:50

טרבור בורמן, שערך את התחקיר על סוכן המוסד בן זיגייר שנעצר והתאבד בכלא, מספר על ההליך המורכב לאיסוף המידע וההגבלות בישראל. "יש בסיפור הזה יותר שאלות מתשובות"

צילום: וואלה! חדשות

טרבור בורמן, שערך את התחקיר על "האסיר X", הוא עיתונאי חוקר אוסטרלי שעובד זה 26 שנים ברשות השידור האוסטרלית (ABC) עם רקע עשיר בסיקור המזרח התיכון, החל ממלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 ודרך השנייה ב-2003. בין לבין הוא שימש כתב הרשת במזרח התיכון וביקר בישראל לא מעט פעמים, בין השאר עסק בסיקור פרשת חיסולו של איש החמאס, מחמוד מבחוח בדובאי בפברואר 2010, המיוחס למוסד ושבו דווח כי כמה מאנשי הארגון השתמשו במבצע בדרכונים אוסטרלים. בראיון לוואלה! חדשות הוא מספר על חשיפת הפרשה.

כמה חשוב לדעתך הוא הסיפור שחשפת לציבור באוסטרליה?

"אני סבור כי לציבור יהיה עניין רב בסיפור ותהיה דרישה לבדוק כיצד קורה שאדם אוסטרלי יכול היה לסיים את חייו במצב הזה. מדובר באזרח אוסטרלי ומסעו לישראל דומה לאלו שעושים אלפי יהודים צעירים מהגולה לישראל כדי לחיות בה, לתרום למדינה. אז מה השתבש הפעם? מה היו האירועים שיכולים היו להוביל אותו על נתיב ההרס? אם הוא גויס למוסד, כפי שאנו מאמינים שזה מה שקרה, אז מדוע זה הסתיים באסון? האם הוא בגד בארגון ובמדינתו או שמא הוא היה מתריע בשער שחשף דבר עוולה. יש בסיפור הזה יותר שאלות מתשובות. אך נדמה לי שעם חשיפת המקרה, הציבור האוסטרלי יצפה שממשלת ישראל תספק איזשהו הסבר. מצד שני, האוסטרלים יודעים שאם מעורב בפרשה ככל הנראה המוסד, המצב לא יואר. כמו כן, האוסטרלים מאוד ביקורתיים כלפי נושאי אזרחות כפולה או אנשים שרקעם הוא באומות אחרות שמשתמשים בדרכונים אוסטרלים לקידום השאיפות הלאומיות שלהם בחוץ לארץ".

"בישראל צו בית המשפט היה יעיל מאוד והשתיק כל אחד"

האם תוכל להעמיד את הסיפור בפרספקטיבה של עולם הצללים של הביון הבינלאומי?

"לאוסטרליה אין את אותם עניינים של ביטחון לאומי שיש לישראל. ארגוני המודיעין שלנו אינם מזוהים עם המשימות הספקטקולריות שמאפיינות את המסורת של המוסד. כמובן שכל אחד אוהב סיפור ריגול טוב. התרגלנו לשמוע על משימות מודיעין נועזות שבהן מעורב המוסד, אך הסיפור הפעם על פניו שונה. נראה שמדובר בסיפור על סוכנות ביון שפועלת נגד אחד מאנשיה - זהו מצב חריג ביותר".

עד כמה היה קשה לך לחקור את הסיפור?

"זה היה מאוד מתסכל ובעייתי. בישראל צו בית המשפט היה יעיל מאוד והשתיק כל אחד. לישראל יש ארגונים אמיצים ביותר לזכויות אדם שאינם מהססים לומר את דברם, אך כשזה נגע למקרה של אסיר X אף אחד לא דיבר. לא יכולתי להאמין לרמת הפחד. כולם היססו בגלל צו בית המשפט. ההיבט הנוסף לסיפור הוא הניסיון להתחקות על עקבותיו של האדם הזה במלבורן. הקהילה היהודית במלבורן היא גדולה מאוד אך גם סגורה מאוד. שוחחנו עם אנשים רבים שהכירו את המשפחה, אך נראה שחברים ומכרים יישרו קו, סגרו את השורות כדי להגן על המשפחה".

האם מישהו ניסה ללחוץ עלייך שלא לפרסם את הסיפור?

"לא. ידעתי שבישראל עלי להיות מאוד זהיר בגלל צו בית המשפט. באופן מוזר, לא רבים היו מודעים לכל פרשת אסיר X . אני חושב שהסיבה לכך היא שלאחר ניסיון ראשוני של אתר YNET ושל כמה כלי תקשורת בינלאומיים לדווח על המקרה הסיפור הושתק על ידי בית המשפט ונשכח".

האם היית בקשר עם הרשויות בישראל?

"מבחינה טקטית החלטתי שלא לפנות לרשויות בישראל. אני חושב שזה היה נבון מצידי לא לפנות ולספר להם על מה שאני מתכוון לחקור. פניתי אליהם לקבלת תגובה רק ביום שני".

האם הגילויים שלך ישפיעו על יחסי ישראל-אוסטרליה?

"זה תלוי אם כתוצאה מהסיפור יצוצו פרטים נוספים על מה האדם הזה עשה בכלא. אם ממשלת ישראל לא תאמר דבר או אם העיתונאים החוקרים בישראל הידועים כמי שפועלים ללא מורא לא יוכלו לשפוך אור נוסף על המקרה, או אז סבורני שלא תהיה השפעה משמעותית על היחסים. שר החוץ שלנו, הסנטור בוב קאר אמר לי כי הוא יהיה מוכן להעלות את הנושא עם הרשויות בישראל, אך הוא גם אמר כי הוא זקוק למידע נוסף מהמשפחה. ובהתחשב בעובדה שהם לא ביקשו בעבר סיוע קונסולרי, הרי האפשרות הזו מוטלת בספק.

"באופן כללי היחסים בין ישראל לאוסטרליה הם חזקים. אך בעבר ממשלת אוסטרליה לא היססה לפעול נגד ישראל, כשהיו תלונות ונדרשה פעולה. ב-2010 ממשלת אוסטרליה גרשה את דיפלומט ישראלי לאחר שנמצאו ראיות שנעשה שימוש בדרכונים אוסטרלים במשימה להתנקש בחיי מחמוד מבחוח בדובאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully