וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בישראל: אירן תשולב בחקירת הפיגוע בארגנטינה

טל שלו

28.1.2013 / 20:15

שגיר ארגנטינה בישראל יזומן לבירור במשרד החוץ, שתקף את החלטה לכלול את אירן בצוות שיחקור את הפיגוע בבואנוס איירס לפני 19 שנה. ישראל מאשימה את טהרן באחריות לפיגוע

משרד החוץ פרסם הערב (שני) תגובה רשמית לחתימת ההסכם בין ארגנטינה לבין אירן על הקמת ועדה משותפת שתחקור את הפיגוע בבואנוס איירס לפני 19 שנים - שישראל מאשימה את טהרן בעמידה מאחוריו, באמצעות חיזבאללה. בהודעת המשרד נמסר כי ההסכם "הפתיע לרעה את ישראל, ועורר אכזבה עמוקה". שגריר ארגנטינה בישראל יזומן בהקדם למשרד החוץ בירושלים ויידרש להסביר את המהלך האחרון של ממשלתו, ושגרירת ישראל בבואנוס איירס, דורית שביט, תבקש פגישה עם שר החוץ הארגנטינאי, הקטור טימרמן, על מנת שיבהיר את המניעים למהלך.

בהודעה שפירסם הערב דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, נמסר כי "עם תחילת המגעים בין המשלחות ביקשנו עדכונים על הנושאים שנדונו אך לא זכינו לכל תשובה משלטונות ארגנטינה". בישראל מדגישים כי "עניינה של ישראל בנושא ברור ומובן. הפיגוע ב-1994 כוון נגד בנין AMIA - מרכז הקהילה היהודית, וגבה 85 הרוגים ומאות פצועים, יהודים ולא-יהודים. אף שהפיגוע בוצע על שטח ארגנטינה נגד אזרחי מדינה זו, הרי שהחקירה של הרשויות הארגנטיניות העלתה קווי דמיון ברורים בינו לבין הפיגוע נגד שגרירות ישראל בבואנוס איירס, שנתיים קודם לכן. הקשר המוכח בין הפיגועים מקנה לנו זכות טבעית לעקוב אחר החקירות ולצפות להבאתם לדין של המבצעים ושולחיהם, בפרט כאשר אנו ממשיכים לסבול מנגע הטרור האיראני ברחבי העולם?.

לדברי פלמור, הרשויות בארגנטינה כבר הצביעו על אירן כגורם העומד מאחורי הפיגוע, ואף נקטו מול אינטרפול בצעדים המתבקשים ממצאי החקירה. "כעת, ההסכם שנחתם מעלה תהיות קשות: הוא מקים ועדה שהמלצותיה לא מחייבות, ומעניק למדינה שהעקבות מובילים אליה, אירן, סמכות לדחייה אינסופית של עבודת הועדה. ספק אם זו הדרך אשר תוביל לעשיית צדק".

"ראוי שנקבל מידע מלא על מה שהוסכם"

במשרד החוץ בירושלים קיבלו את הדיווח על ההחלטה אתמול בהפתעה גדולה, לאחר שבחודשים האחרונים הופעל לחץ מדיני מירושלים כמו גם מצד הקהילה היהודית בארגנטינה, שלא לשתף פעולה עם האירנים. כמו כן, דרשו במשרד החוץ לקבל עדכונים שוטפים על המתרחש ממקביליהם הארגנטינאים. "אמרנו לארגנטינה שצריך להיזהר כאן כי האירנים ירצו לטמון מלכודת ולעשות עליהם מניפולציות", אמר פלמור.

לדברי פלמור, ישראל שמעה על המגעים מדיווחים בתקשורת ולא קיבלה עדכונים ישירים מארגנטינה על התפתחות השיחות. השלטונות בארגנטינה התעלמו, לדברי פלמור, מבקשות משרד החוץ ובכירי הקהילה היהודית לקבל עדכון ומידע מלא על המגעים, ולעמוד על הסגרת החשודים האירנים ותשלום פיצויים למשפחות הנרצחים.

"הידיעה הזו מגיעה בהפתעה ואנחנו חושבים שראוי שנקבל מידע מלא על מה שהוסכם כיוון שהדברים נוגעים לישראל באופן ישיר", אמר פלמור. "הארגנטינאים עצמם קיימו חקירות שהצביעו בסוף על גורמי חיזבאללה ואירן כאחראים, ואף הגישו צווי הסגרה לאינטרפול. במקום להמשיך ולשמר את הלחץ בכיוון שהחקירה שלהם מצביעה עליו כדי להשיג איזושהי תקווה לעשיית צדק - גילינו אקראית וחלקית שהם מנהלים משא ומתן עם האירנים. אם זה הרקע ואלה הנסיבות - אנחנו הרבה פחות ממרוצים". שגרירת ישראל בבואנוס איירס, דורית שביט, צפויה להעביר מסר דומה גם במשרד החוץ בבואנוס איירס.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully