וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמרון: אדרוש משאל עם להתנתקות מהאיחוד האירופי

רויטרס

23.1.2013 / 12:50

ראש ממשלת בריטניה אמר כי אם ינצח בבחירות 2015, הוא יבקש מהעם להכריע בסוגיה. "בריטניה אינה חפצה להתבצר מהעולם", אמר, אך ציין שהמשבר בגוש האירו דורש ארגון מחודש

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הודיע הבוקר (רביעי) כי אם ינצח בבחירות ב-2015, יקיים משאל עם ויאפשר לאזרחי בריטניה להכריע אם ברצונם להתנתק מהאיחוד האירופי. קמרון דיבר בלונדון אחרי חודשים של ספקולציות לגבי תוכן הנאום, וביטל את טענות המתנגדים לפיהן משאל העם ותוצאותיו עלולות לפגוע בקשרי החוץ והמסחר של בריטניה. הוא הצהיר כי בכוונתו להעלות את הנושא להצבעה בין 2015 ל-2018, והבהיר כי בריטניה אינה חפצה להתבצר מן העולם, אך ציין כי "האשליה הציבורית מהאיחוד האירופי נמצאת בשיא של כל הזמנים".

"הגיעה העת שהעם הבריטי יאמר את דברו", אמר קמרון, "הגיעה העת שניישב את הסוגיה הזו לגבי בריטניה ואירופה". לדבריו, המפלגה השמרנית בראשותו תתתמודד בבחירות ב-2015 עם קמפיין שבו תדרוש להתנות את חברותה של בריטניה באיחוד בכמה תנאים. "נאפשר משאל עם שאלה פשוטה - להישאר באיחוד האירופי תחת התנאים הללו - או לצאת ממנו".

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. ינואר 2013. רויטרס
ראש הממשלה קמרון, הבוקר בלונדון/רויטרס

סקרים שנערכו בשנה האחרונה הראו מגמות סותרות ביחס לרצונם של הבריטים להתנתק מהאיחוד האירופי, ואף לא הציגו רצון בולט בקרב הציבור לגשת למשאל עם בסוגיה.

קמרון אמר כי הוא מעדיף שבריטניה תישאר חברה בגוש 27 המדינות, אך כי הוא מאמין שיש לעשות שינויים קיצוניים בהרכבו. לדבריו, יש לבנות את האיחוד מחדש על בסיס חמישה עקרונות: תחרותיות, גמישות, זרימת אנרגיה, אחריות דמוקרטית והוגנות. לדבריו, משבר גוש האירו הוא הסיבה העיקרית שבריטניה שוקלת מחדש את יחסיה עם הגוש.

השמרנים במשבר לקראת הבחירות הבאות

הבטחתו של קמרון למשאל עם צפויה לגבש סביבו חברים רבים ממפלגתו לקראת הבחירות ב-2015, אך עלולה לגרום מתיחות עם בנות בריתה הגדולות של בריטניה - צרפת וגרמניה - וגם מול ארה"ב, שמאמינה שבריטניה צריכה להישאר חלק מגוש המדינות האירופי.

יריביו של קמרון רואים בנאומו איום ריק שנועד לבצר את מעמדו, ומזכירים שמפלגת השמרנים אינה צפויה בהכרח לנצח בבחירות הבאות בבריטניה. בעוד שמפלגת הלייבור מובילה בכמה מהסקרים הנוכחיים, השמרנים סובלים מירידה בפופולריות בגין קיצוצים נרחבים בתקציב בשל המאבק בגירעון התופח, שעשויים לפגוע בתדמיתם לקראת הבחירות. השמרנים גם מתרחקים בהדרגה משותפיהם לקואליציה, הליברל-דמוקרטים, שמנהיגיה נחשבים לפרו-אירופים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully