וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכות בחדר החקירות: יחידת הבילוש נסגרה לחלוטין

11.2.2013 / 8:38

פחות משנה אחרי הקמת היחידה במשטרת גבעתיים, כבר היו למח"ש חמש תלונות על מכות בחדר הבילוש. השוטרים מכחישים: חקרנו מאות, אחדים התלוננו. פרטי הפרשה נחשפים כאן לראשונה

במאי 2012, נעצר ר' על ידי המשטרה. למעשה, בלשי תחנת גבעתיים עשו לו תרגיל. יום לפני המעצר, נסעו שלושה בלשים ברחובות העיר ונתקלו בר'. הם קראו לו לעצור, והוא, שטען מאוחר יותר שלא ידע שמדובר בשוטרים, נמלט. במנוסתו הפיל ר', צעיר בן 19 בעל עבר פלילי שהיה אז חייל צה"ל, את תעודת החוגר שלו. באותו היום התקשר אליו יומנאי מתחנת המשטרה בגבעתיים ואמר לו שאזרח מצא את התעודה ושהוא מתבקש לבוא לאסוף אותה. בבוקר למחרת הגיע ר' לתחנה. קצין הבילוש קרא לו להיכנס למשרדו. הצילומים שהנציחו את ר' שעות ספורות לאחר מכן לא מותירים מקום לספק – הוא נראה בהם חבול ומדמם.

ר' הגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). תלונתו הצטרפה לשורת תלונות אחרות, שהביאה בסופו של דבר להשעיית הבלשים ולסגירת מפלג הבילוש במשטרת גבעתיים במה שמוגדר כמבוכה למחוז תל אביב של המשטרה.

ר' סיפר כי הוכה קשות במשרד הבילוש. במשך דקות ארוכות הוא שכב על הרצפה, בעוד הבלשים בועטים בו ומכים אותו באלות. "הבלש שרדף אחרי ביום הקודם הרים אותי בחולצה ומשך אותי במסדרון", מספר ר' בראיון לוואלה! חדשות. "בלש נוסף כיוון אותי במשיכות לחדר הבילוש. ישבתי על כיסא. איך שאני מתיישב הוא שם לי 'מצלתיים' (סטירה בשתי ידיים בו זמנית, מ"ש). אז הוא הכניס לי את הראש בין הברכיים, ושלושה בלשים פוצצו אותי עם אלות ברזל ובעיטות. כל כמה דקות הקצין הכה אותי בידיים עם אלה".

תחנת משטרת גבעתיים, פברואר 2013. ניב אהרונסון
תחנת המשטרה בגבעתיים/ניב אהרונסון

ר' איננו אזרח מן השורה - הוא עבריין בעל עבר פלילי עשיר ואלים; כשנשאל בחקירתו מדוע נמלט מהשוטרים, אמר כי חשש שמדובר במחסלים שנשלחו על ידי משפחת פשע עמה הוא מסוכסך. אך ר' לא לבד. נגד מחלק הבילוש, שבו שירתו קצין וארבעה שוטרים, הצטברו בתוך פחות משנה חמש תלונות על אלימות. מדובר בחמישה מקרים שאינם קשורים זה לזה אך מעידים על דפוס פעולה דומה – עצורים או מעוכבים טוענים שהוכו קשות מאחורי דלתות משרד הבילוש. בתום חקירת מח"ש, שכללה בין היתר האזנות סתר לחמשת השוטרים, הם צפויים לעמוד לדין בגין תקיפה, זאת בכפוף לשימוע שבו ישטחו את תגובותיהם לחשדות החמורים. לא כל התלונות נוגעות לכל השוטרים, אך כל החמישה הם בגדר חשודים.

הבלשים, שנחשבים במשטרה לעובדים מוערכים, נמצאים כבר יותר מחודשיים בחופשה כפויה. הם מכחישים את החשדות וטוענים, בין היתר, שהפעילו כוח סביר נגד ר', בשעה שהתנגד למעצר. מקורביהם מציינים כי מתוך מאות בני אדם שעמם באו השוטרים במגע בשנה האחרונה – ובהם עבריינים מסוכנים – רק חמישה התלוננו. זה שיעור זניח, טוענים המקורבים, בסך הכל כמה "לקוחות לא מרוצים". בני המשפחות כועסים על חוסר הגיבוי מצד המשטרה.

תחקיר וואלה! חדשות חושף כאן לראשונה מסמכים ועדויות, המצביעים לכאורה על התנהלות בריונית ומטרידה מצד מי שאמורים להיות אמונים על הביטחון. אך לצד זאת, עולים גם כמה סימני שאלה מעדויותיהם של חלק מהקורבנות לכאורה ומציגים תמונה מורכבת של האירועים.

"הביא לי כאפות וחנק אותי עם אלה מברזל"

העיר גבעתיים מונה כ-60 אלף תושבים. אוכלוסייתה מבוגרת ואמידה יחסית, ובכפוף להחלטת מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, הוקמה לפני כשנתיים תחנת משטרה בעיר. מפלג הבילוש שלה החל לפעול ב-1 בינואר 2012. פחות משנה לאחר מכן הוא פוזר. תלונתו של ד' הייתה האחרונה, והיא כנראה זאת שהביאה לפיצוץ הפרשה. ד' נעצר בעיצומו של מבצע עמוד ענן. המשטרה עבדה בכוחות מתוגברים ובבוקר יום שישי כל בלשי המפלג היו במשמרת. כמה מהם הבחינו בד' בעת שנסעו בניידת. ד', עבריין שהיה בעבר יעד לחיסול, ניסה להימלט על אופנוע כאשר ראה את השוטרים. הם פתחו במרדף אחריו, במהלכו חצה ד' צמתים ברמזורים אדומים, עד שלבסוף נתפס במוסך בתל אביב.

ד' נשא עמו אלה וגז מדמיע והוא נלקח על ידי הבלשים לתחנה בגבעתיים. וכך סיפר ד' בעדותו במח"ש: "הכניסו אותי לחדר סגור. הביא לי מכות קודם כל השוטר הרזה. הוא הביא לי כאפות, תפס אותי וחנק אותי עם אלה מברזל, תפס לי את הראש ודפק לי אותו בקיר כמה פעמים. אגרופים גם. מה עוד, הוא בעט בי. אחרי שהוא סיים להרביץ לי, וכל זה כשאני עם אזיקים מאחורי הגב, בא שוטר אחר, הביא לי כמה כאפות והפסיק. וגם דפק לי את הראש בקיר". ד' נלקח לשימוע לצורך פסילת רישיון הנהיגה שלו. לקצינת התנועה סיפר שהוכה. בעדותה במח"ש אישרה הקצינה כי "היה לו סימן אדום בגודל בינוני על לחי שמאל". בידי מח"ש גם צילומי האבטחה של הכניסה לתחנת גבעתיים. בצילומים נראה ד' נכנס לתחנה בבוקר, כשפניו חפות מפגיעות. ארבע שעות לאחר מכן הוא נראה יוצא מהתחנה, חבלה מעטרת את לחיו השמאלית. "כמה פעמים נעצרת או עוכבת לחקירה?", שואל חוקר מח"ש את ד' לסיכום. "הרבה פעמים. אולי 30", משיב ד'. "כמה פעמים התלוננת במח"ש?" "זאת הפעם הראשונה".

לתלונתו של ד' במח"ש קדמה זו של החייל ר', שאף הוא העיד, כאמור, על מכות שספג מהבלשים. אך תלונה זו מעוררת שאלות. אין עוררין על כך שהשוטרים הפעילו כוח נגד ר'. לפי עדותם, הוא "השתולל כמו פסיכוטי" והם גורסים כי את הפציעות הוא ספג כתוצאה מכך. בנוסף לכך, על פי הדו"ח הרפואי, ר', צעיר שדוף במיוחד, לא סבל משברים בעצמותיו וזאת אף שלטענתו הוכה נמרצות באלות ברזל. ר' גם ויתר בתחילה על קבלת טיפול רפואי, למרות שנלקח על ידי הבלשים לבית החולים תל השומר. רק מאוחר יותר הוא חזר לבית החולים ונבדק על ידי הרופאים. לבסוף, לא ברור למה חיכה ר' חודשיים והתלונן במח"ש רק ביולי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

קריאות גזעניות וקרע בעור התוף

ראשונה הייתה תלונתו של מ', אסיר המרצה כיום את עונשו בכלא מעשיהו. בחודש פברואר בשנה שעברה הוא נעצר על ידי הבילוש בחשד לגניבה. על פי עדותו, הוא הוכה בפניו בתחנת גבעתיים על ידי שלושה מהבלשים, כשידיו אזוקות מאחורי גבו. עוד העיד מ' כי הבלשים קראו קריאות גזעניות הנוגעות למוצאו. הרופאה שראתה אותו מאוחר יותר בבית החולים וולפסון, קבעה כי הוא סובל מקרע בעור התוף. בעדותה במח"ש ציינה כי החבלה שנגרמה כמה שעות עד כמה ימים לפני הבדיקה, שנערכה שלושה ימים לאחר האירוע.

א', בעל עבר עשיר מתחום עבירות הרכוש והסמים, הגיע למח"ש בחודש מרץ. הוא התלונן כי יום קודם לכן הוא הוכה בחדר הבילוש - הוטח אל הקיר וספג סטירות. עם זאת, במזכר שכתב שוטר שהיה בתחנה נכתב כי א' אמר לשוטרים שהוא יכול לגרום לעצמו סימני אלימות ושהוא מתכוון ללכת למח"ש. א', שלא נזקק לטיפול רפואי, מכחיש שאמר דבר כזה.

הפעם הבאה שחוקרי מח"ש שמעו על מפלג הבילוש של גבעתיים הייתה ביולי. ח', שנעצר בחשד לגניבה, סיפר לחוקרים כי יום קודם סטר לו אחד מהבלשים כמה פעמים, בעוד האחרים צוחקים ואינם עושים דבר. לתלונותיהם של מ', א' וח' הצטרפו, כאמור, התלונות של ר' וד'.

ב-28 בנובמבר, בשעת בוקר מוקדמת, פשטו אנשי מח"ש על בתיהם של הבלשים ולקחו אותם לחקירה, לעיני בני משפחותיהם. השוטרים הוותיקים מצאו עצמם בצד השני של המתרס – זה של החשודים. מאז, ארבעה מהם בבית והבלש החמישי, שהצטרף ליחידה בשלב מאוחר, הוחזר לשירות. תחנת גבעתיים תוגברה בינתיים באופן זמני. בית הדין המשמעתי של המשטרה צפוי להחליט בקרוב אם הבלשים יחזרו לשירות או לא.

"העבריינים הצליחו לסגור את הבילוש"

"כל החשדות האלה - זה לא יכול להיות בעלי", אומרת אשתו של אחד הבלשים, נסערת. "בעלי מלא בתעודות הצטיינות, וכך גם השוטרים האחרים. אין להם מה לעשות חוץ מלהרביץ לעבריינים? אחד מהם קיבל במהלך עימות במח"ש איום מפורש מאחד המתלוננים. ומה מח"ש עשו עם זה?".

כל התלונות האלה הן לא יותר מצירוף מקרים?

"הם עוצרים מאות ועורכים חיפוש על אלפים, ויש בסך הכל חמש תלונות. בעלי וחבריו כל היום בשטח, מתחככים באנשים שאף אחד לא היה רוצה להיתקל בהם. על מה שהשוטרים עוברים ביום יום - אף אחד לא עושה כתבות.

"בעלי מרגיש שהוא מקבל תמיכה מהתחנה, אבל לא מלמעלה. המשטרה ידעה לשלוח אותו למשימות ולסכן את חייו, אבל בשעת צרה שכחו ממנו. פעם העבריינים היו מאיימים על שוטרים. היום הם למדו – הולכים למח"ש. כל הפושעים בעיר יודעים שהצליחו לסגור את הבילוש. איזה מסר זה מעביר?".

תחנת משטרת גבעתיים, פברואר 2013. ניב אהרונסון
"על מה שהשוטרים עוברים ביום יום - אף אחד לא עושה כתבות". תחנת גבעתיים/ניב אהרונסון

סנגורו של אחד מהשוטרים, עורך הדין עופר ברטל, מסר בתגובה: "לא נשמעה כל טענה נגד מרשי, כאילו הוא תקף מישהו מהמתלוננים. הטענה היחידה נגדו היא שהוא נכח בחלק ממעשי התקיפה בלבד. אנחנו סומכים על מח"ש ועל משטרת ישראל שידעו להוציא את המוץ מהתבן ויחזירו את מרשי במהרה לעבודתו, על מנת שיוכל להמשיך ולהגן על תושבי גבעתיים".

סנגורם של שניים מהשוטרים, עורך הדין משה אלון, מסר: "מרשיי מכחישים את ההאשמות כנגדם באופן נחרץ. שוטרים אלו הם שאחראים למאות מעצרים ולעבודת חשיפה שהביאה ביטחון לאזרחים. במידת הצורך ובבוא העת, תצא האמת אל האור ויחשפו, בין היתר, מחדלי חקירה ומעשים חמורים ביותר אשר פגעו אנושות בזכויות השוטרים. אין לי כל ספק שבתיק החקירה אין כל תשתית ראייתית המאפשרת העמדה לדין פלילי או משמעתי".

ממשרד המשפטים נמסר בשם מח"ש: "השוטרים המעורבים הוזמנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום, במסגרתו מיוחסים להם עבירות של תקיפה בצוותא נגד מספר מתלוננים עת היו עצורים בתחנת המשטרה גבעתיים. עניין מעמדו של השוטר במשטרה הוא בסמכותה של משטרת ישראל בלבד, ובשאלה זו יש לפנות לדוברות המשטרה. טענות החשודים, ככל שעלו, תטופלנה כמקובל".

במשטרת ישראל סירבו להגיב לטענות בני משפחות השוטרים ומסרו כי "חומר החקירה שהועבר בעניינם של השוטרים נבחן בימים אלה על ידי הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully