וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הדיווח על הפיצוץ בקום שבאירן מוטל בספק?

יוסי מלמן

27.1.2013 / 9:14

מקור בעייתי, התעלמות כלי תקשורת בינלאומיים מרכזיים והעובדה שאין זכר ל"פיצוץ" במתקן בקום הנמצא תחת פיקוח סבא"א - יוסי מלמן סבור שכל אלו שומטים את הקרקע תחת הדיווח

יש להטיל ספק בידיעה שכמה כלי תקשורת בישראל החלו לפרסם מאז אתמול (שבת) בדבר פיצוץ מסתורי שכביכול הרס את המתקן להעשרת אורניום בפורדו שליד העיר קום באירן. לפי הידיעה, לפני כשבוע התרחש פיצוץ עז במתקן התת-קרקעי המבוצר בעומק של כ-70 מטרים במעבה האדמה שגרם להרס רב וללכידתם של 240 בני אדם. עוד מסופר בידיעה, כי הכביש המהיר בין טהרן לקום נסגר לכמה שעות לתנועה וצוותי הצלה רבים ניסו במשך ימים אחדים לחלץ את הלכודים אך ללא הצלחה. במתקן בפורדו יש כ-2,800 סרכזות ובו מעשירה אירן אורניום לרמה של 20%. כששר הביטחון אהוד ברק טבע לפני כשנה את הביטוי "מרחב החסינות" מפני תקיפה של אירן, הוא התכוון לנעשה במתקן זה.

נכון שהאתר בקום מהווה יעד חשוב למאמצים לסכל את תכנית הגרעין של אירן ולחבל בה. בעבר כבר היו דיווחים שבמתקן או בקרבתו אירעו פיצוצים מסתוריים שפגעו בין השאר באספקת החשמל למקום. גם אם אכן אירעו תקלות כאלה או אחרות, הן לא שיבשו את העבודות במקום; המתקן פועל ומעשיר אורניום והבניה בו נמשכה כל העת בקצב שקבעו האירנים.

מכמה סיבות יש להטיל ספק במידע. ראשית - המקור. מי שהחל להפיץ את הידיעה כבר לפני שלושה ימים הוא רזא חלילי, בלוגר אירני גולה בארצות הברית. חלילי הסתמך בדיווחו על עריק אחר שנמלט מאירן, איש משמרות המהפכה.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
2,800 סרכזות בעומק האדמה. המתקן בפורדו/רויטרס

חלילי פרסם לפני כמה שנים ספר בשם "זמן לבגוד" שבו סיפר על עלילותיו כסוכן של ה-CIA באירן ובחוגים אירניים באירופה לפני כרבע מאה ויותר. לאחר שנחשפה פעולתו, הוא שוקם בארצות הברית וחי בה בחוף המערבי. חליל אינו שמו האמיתי, אלא הכינוי שבו בחר להופיע בציבור. הוא גם אינו חושף את פניו בראיונות שהעניק לרגל פרסום הספר ומבקש שיעוותו את קולו. ה-CIA לא התייחס לספרו – לא אישר, אך גם לא הכחיש את תוכנו.

יכול בהחלט להיות שחלילי היה סוכן של המודיעין האמריקאי. מאז פרסום הספר, השיק חלילי גם אתר שבו הוא מקדם את מכירות הספר, אך בנוסף לכך הוא גם מרבה לפרסם בו ידיעות שונות ומוזרות על הנעשה באירן, והערכות מצב מטעמו. מרבית המידע שלו הוא ספקולטיבי, סנסציוני ובמרבית המקרים הערכותיו לא התאמתו. בין השאר, טען חלילי שאירן כבר מחזיקה בפצצות גרעין, הוא כתב שטהרן ביצעה ניסוי גרעיני, וניבא בשנים האחרונות מועדים שונים למלחמה שאירן תיזום נגד ארצות הברית וישראל. המועדים שנקב חלפו עברו בלי שאירע דבר.

איך "חמק" הדיווח מאירן?

בנוסף לכך, חבר חלילי לחוגים שמרניים וימניים לא רק בקרב הגולים האירניים אלא גם לחוגי הימין הקיצוני בארצות הברית שמבקשים לגרום לממשל בוושינגטון לפתוח במלחמה נגד אירן. באתר של חלילי יש גם מודעות של ארגוני ימין קיצוני יהודי בארצות הברית ושל תומכי המתנחלים.

הספק השני שיש להטיל בידיעה הוא בשל העובדה שמאז ראתה הידיעה של חלילי אור, שום כלי תקשורת מרכזי רציני בתקשורת הבינלאומית לא פרסם אותה ואף לא התייחס אליה. האתר היחיד שהחרה החזיק אחרי רזא חלילי וציטט את המידע שלו הוא "וורלד נט דיילי" - אתר המזוהה עם הימין הקיצוני בארצות הברית. האם יכול להיות שמכל המקורות בעולם העוסקים באירן והעוקבים אחריה, כולל קהילות מודיעין, מומחים באקדמיה ועיתונאים, רק רזא חלילי יודע על מה שקרה לכאורה בפורדו?

קשה להאמין ששלטונות אירן, על משטר הדיכוי הקשה והצנזורה שהם מטילים על כלי התקשורת ההמוניים במדינה ועל אמצעי התקשורת הפרטיים (טלפונים, מכשירי פקס ואינטרנט) היו מצליחים במשך יותר משבוע להעלים מידע כה חשוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מתוך סרטון חובבים המתעד עשן עולה ממקום הפיצוץ בבסיס של משמרות המהפכה סמוך לכפר בידגאנה, ממערב לבירת אירן, טהרן, 12 בנובמבר 2011. AP
פיצוץ שכן היה. בסיס הטילים בידג'נה ליד טהרן/AP

מה עוד שהמתקן בקום נמצא בפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. רק בשבוע שעבר ביקר בטהרן סגן המנהל הכללי של סבא"א, הרמן נקרטץ, ונפגש לדיונים עם בכירי הארגון לאנרגיה אטומית של אירן ופקידי ממשל נוספים. שיחותיו שנועדו לאפשר לפקחים לבקר במתקן הצבאי בפרצ'ין, שבו לפי החשדות ערכה אירן ניסויים להרכבת פצצת גרעין, נכשלו.

לפיכך, צריך יהיה להמתין עד שתתברר האמת לגבי המידע של חלילי. אם יהיה לכך אישוש ממקורות ממשל בארצות הברית, בישראל, ברוסיה או במדינות מערב אירופה הרי אפשר יהיה לומר כי תכנית הגרעין של אירן ספגה את המהלומה הקשה ביותר מאז החלו המאמצים לסכל את תכנית הגרעין שלה ולעכבה בכמה שנים. אם לא יהיה אימות כזה, הרי ניתן יהיה להגדיר את המידע כעוד "פלופ" אחד גדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully