וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: תאגיד גרמני מסייע לאירן לעקוף הסנקציות

יוסי מלמן

21.1.2013 / 16:10

ממידע שהגיע לארגונים העוקבים אחר המשטר האירני, עולה כי תאגיד הענק "מאן" מספק סיוע לצי הספנות האירני אשר פעילותו מאפשרת למשק להתגבר על הסנקציות ולהמשיך לחתור לגרעין

חברות בגרמניה ממשיכות למכור ציוד חיוני לאירן, בעיקר בענף הספנות, תוך הפרה של העיצומים הבינלאומיים המוטלים עליה. ארגונים בארצות הברית ובמערב אירופה העוקבים אחר הנושא הביעו מחאה חריפה נגד תאגיד הענק "מאן", בשל קשריו החשאיים עם המשטר בטהרן. לפי מידע שהגיע לידי אותם ארגונים, התאגיד הגרמני עשה יד אחת עם חברות סיניות כדי לעקוף את העיצומים באמצעות חברות בנות.

המידע מתייחס לאספקת מנועים לשלוש מכליות נפט אירניות שנושאות את השמות "קמיליה" "ג'סטיס" ו-"מג'יסטיק". במקרים אחרים חבר התאגיד הגרמני ל"חברת המספנות הסינית" הבונה 12 מכליות ענק עבור חברת המכליות הלאומיות של אירן, המצויה ברשימה השחורה של ארגונים וחברות שהאיחוד האירופי וארצות הברית הטילו עליה עיצומים. הפרה נוספת של תאגיד מאן נוגעת בעסקה הקשורה במישרין לחברת "קווי הספנות של הרפובליקה האסלאמית של אירן" (IRISL) שהיא חברת הספנות הלאומית של המדינה ומצויה גם כן ברשימת העיצומים של האו"ם. שווי העסקות שאליהן קשורה חברת מאן בתחום הספנות עלולות להגיע למיליארד יורו.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
עסקאות בהיקף של עד מיליארד יורו מסייעות לאירנים להמשיך לפתח הגרעין? הכור בבושהאר/AP

הארגונים שהביעו מאה חריפה על הקשרים הלא חוקיים לכאורה שמקיימת חברת מאן הם "מאוחדים נגד אירן גרעינית" ו"עצרו את הפצצה" – קואליציות של ארגונים יהודיים ולא יהודיים הפועלים בארצות הברית ובאירופה נגד המשטר באירן ועוקבים אחר הפרת העיצומים של חברות במערב מתוך מטרה לסייע בסיכול תכנית הגרעין שלה. ארגונים אלה שלחו מכתבים לנשיא חברת מאן ד"ר גיאורג פכטה-רייהופן ולממשלת גרמניה.

"מאוחדים נגד אירן גרעינית" השיקה בשנה שעברה קמפיין ציבורי בינלאומי במטרה לגרום לחברות ספנות ולגופים הקשורים במישרין ובעקיפין לתחום להפסיק כל קשר עסקי עם אירן. המסע זכה להצלחה וגורמי ספנות בינלאומיים - בהם ענפי הביטוח הימי והרישום הימי במערב וגם ברוסיה, קוריאה, הונג-קונג, ברבדוס, מולדובה ומונגוליה - נענו לקריאה והפסיקו כל קשר עם אירן ובכלל זה גם אספקת שירותים של "דגלי נוחות" לספינותיה.

נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, בכור המחקר הגרעיני בטהרן. פברואר 2012. AP
אחמדינג'אד בכור מחקר אירני/AP

דובר קבוצת "עצרו את הפצצה", מייקל ספאני, כתב בפנייתו לתאגיד מאן כי "תעשיית הספנות של אירן נשלטת במישרין על ידי המשטר האירני. בכך שהיא מסייעת למשטר האירני להתגבר על קשיי התובלה שלו, תומכת חברת מאן במאמצי המשטר לשמר את אחד הענפים החשובים לכלכלת המדינה. בעזרת ההכנסות מהענף מממן המשטר את תכנית הגרעין שלו ומסייע למשטר בסוריה שמדכא בברוטליות את בני עמו". יודגש כי לצד העיצומים שנועדו לצמצם את מכירת הנפט הגולמי מאירן, מטיל המערב עיצומים גם על חברות הספנות האירניות שמובילות את הנפט וכן על חברות ביטוח שמבטחות אותן, כדי להחמיר את העיצומים ולהשיג פגיעה כואבת בכלכלה האירנית.

מנגד ידוע כי האירנים עושים כל מאמץ לעקוף את העיצומים הבינלאומיים המוטלים עליהם ולטשטש ולהטעות את משטר הסנקציות. לשם כך הם מקימים חברות קש במדינות שונות בעולם, מחליפים את שמות החברות ומניפים דגלים זרים על הספינות שלהן לאחר שהן לכאורה החליפו בעלות.

סין, כמו רוסיה ומדינות אחרות בעולם השלישי, אינה שותפה למשטר העיצומים של המערב והיא מצייתת אך ורק לעיצומים הקלים שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם שמכוונים נגד אישים, ארגונים וחברות שקשורים ישירות לפיתוח תכניות הטילים והגרעין של אירן. כדי לגרום לחברות סיניות לצמצם את קשרי הסחר שלהן עם אירן נוטה ארצות הברית - אך לא האיחוד האירופי - לאיים ואף לבצע הגבלות סחר של חברות אמריקאיות עם כל מי שיסחר עם אירן בענפים הנתונים למשטר העיצומים. אך נראה כי ההשפעה של מדיניות זו מוגבלת ביותר וחברות סיניות מוצאות דרכים יצירתיות להתעלם או לטשטש את מעורבותן עם אירן.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
על פי דיווחים, סימנס הייתה קשורה במישרין או בעקיפין לסיוע לארגוני ביון מערביים בהחדרת התולעת "סטוקסנט"/AP

יודגש עוד כי בעבר ניהלו ארגונים כמו "עצרו את הפצצה" מסעות דומים נגד חברות ענק באירופה בכלל ובגרמניה ובאוסטריה בפרט. אחת המטרות שלהם בעבר היה תאגיד הענק הגרמני "סימנס", שלו גם קשרים ענפים עם ישראל. במשך שנים שמרו בממשלתו של בנימין נתניהו על שתיקה רועמת בנושא סימנס והחברה המשיכה ליהנות מקשריה בארץ ואף זכתה לחוזים מחברות שונות, חלקן ממשלתיות, כגון רשות שדות התעופה. לימים התפרסמו דיווחים בכלי תקשורת בעולם כי סימנס הייתה קשורה במישרין או בעקיפין לסיוע לארגוני ביון מערביים בהחדרת התולעת "סטוקסנט" שפגעה במחשבים שמפעילים את הסרכזות (הצנטריפוגות) באירן. רק לפני כמה חודשים התקבלה בישראל חקיקה האוסרת על חברות מישראל לקיים קשרים עסקיים עם גורמים הסוחרים עם אירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully