וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה למשרד החינוך: מזון הילדים בבירה מקולקל

20.1.2013 / 19:04

התלונות מצד הורים בירושלים על האוכל המוגש במוסדות החינוך בעיר התרבו, ותנועת "התעוררות" כתבה למשרד החינוך בדרישה לפקח עליו: "הילדים חוזרים הביתה רעבים"

אחרי שבחודש שעבר נחשף בוואלה! חדשות כי תלמידים במוסדות חינוך בירושלים סבלו מקלקולי קיבה לאחר שאכלו מזון שניתן להם במוסדות, הורים טוענים כי הבעיה נמשכת. בדיקה שביצעה תנועת "התעוררות" הירושלמית במספר בתי ספר וצהרונים גילתה, לטענת התנועה, כי לא התבצעה אצלם ביקורת על איכות המזון, שינועו ותנאי אחזקתו כפי שנדרש. בכל הבדיקות שנעשו במוסדות, מדובר באותה חברת הסעדה, "אייל גור".

יו"ר "התעוררות", עופר ברקוביץ', שלח בימים האחרונים מכתב חריף אל מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, בו דרש לשים לתופעה סוף ולחזור לפיקוח הדוק על המזון הניתן לילדים בבירה. "מזה כחצי שנה אנו מקבלים תלונות של הורים לתלמידים במוסדות העושים שימוש במפעל ההזנה הרווח בבתי הספר בירושלים העובדים במתכונת של יום לימודים ארוך, ואף מהורים לילדים הלומדים בצהרונים העושים שימוש באותו קבלן מזון", נכתב. ברקוביץ' הוסיף כי הורים רבים התלוננו על ריחות רעים מהאוכל, על כאבי בטן של הילדים ועל כך שהילדים לא אוכלים את האוכל וחוזרים הביתה רעבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צידניות מחוץ לגן ילדים בבירה, אשר לטענת "התעוררות" נותרו זמן רב ללא פיקוח/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי יו"ר התעוררות, הרשות המקומית היא זו שבוחרת את הקבלן המספק מזון לילדים, מתוך כמה אפשרויות שנתונות לבחירתה מצד קרן רש"י, האחראית על הנושא מטעם משרד החינוך. "ממסמך שהוציא מכון המחקר של הכנסת בשנת 2011 (הפיקוח על ההזנה במוסדות החינוך) עולה כי עיריית ירושלים אינה מפקחת על האוכל באמצעות הווטרינר העירוני", כתב. "יתרה מכך, ידוע לנו כי עד לפני כשנה וחצי מספר צהרונים בעיר נהגו להפעיל בעצמם חברה חיצונית שתבצע בקרה בנושא, אך חדלו מכך מסיבות כלכליות. התוצאה היא שנכון להיום, האוכל המוגש לתלמידי וילדי ירושלים אינו עובר פיקוח בריאותי ובטיחותי".

ראש תחום זוגות צעירים ומשפחות בתנועה, ניסן ירון, מאשים את העירייה. "איתרנו באג מאוד מרכזי במערכת", אמר. "יש חוזר מנכ"ל משרד החינוך שאומר שווטרינר העירייה צריך לפקח על שינועו, תנאי אחזקתו ואיכות המזון. הדבר השני שלא מתקיים על פי הוראות חוזר מנכ"ל של משרד החינוך זה צוות הזנה מוסדי שמורכב מנציג ההורים, צוות בית הספר ונציג העירייה ואלו יכולים לבדוק את המזון בעצמם ולדרוש שינויים כשצריך. הורים שמתלוננים נתקלים בקיר משום שהמנגנון שהיה אמור להיות מוקם לא הוקם. פנינו לעיריית ירושלים וקיבלנו מהם תשובות פושרות ולכן פנינו למשרד החינוך על מנת שיתערבו בנושא".

בחודש שעבר נחשף כי עשרות הורי תלמידים במוסדות חינוך שונים בבירה חזרו לביתם עם קלקולי קיבה לאחר שאכלו ממזון הניתן להם במוסדות. התלונות נמשכו לאורך חצי השנה האחרונה במהלכה התלוננו הילדים על כאבי בטן, קלקולי קיבה וריחות רעים מהאוכל. באחד מבתי הספר, מספרים הורים לילדים בכיתות א'-ג' התאגדו וניסו להיאבק על מנת לגרום לשינוי חברת ההסעדה שמספקת שירותים לבית הספר, אך לטענתם בתי הספר מפחדים להסתכסך עם חברת "אייל גור" "מאחר והוא שולט בחצי מירושלים".

חברת המזון: "מייצרים אוכל טרי"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה למכתב של תנועת "התעוררות" כי "מדובר במוסדות שאין המשרד מפעיל בהן תכנית הזנה, מלבד מוסד אחד. יודגש, כי במסגרת הבקרה השוטפת של המשרד נערכה בדיקה מקיפה במוסד המדובר, שתוצאותיה היו תקינות. במשרד לא התקבלה כל תלונה מטעם מנהל בית הספר בעניין איכות המזון. משרד החינוך מפעיל במוסדות בהם פועלת תכנית ההזנה מטעמו במדיניות של תזונה בריאה, צריכה רבה של ירקות. יצוין כי במסגרת מוסדות אלה, מספק המשרד הזנה הבנויה בהתאם לתפריטים של משרד הבריאות. כמו כן, גיבש המשרד קריטריונים ברורים ובקרה קפדנית עד מאוד, לצורך אספקת מזון חם ובריא. המשרד עורך מעקב ובקרה אחר איכות המזון, הבקרות כוללות, בין היתר, דגימת מזון. כמו כן, עורך המשרד בדיקות נוספות במקרים בהם מתקבלות תלונות מצד הורים ובתי ספר. במקרים בהם נמצא, כי ספק פעל בניגוד לקריטריונים ולנהלים המתבקשים באספקת מזון (כגון: חם ובריא), הרי שהוא מוצא ממעגל הספקים. כמו כן, במקרים בהם מוצרים נמצאו לא עומדים בסטנדרטים שקבע המשרד, מוצא המוצר מחוץ לתפריט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ילדי גן ילדים בדרזדן, גרמניה, אוגוסט 2010. Matthias Rietschel, AP
משרד החינוך: "מוצר שלא עומד בסטנדרטים - מוצא מהתפריט"/AP, Matthias Rietschel

ניסן ירון "מהתעוררות" ביקש לציין כי "משרד החינוך בחר להתעלם מהטענות הקונקרטיות בנוגע לאי אכיפת הפיקוח על המזון ברשות המקומית והותיר בערפל את כל נושא אופי ואיכות הפיקוח על המזון. אנחנו שמחים לשמוע כי יש ביקורים במפעל ההזנה גם מטעם משרד החינוך, אך עם זאת, כל נושא השינוע, האכסון ותנאי ההגשה לא מפוקחים ברמה המקומית כמתחייב, וכפי שעולה מתגובת משרד החינוך, אינם מפוקחים גם על ידם ולמעשה אינם מפוקחים כלל. וזאת, למרות שההוראות מחייבות שהרשות המקומית תשלים את הפיקוח בפן זה על ידי הווטרינר העירוני". ירון טען גם כי בניגוד לירושלים ברשויות מקומיות רבות הפיקוח הווטרינר העירוני כן מתקיים. "כמו כן, למרות טענתו של משרד החינוך כי הוא קשוב לתלונות, מעצם ההימנעות מהקמת צוותי ההזנה המוסדיים, נמנעת היכולת של ההורים והצוות החינוכי להיות שותפים לפיקוח על המזון, כמתחייב בחוזר המנכ"ל", המשיך. "בנוגע לאוכל המוגש במוסדות שלטענת משרד החינוך הם אינם תחת אחריותו באופן ישיר, יש לתמוה מדוע משרד החינוך שטוען לדאגה כלפי הילדים, לא לוקח אחריות בנושא או לפחות מוודא פיקוח נאות, שכן מדובר בעשרות אלפי שלומדים במוסדות המאושרים על ידי משרד החינוך, מספר שעומד לגדול עם כניסת חוק חינוך חובה מגיל 3 ומימוש המלצות ועדת טרכטנברג בנוגע להפעלת הצהרונים".

מחברת הקייטרינג "אייל גור" נמסר: "ככל הידוע לחברה, היא אינה הספק היחיד אשר מספק מזון במסגרת מפעל ההזנה בכלל ובאזור ירושלים בפרט. יחד עם זאת, היות והנושא של איכות המזון ובטיחותו חשוב ביותר לחברה ומתוך דאגה ושיתוף פעולה יחד עם הורים, מורים, גננות והנהלה אנו מזמינים את נציגי תנועת התעוררות לביקור במטבחים שלנו ולהתרשמות מהמכשור החדשני ומתהליך הייצור של המזון". בחברה הדגישו כי הם מייצרים מזון טרי מדי יום ביומו. "לחברה רישיונות יצרן ותקני בטיחות המזון הגבוהים ביותר בישראל. חומרי הגלם בהם משתמשת החברה הם המעולים ביותר שניתן לרכוש בישראל. עם זאת, יצוין כי התפריט והרכבו נקבעו מראש על ידי נציגי משרד החינוך – קרן סקט"א רש"י ולא על ידי החברה. לגבי הטענות באשר לכך שהילדים לא אוכלים את המזון אין לשכוח כי המזון מסופק למגוון אוכלוסיות רחב ביותר, אולם התפריט המאושר הינו אחיד לכל המסגרות. יודגש כי לא מתקבלות תלונות על כאבי בטן כתוצאה מאכילות המזון המסופק על ידי החברה. קיים פיקוח הדוק של משרד החינוך הכולל ביקורים מידי שבוע וכן בדיקות גלויות וסמויות במעבדה מוסמכת חיצונית. בדיקות לא מראות חריגות המצביעות על אי תקינות. החברה תמשיך לייצר את המזון באיכות הטובה ביותר ובתקנים הגבוהים ביותר כפי שהיא עושה מזה למעלה מעשרים שנה".

עיריית ירושלים: "בחלק מהמוסדות האחריות היא על משרד החינוך"

מעיריית ירושלים נמסר: "הטענה כי העירייה אינה מפקחת על המזון אינה נכונה. בשנת 2012 שכרה העירייה את שירותיהן של שתי חברות המבצעות בקרת איכות המזון המוגש לתלמידי החינוך המיוחד ובמזנונים בבתי הספר ובמהלך השנה בוצעו כ-50 בדיקות. השירות הווטרינרי העירוני ביצע ביקורת במפעלים המייצרים את המזון ובעקבות הדוחות הללו תוקנו במפעלים ליקויים רבים שהתגלו. בדיקות אלה מבוצעות רק במוסדות בהם החוזה עם הקבלן שמספק את האוכל נעשה עם העירייה. ישנם מוסדות ותכניות בעיר כמו "פנימיות יום" המופעלות על ידי משרד החינוך והוא החתום על החוזה מול הקבלן, כך שאחריות הפיקוח היא עליו. כך גם בנוגע לצהרוני ציל"ה בבתי התלמיד ובגני הילדים המופעלים על ידי קרן רש"י שנבחרה מטעם משרד החינוך לתחום ההזנה. בכל מקום בו מסופקות ארוחות, החתום על החוזה מול הקבלן, הוא האחראי על הביקורת והפיקוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully