וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על המאבק בלשכת עורכי הדין: "מבזה ומביש"

גלעד גרוסמן

31.1.2013 / 13:51

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב מתח ביקורת יוצאת דופן על השלכות המחלוקת בין מחנהו של ראש הלשכה לקודמו: "דומה הדבר לשני מתאגרפים, למרבה הצער המפסיד הינו הציבור"

מזה כשנה וחצי, מאז הבחירות האחרונות לראשות לשכת עורכי הדין, מתנהל מאבק בלתי פוסק בין מחנהו של ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, לבין המחנה של ראש הלשכה הקודם, עו"ד יורי גיא-רון, שהפסיד בבחירות האחרונות. לשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר קובי ורדי, נמאס ככל הנראה מהשיתוק שגורם המאבק, והוא יצא בביקורת נוקבת ויוצאת דופן נגד כל המעורבים. "המצב הקייים הינו בלתי אפשרי, מבזה ומביש ומביא לשיתוק פעילות חשובה ונחוצה לעורכי דין", כתב השופט בפסק דין שניתן השבוע.

השופט ורדי דן בעתירה שהוגשה על ידי ברזילי, בעקבות שורה של מינויים שביצעה המועצה הארצית של הלשכה למספר ועדות מקצועיות. המינויים בוצעו לפני כשלושה חודשים, לאחר תקופה ממושכת של שיתוק, במסגרתה לא מונו חברים לפורומים ולוועדות השונות של הלשכה. מפסק הדין עולה, כי בעוד בשנים האחרונות מונו בלשכה כ-160 צוותים וועדות, מאז בחירתו של ברזילי מונו רק כ-20. וגם אלה מונו בתקופה שעוד היה רוב למחנה שלו במועצה הארצית.

מזה כעשרה חודשים נלחמים הצדדים ביניהם, ונוקטים בתרגילים שונים כדי לגבור על הצד השני. מפסק הדין עולה כי ברזילי קבע דיונים לשעות שבהן עורכי הדין נמצאים בבית המשפט או הצליח למסמס דיונים על מינויים. מנגד, חברי מחנהו של גיא-רון מנסים לקיים דיונים רק כשהם יודעים שיש להם רוב מוחלט. כל זה נובע מרצון כל צד למנות את אנשי המחנה שלו לוועדות.

כמו שני מתאגרפים בזירה

המינויים שאישרה המועצה באו בתגובה למינויים לוועדות שביצע ברזילי, והיוו לטענת חברי המועצה מעין "לשכה בתוך לשכה". אולם, השופט קבע כי למרות התלונות על המינויים של ברזילי, חברי המועצה בחרו לפעול בתגובה בדרך לא חוקית וניסו לכפות על הוועד המנהל של הלשכה, שאחראי למינוי חברי ועדות, את המינויים. לכן הוא החליט לבטל את המינוי. אולם, הוא לא הסתפק בכך ויצא בביקורת נוקבת נגד הלשכה, ואף ממליץ על פתרון רדיקלי של מינוי גורמים מבחוץ לניהול הלשכה.

עבור השופט ורדי, שדן לאחרונה בכמה עתירות בשל סכסוכים פנימיים בלשכה, כל זה היה כנראה יותר מדי. "אנו בסיבוב נוסף מיני רבים במאבקי הכוחות בין שני גופים נבחרים: ראש לשכת עורכי הדין והמועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, שלצערי ניתן ליווכח כי שלטון החוק כבר מזמן אינו נר לרגליהם, והם מונעים מאינטרסים פוליטיים, אישיים ואחרים", כתב בפסק הדין. "דומה הדבר לשני מתאגרפים בזירה, העורכים ביניהם קרב איגרוף בין מספר סיבובים", הוסיף. "למרבה הצער, המפסיד התמידי ומי שקיבל כבר את הנוק-אאוט, הינו הציבור בכלל וציבור עורכי הדין בפרט".

בסוף פסק הדין כתב השופט כי ייתכן שבמצב הקיים אין מנוס ממציאת פתרון "חוץ מערכתי", דוגמת מינוי גוף חיצוני שינהל את הלשכה ויפקח עליה "לטובת ציבור עורכי הדין ותפארתם". הוא אף שלח עותק מפסק הדין לשר המשפטים ולמנכ"ל משרד המשפטים.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר בתגובה: "חוק הלשכה הוא חוק ארכאי שלא שונה משנת 1961, אשר גורם לעיוות משילותי ומאפשר לסיעות קטנות בלשכה לפעול בסחטנות למרות שראש הלשכה נבחר באופן ישיר. בחודשים האחרונים אני פועל לשינוי החוק לכזה שיאפשר את הגשמת מטרותיה החשובות של הלשכה, למען הדורות הבאים. אני קורא לכלל הגורמים בלשכה להתעשת ולהפנים שכנבחרי ציבור עליהם לפעול לטובת חברי הלשכה ולא לטובת עצמם".

עוד מסר ראש הלשכה כי "על פי פסק דינו של כבוד השופט ורדי, המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין נטלה את החוק לידיה באופן חד צדדי ובניגוד לחוק. אני שמח שבית המשפט הבין שפעולות המועצה היו בבחינת לרפא עוול בעשיית עוול ואי צדק נוסף. חמור בעיניי שחברי המועצה בחרו במודע בדרך לא חוקית בהחלטה חסרת סמכות הבטלה מעיקרא ושאיננה סבירה באופן קיצוני, והכל ממניעים זרים וצרים. צר לי כי חברי המועצה בחרו לנהוג בהיתממות ובהתחכמות ולא חשו בנטל המוטל עליהם על-פי חוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully