וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד נאם לראשונה בכנסת: "10% לא יאיימו במלחמת אחים"

יו”ר יש עתיד התייחס למחלוקת מול החרדים בסוגיית השוויון בנטל ואמר כי "שלטון מיעוטים על פני הרוב” יביא אנרכיה. הוא קרא להשיב למדינה יכולת להחליט גם מול מה שנתפס קדוש

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

"לא תהיה פה מלחמת אחים. 10% מהאוכלוסייה לא יכולים לאיים במלחמת אחים", כך אמר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בנאומו הראשון בכנסת ה-19, אותו סיים לשאת לפני זמן קצר (שני). "אסור לנו להתעלם מכך שהדיון בשוויון בנטל העלה שוב את הקולות המאיימים הללו", אמר לפיד. "זה נוגד את כל הרעיון הדמוקרטי. זה דיון שנוגע בפחדים הגדולים ביותר, אולם בדיוק בשל כך הציבור בחר אותנו בשביל לשבת בבית הזה, כדי שנתנשא מעל הפחדים. לא באנו ליצור קרע – באנו לאחות. הגיע הזמן להודות שיש פצע פעור בלבה של החברה הישראלית".

יאיר לפיד נואם לראשונה במליאת הכנסת ה-19, פברואר 2013. מור שאולי
"נשים נשלחות לאחורי האוטובוס בירושלים והמדינה כבר אינה יודעת מה לומר". לפיד בכנסת, היום/מור שאולי

לפיד הדגיש בנאומו כמה פעמים כי בישראל אבדה האמונה בכוחה של המדינה לפעול, להחליט החלטות ולהתייצב ביושר ובאומץ בפני הקבוצות המרכיבות אותה "ולהגיד להן שיש לנו כללים ברורים של מותר ואסור". "נשים נשלחות לאחורי האוטובוס בירושלים והמדינה כבר אינה יודעת מה לומר. אם זה יימשך מחר – לא יהיה פה אוטובוס, מפני שיש חוקים והם חלים על כולם", אמר לפיד. "פורעי חוק פורצים לבסיסי צה"ל וכל מה שהמדינה יודעת לעשות הוא 'להיות מזועזעת' ולגנות את המתפרעים בשפה רפה. ביישובים בצפון ובדרום המשטרה לא מעזה להיכנס, הם מופקרים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מליאת הכנסת ה-19, פברואר 2013. מור שאולי
נאום ראשון בכנסת ה-19. לפיד במליאה/מור שאולי

לדברי יו"ר יש עתיד, חברי הכנסת לא נבחרו כדי להסתיר בעיות ולהתעלם מהן, אלא להתמודד איתן למרות הקשיים. "דיון השלום שחודר הישר לבשר החי של המחלוקת הישראלית לא יכול להתנהל תחת איומי אלימות. דיון השלום שחודר הישר לבשר החי של המחלוקת הישראלית לא יכול להתנהל תחת איומי אלימות. כל אחד צריך לדעת שקולו יישמע וזכותו להביע את עמדתו היא עקרון עליון. אבל הוא צריך לדעת שאם המדינה תחליט בניגוד לדעתו יהיה עליו לציית בניגוד להחלטה, אפילו אם היא נוגדת את מה שקדוש בעיניו".

הוא הגדיר זו כאנרכיה – שלטון המיעוטים על פני הרוב. "יש בינינו ויכוחים, צריכים להיות בינינו ויכוחים, אולם הבית הזה (הכנסת) לא מסמל רק את הזכות להתווכח ולטעון אלא גם את העובדה שלכל ויכוח כזה צריך שיהיה סוף. הבית הזה לא יכול לחמוק מחובתו, והוא יחליט החלטות שלא כולם יאהבו". כמו כן, הוסיף וחזר יו"ר יש עתיד על עמדתו בנוגע לשרים בלי תיק המכהנים בממשלה ואמר כי "בממשלה יש לנו תריסר שרים שאין בהם צורך".

"אני מאמין בישראל"

לפיד אמר כי הוא מאמין שאין זה מוגזם לדמיין מדינה שהמנוע שלה הוא לא שנאת הזר והאחר אלא אהבת האדם. "אני מאמין בישראל, בישראלי, ביכולתנו להתעשת וליצור פה חברת מופת. כדי שזה יקרה אנחנו צריכים לשמור מכל משמר על מה שמאחד בנינו ולזכור בו בזמן שאיחוד כזה לא יקרה כשיש כאלה שלא מכירים בעיקרון הכי בסיסי של הדמוקרטיה.

"אנחנו אנשים שונים זה מזה. יש בינינו חרדים ודתיים וחילונים ויהודים ומוסלמים ונוצרים וגברים ונשים. יש יופי רב בפסיפס הצבעוני והמורכב הזה ויש בו עוצמה אינטלקטואלית. לא הייתי רוצה לחיות במדינה שבה כולם יצאו מאותו פס ייצור. הגיע הזמן להחלים", אמר לפיד. "כדי שזה יקרה עלינו להשיב למדינה את יכולת ההחלטה של הריבון. הוא צריך לחזור ולהתנהג כמו ריבון – זה תפקידו של הבית הזה. תפקידנו, וזה החלק היפה בו, הוא לדמיין יחד איך צריכה מדינת ישראל להיראות".

בהמשך הישיבה צפויים לנאום גם סתיו שפיר ועומר בר לב, חברי הכנסת הטריים מטעם מפלגת העבודה. מוקדם יותר התקיימה ישיבת סיעה של יש עתיד שבה אמר לפיד: "לגבי המשא ומתן הקואליציוני, 99% מהדברים שאתם קוראים בעיתונים לא קורים באמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully