וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מדרגות הרבנות: עלייה של 5% במספר המתגרשים

29.1.2013 / 5:41

מדו"ח של בתי הדין הרבניים עולה כי תל אביב בראש רשימת המתגרשים עם 711 זוגות וירושלים עם 705. עלייה נרשמה גם במספר העגונות שהותרו. ואיפה לא מוותרים על הנישואים?

בתי הדין הרבניים הם מושא לביקורת מתמדת. רבים אומרים שמדובר בגוף בירוקרטי ומיותר שרק מקשה על החיים של אזרחי המדינה. רבות דובר על הגוף המנוהל על ידי ההגמוניה החרדית המחמירה ששולטת על מרקם חיינו, בנושא הכשרות, גיור, נישואים, גירושין והתרת עגונות ומסורבות גט. עם היוודע תוצאות הסיכום הסטטיסטי של בתי הדין הרבניים, לפחות מבחינתם, הם מציינים שיפור בשירות, כשעלייה גדולה נרשמה במספר הגירושים והתרת העגונות.

מספר המתגרשים ממשיך לעלות ובשנה החולפת נרשמה עלייה של חמישה אחוזים במספר המתגרשים לעומת שנה שעברה. במהלך שנת 2012 התגרשו 10,694 זוגות בעוד שבשנת 2011 עמדו על מדרגות הרבנות 10,210 זוגות. בראש רשימת הערים עם מספר המתגרשים הגבוה ביותר ממשיכה לככב תל אביב עם 711 זוגות, לאחריה ירושלים עם 705 זוגות שהתגרשו ובמקום השלישי ראשון לציון עם 488 מתגרשים. בעיר עפולה נרשמו מספר המתגרשים הנמוך ביותר עם 80 זוגות שהתגרשו, לוד עם 83 וברמת השרון רק 88 זוגות התגרשו בשנה החולפת. תהליך גירושין הוא תהליך לא קצר ובסך הכל בשנת 2012 נפתחו 88,055 תיקי גירושין. גם בנתון זה נרשמה עליה מ-2011.

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
תל אביב ממשיכה להחזיק בתואר "מלכת המתגרשים" עם 711 שחתמו על גט השנה/שרון בוקוב

אחד הנושאים הכואבים שמגיעים לפתחה של הרבנות הוא נושא העגונות ומסורבות הגט. לא פעם נשמעת ביקורת חריפה על הרבנות הראשית ובתי הדין בישראל על כך שהבעיה הזו לא מגיעה לכדי פתרון, נשים רבות לא מקבלות את הגט ולא יכולות להמשיך בחייהן ולהתחיל בזוגיות אחרת. אחת הביקורות המרכזיות גורסת כי לא הגיוני שבמדינה שמתעתדת להיקרא מערבית האישה נחשבת לקניינו של הגבר ותלויה שנים בהסכמתו להתחיל פרק חדש בחיים. גם בזרמים האורתודוקסיים היותר מתונים נשמעת ביקורת על התנהלות בתי הדין בנושא. לדברי רבנים מסוימים הרבנות ובתי הדין מחמירים בנושא וברוב המקרים ניתן להתמודד עם הבעיה על סמך דעות מקלות יותר בהלכה.

על אף שבתחום הפסיקה ההלכתית לא נרשם שינוי, לדברי הנהלת בתי הדין בשנה החולפת קיבלו 163 עגונות גט לאחר שבעליהן נעלמו מהארץ, הותרו וחתמו על הגט. בשנת 2011 רק 97 עגונות הגיעו לסוף התהליך וזכו לקבל את הגט המיוחל.

על פי ההלכה היהודית גט חייב להינתן מרצון על ידי הבעל ולכן נשים רבות הנמצאות תחת הקטגוריה של מסורבות גט נשארות שבויות בנישואים שהתפרקו מזמן, כל זמן שהבעל מסרב לתת את הגט מתוך עקרון לא ברור, או כקלף מיקוח לסחטנות בהסכם הגירושין. אחד הכלים שעומדים לרשות בתי הדין היא הפעלת לחץ על הבעל על ידי צמצום צעדיו בעיקר מבחינה כלכלית כדי שיחזור בו מעקשנותו ויחתום על גט השחרור. על אף שבשנים עברו גם הסנקציות הללו לא הופעלו באופן נרחב, בשנה החולפת נרשם שיפור בנושא.

אילוסטרציה. ShutterStock
"הנהלת בתי הדין מקשיחה את ידה כנגד הסרבנים"/ShutterStock

על פי הנתונים שעלו מהסיכום השנתי בבתי הדין השונים, ברחבי הארץ ניתנו 60 פסקי דין שהובילו לסנקציות הכוללות, צווי מאסר, עיכוב יציאה מהארץ, מניעת ניהול חשבון בנק ואמצעים נוספים שנועדו להפעיל לחץ על הבעל הסרבן. בשנת 2011 ניתנו רק 40 פסקי דין כאלו. מהנהלת בתי הדין נמסר כי "הנהלת בתי הדין מקשיחה את ידה כנגד הסרבנים, כשבפועל ניתנו 20 צווי מאסר לסרבני גט לעומת 13 צווים אשתקד. לצד זה מונו שלוש חברות חקירה פרטיות לאיתור סרבני גט בארץ ובחו"ל. בנוסף ניתנו 156 צווי הגנה לנשים מפני אלימות בעליהן, לעומת 81 אשתקד".

"מידי שנה עורכת הנהלת בתי הדין הרבניים סיכום נתונים לשנה החולפת, המרכזים את היקף הפעילות ומשקפים תמונת מצב מהימנה על המתרחש בבתי הדין", נמסר מהנהלת בתי הדין. "מן הנתונים עולה כי בשנה האחרונה חלה עלייה של אלפי פניות לפתיחת תיקים בבתי הדין הרבניים ביחס לשנה הקודמת לה, מה שמצביע על שביעות רצונו של הציבור מתפקוד בתי הדין. בתי הדין הרבניים נצמדים לנתונים ומיישמים אותם לאורך כל השנה כולה, במטרה להתייעל ולשפר את השירות למען קהל הלקוחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully