וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגשם נמשך בכל הארץ, חשש בחדרה מחידוש ההצפות

קובי דוד ושלומי גבאי

1.2.2013 / 0:31

תושבים הגרים באזור נחל חדרה שעלול לגלוש, העלו את הריהוט בבתיהם על במות, והעירייה הכינה תעלות ניקוז. באזורים רבים בצפון ובאזור החוף עברו את מכסת הגשמים השנתית

צילום: שלומי גבאי, דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

בחדרה נערכים לעוד לילה סוער: נוכח התחזית שמדברת על התחזקות הגשמים בשעות הלילה (שישי) והבוקר חוששים בעיר ממראות חוזרים של הצפות ונזקים. כחלק מההכנות פועלים דחפורים של העירייה על מנת ליצור תעלות ניקוז שיסיטו את המים מאזורים מיושבים. התושבים, שסבלו במהלך היום שוב מעליית מפלס המים במספר רחובות בעיר, מנסים למנוע מצב של פגיעה ברכוש שלהם בהצפה ולשם כך הגביהו את הרהיטים והציבו אותם על במות. חלק כיסו את הציוד בניילון. אחרי שכלי רכב רבים ניזוקו בשיטפונות הקודמים, מספר אנשים אף הזיזו את המכוניות מהרחובות שעלולים להיות מוצפים.

חדרה בוקר, ינואר 2013. שלומי גבאי
כלי רכב מנסה לחצות הצפה בחדרה, הבוקר/שלומי גבאי

מאז החלה מערכת הגשמים הנוכחית הביעו התושבים בחדרה חשש שנחל חדרה שוב יעלה על גדותיו ויגרום להצפת רחובות בעיר כמו בסופה הגדולה של תחילת החודש. בעלי עסקים באזור התעשייה החלו בהכנות לקראת הצפה אפשרית, ואחדים הרימו את הציוד והמכונות לגובה על מנת שלא ייפגעו. כבר אתמול החלו אנשי אגף ההנדסה בעירייה בפעולות למניעת הצפות שכללו בין היתר פתיחת מעברי ביוב. חלק מהתושבים ברחובות בורוכוב, ויתקין וצה"ל, שליד הנחל - הצטיידו בשקי חול למקרה הצורך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הצפות בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
מראות השיטפון חזרו הבוקר לעיר. רחוב בחדרה/שלומי גבאי

וכך, בהתאם לתחזית - מראות השיטפון חזרו אתמול בבוקר לעיר. חמישה רחובות היו סגורים במשך שעות, בעקבות עלייה במפלס המים לגובה של כחצי מטר. התושבים שבהם לא היו יכולים לצאת או לחזור לבתיהם. ברחוב דוד שמעוני, הסמוך לכביש 4, נפער בור ענק באחד הנתיבים, ורק לאחר שהבור כוסה – נפתח הכביש מחדש. כוחות הכיבוי, מד"א והמשטרה נפרשו ברחובות החסומים והיו ערוכים לקריאות חריגות.

בתי ספר יסודיים במזרח העיר, במיוחד בשכונת בית אליעזר שסבלה מההצפות החמורות בפעם הקודמת, הודיעו להורי התלמידים לבוא ולקחת את ילדיהם לפני תום הלימודים וזאת בשל החשש שהדרכים ייסגרו לתנועה. על מנת למנוע מקרה של בלבול - ניהל הצוות החינוכי רישום מדויק של כל התלמידים שנלקחו ממוסדות החינוך על ידי ההורים המודאגים. ראש העיר חדרה, חיים אביטן, יחד עם מהנדסי העירייה, סייר בכל הרחובות המוצפים והגיע גם לאזור הנחל כדי לאמוד את מצבו.

ציד שיטפונות בנחלי מדבר יהודה, ינואר 2013. דורון ניסים
שיטפונות גם במדבר יהודה/דורון ניסים

חלק מהתושבים ניצלו את ההצפות, על מנת להשתעשע - ומספר נערים שטו באבובים ובסירות מאולתרות בבריכות שנוצרו. אחרים אף החליטו לשחות בהן למרות הקור העז. בעלי עסקים ציינו כי מזג האוויר הסוער גרם לירידה משמעותית בהיקף המכירות ביומיים האחרונים, ובמוקד העירוני התקבלו מאות פניות מתושבים. אתמול בבוקר נסגרו מספר רחובות לתנועה גם באזור התעשייה פולג שבנתניה בשל הצפות. מספר כלי רכב נתקעו ונזקקו לסיוע, אך לא היו נפגעים.

נערים משתעשעים בברד שירד הבוקר ברחוב חטיבת גולני בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
משתעשעים בברד בחדרה/שלומי גבאי

המערכת שמלווה את המדינה ביומיים האחרונים מצליחה לשבור עוד כמה שיאים בחורף הזה. היום עוד צפויים גשמים נוספים בכל הארץ – אך כבר כעת, רגע לפני סוף ינואר, חצו תחנות מדידה שונות בצפון ובמרכז (כמו צפת, חיפה, עין החורש ואפילו מודיעין) את הממוצע הרב שנתי מבחינת משקעים. כמויות הגשם הגדולות שירדו מאז יום שלישי, ובמיוחד מאז אתמול בלילה – הביאו עמן גם נזקים. ושוב, מי שנפגעו בצורה חמורה ביותר הן נתניה וחדרה – שחלקים נרחבים בהן הוצפו. בתל מונד ובחדרה ירדו ביממה האחרונה בלבד למעלה מ-60 מ"מ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצפות בנתניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מירב הגשם שנמדד במערכת עד כה היה במרכז הארץ, אך גם הצפון והדרום לא נותרו מקופחים. שיאנית הגשמים של היממה החולפת היא גדרה, בה נמדדו למעלה ממאה מ"מ - כך מסרה החזאית רינת רחמים מהשירות המטאורולוגי. אחריה ניצב קיבוץ רבדים שבלכיש עם 101 מ"מ ביממה - המהווים כרבע מהכמות השנתית. במודיעין ירדו 88 מ"מ, בקיבוץ צובה שבהרי ירושלים 65 מ"מ, ובשערי התקווה שבשומרון נרשמו ב-24 השעות החולפות 47 מ"מ. גם בצפון ירדו עשרות מ"מ: בזכרון יעקב נמדדו אתמול 40 מ"מ, בצפת 38 מ"מ, וברמת הגולן 28 מ"מ.

מפלס הכנרת עלה ביממה החולפת ב-4 ס"מ נוספים והתייצב הבוקר על 210.71-. יצוין כי מירב העלייה היא מגשמים ישירים שניתכו על האגם של המדינה. לכנרת מלאה חסרים כעת רק 191 ס"מ. באתר החרמון נערמו למעלה מ-30 ס"מ של שלג בחלקו התחתון. ההערכה היא כי גם היום האתר יהיה סגור למבקרים, וכי הוא ייפתח רק ביום שבת.

מפלס הכנרת עולה מהגשמים. ג'יליס
הכנרת ממשיכה לטפס/ג'יליס

"לאחר שבועיים של רגיעה במזג האוויר, התעוררנו לבוקר רטוב וקר", אמר אתמול ראש מדור ניטור ונחלים ברשות הטבע וגנים, הלל גלזמן. "הזרימות בנחלי הצפון הלכו והתחזקו, אף שרוב המשקעים ירדו במרכז הארץ ובדרומה. אין ספק שזו בשורה משמחת לאחר מערכת גשמים האחרונה והסוערת".

חורף אמיתי: אתר החרמון נסגר בשל סופת שלגים. דניאל בוק
שלג במבואות החרמון, הבוקר/דניאל בוק

המגמה החורפית נחלשה מעט אמש, אך גשם מקומי יוסיף לרדת ברוב האזורים. מדובר בהפוגה קצרה בלבד, שכן כבר הלילה ובמיוחד עד שעות הצהריים יתחזקו הממטרים וילוו ברוחות עזות ובסופות רעמים וברקים יחידות. השירות המטאורולוגי מזהיר מפני חשש לשיטפונות במזרח הארץ ובדרומה. עדיין יהיה קר מאד, והטמפרטורות מתחת לממוצע במידה ניכרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההצפות הבוקר בנתניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשעות הערב ייחלשו הגשמים והרוחות. ביום שבת עדיין יתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בעיקר בצפון הארץ, אך ברוב אזורי הארץ יהיה מעונן חלקית עם עלייה של הטמפרטורות. ביום ראשון צפוי להיות נאה. מידות החום החזויות להלילה והיום: בירושלים תרד הטמפרטורה הלילה ל-3 מעלות בלבד, ובצהריים יהיו 8 מעלות, בתל אביב 9-14, בחיפה 7-11, בצפת - 2-6, בקצרין 5-9, בטבריה 11-13, בעמקי הצפון 8-12, באשדוד 10-14, בבאר שבע 8-14, בהר הנגב 3-9 ובאילת ימדדו הלילה 10 מעלות ומחר 18.

עדכון ראשון: 19:46

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully