וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וליה המפלילה: כך השתמש השב"כ באהובת המחבל מאיתמר

יהושע בריינר

17.1.2013 / 11:16

עדויות ממשפטו של מסייע לרוצחי משפחת פוגל שהגיעו לידי וואלה! חדשות חושפות כיצד פגישות שאירגן השב"כ בין אחד הרצחים לנערה שבה התאהב גרמו לו למסור מידע על עוד מעורבים

רצח חמישה מבני משפחת פוגל במרץ 2011 ביישוב איתמר שבשומרון זיעזע את המדינה כולה. שני הרוצחים, אמג'ד עוואד וחכים עוואד (אין קרבה משפחתית ביניהם) מהכפר הפלסטיני הסמוך עוורתא, נעצרו זמן קצר לאחר הרצח על ידי יחידת דובדבן וכעבור כחצי שנה הורשעו בחמש עבירות של גרימת מוות בכוונה, המקבילה לעבירת הרצח ביהודה ושומרון. לפני שבוע הורשע ונגזר עונשו של אדם נוסף שסייע לשני הרוצחים, והעדויות ממשפטו שהגיעו לידי וואלה! חדשות במסגרת המשפט חושפות כיצד מפגשים שאירגנו חוקרי השב"כ לאמג'ד עוואד בן ה-18 במתקני החקירה עם מי שמוגדרת כ"אהובתו", ג'וליה עוואד, אז בת ה-16, שהיא גם אחותו של הרוצח השני חכים, שיכנעו אותו לפתוח את הפה ולהפליל מעורבים נוספים שסייעו לרוצחים בטבח האכזרי.

הנאשם ברצח משפחת פוגל הודה בכל האישומים. שלומי גבאי
אמג'ד עוואד בבית המשפט בעת מתן גזר דינו/שלומי גבאי

מהפרטים שנודעו לוואלה! חדשות מצטייר אמג'ד לא רק כמי שהוביל ויזם את הפיגוע הקשה, אלא גם אדם מתוחכם ומניפולטיבי, שניסה פעם אחר פעם להתל בחוקרי השב"כ ובבתי המשפט ואולם רק דבר אחד כאמור הביא אותו לגלות פרטים נוספים אודות ליל הרצח והימים שלאחר מכן. במסגרת חקירותיו בשב"כ התגלה כי אמג'ד מאוהב באחותו של חכים, ג'וליה. בין השניים היה פער גילאים של כשנתיים והם נהגו אף לשוחח בחשאי בחודשים שקדמו לרצח. בין השניים התפתחה מערכת יחסים קרובה ואף עלתה סברה כי אמג'ד שיכנע את חכים להצטרף אליו למסע ההרג על מנת להיות קרוב אליו, ייתכן בתקווה שהדבר יסייע לו להתקרב למשפחה ואולי אף להינשא לג'וליה.

כזכור, בחדירתם לאיתמר הצליחו אמג'ד וחכים להיכנס לבית משפחת פוגל ושם לרצוח חמישה מבני המשפחה: אב המשפחה אהוד, האם רותי ושלושת הילדים הקטנים יואב, אלעד והדס התינוקת, רק בת 3 חודשים. אלא שמאיתמר חזרו השניים עם שלל של רובה אם 16 מקוצר ואם 16 ארוך, אותם הצליחו לגנוב מבית פוגל ומבית סמוך אליו חדרו קודם לכן, שאיש לא שהה בו. השניים הגיעו לביתו של צאלח עוואד, דודו של חכים וגוללו בפניו את מעשי הרצח. השניים קיבלו מצאלח בגדים חדשים ושבו לחיי שגרה, חכים בן ה-17 ללימודים בתיכון ואמג'ד ללימודים באוניברסיטה בשכם, כשכלי הנשק הועברו לבאר ישנה בעוורתא ובהמשך הועברו הרובים לחבר המתגורר בכפר ביתוניא שליד רמאללה. "חכים הגיע ואמר שהיה באיתמר ושיש ברשותו נשק", סיפר צאלח בעדותו, "ניסיתי להרחיקו מהבית אבל בסוף הכנסתי אותם. את אמג'ד לא הכרתי. סייעתי להם כי ריחמתי עליהם אבל לא רציתי לערב אנשים נוספים".

בני משפחת פוגל שנרצחה בפיגוע באיתמר, מרץ 2011. באדיבות המשפחה
בני משפחת פוגל שנרצחו באיתמר/באדיבות המשפחה

אלא שככל הנראה בזמן שאמג'ד וחכים מגוללים את ההשתלשלות באיתמר, בבית של צאלח נמצא במקרה אדם נוסף, יזיד עוואד, קרוב משפחה אחר שהגיע לבית על מנת לבקר את סבתו שהייתה חולה ושומע במקרה את השיחה. שבועיים לאחר מכן, בסוף מרץ 2011, הוא פוגש בחכים ואמג'ד, ומורה להם לכבות את הטלפונים הניידים שלהם מחשש להאזנות ומתוודה בפניהם כי הוא יודע על מעשיהם. על פי השב"כ והתביעה הצבאית, יזיד הרגיע את השניים ואמר להם: "אין לכם מה לחשוש, כלי הנשק נמצאים במקום בטוח, אם תרצו אותם תבקשו ואני אביא לכם אותם". אלא שבפועל יזיד לא הסתפק בכך, והחל לתדרך את אמג'ד וחכים כיצד לנהוג בחקירות השב"כ, זאת בשל ניסיונו בחקירות שירותי הביטחון הישראליים, לאחר שריצה בעבר שש שנים בכלא הישראלי. עיקר התדרוך של יזיד היה בעניין ה"אלעצאפיר", כלומר, "ציפורים" בתרגום חופשי, אבל כינוי גנאי למדובבים. "אם תעצרו, אל תאמינו לאיש", הציע להם יזיד.

כעבור כמה ימים נעצר חכים, ואמג'ד, שהיה ככל הנראה לחוץ מכך שחברו ישבר בחקירה, ביקש להיפגש שוב עם יזיד, הפעם בבית קפה בשכם. על פי עדותו של אמג'ד בשב"כ, בפגישתם בבית הקפה אמר לו יזיד כי לדעתו חכים לא ידבר בחקירה, אולם המשיך להדריכו כיצד יפעל אם ייעצר. "אם החוקרים יביאו את חכים לפניך לעימות, עלייך לקלל אותו ולהגיד שהוא שקרן", אמר יזיד, "בסוף אתה תישפט על דברייך ולכן עלייך להקפיד שלא להודות בדבר ולא להאמין לאיש מכיוון שיש 'עסאפיר'". בעקבות כך הוגש נגד יזיד כתב אישום המייחס לו עבירות של מתן מקלט, שיבוש הליכי משפט והחזקת נשק ללא היתר. יזיד הכחיש את הטענות בתוקף, ואף טען כי במהלך שני האירועים בכלל היה במעצר. אם כך, מדוע אמג'ד עוואד הפליל אותו? הכל, לטענתו, בשל ג'וליה. בעדותו בבית המשפט הצבאי טען יזיד כי אמג'ד הפליל אותו מכיוון שחשש שהוא יתחתן עם ג'וליה ורצה שישהה בכלא הישראלי על מנת למנוע זאת.

מיד לאחר המפגשים אמג'ד "זימר" בחקירה

בשב"כ, כאמור, שיחקו היטב על הקלף נערת הכפר וניצלו את אהבתו של אמג'ד כדי שיפתח את הפה בחקירה. בתחילת חקירותיו בשב"כ לא עירב אמג'ד אנשים נוספים ברצח ובפעולות שלאחריו, אולם לאחר מפגש כפול שסידרו לו החוקרים עם ג'וליה, הוא הפליל גם את יזיד. כך למשל סיפר בעדותו חוקר השב"כ המכונה "ז'אק" כי אמג'ד היה קר רוח בחקירתו שהתנהלה באווירה טובה, כתב בעצמו את אמירותיו בערבית וכי אמר בגאווה כי "מאחר שרצחתי 5 אנשים, אינני חושש לספר את האמת". הממונה על החקירה מטעם השב"כ המכונה "אסף", סיפר בעדותו כי החקירה התמקדה בניסיון להוציא מאמג'ד מידע על מיקום כלי הנשק. אמג'ד, שהבין כי בינתיים גם ג'וליה נעצרה, הסכים לשתף פעולה רק אם יוכל להיפגש עם חברתו. כאמור, "אסף" וחוקרי השב"כ נעתרו בצעד חריג והסכימו למפגש כפול בין הרוצח לבין ג'וליה. מיד לאחר המפגשים "זימר" אמג'ד והפליל את כל המעורבים. הוא סיפר למי מסר את כלי הנשק, כיצד תודרך על ידי יזיד, ששמו עלה בפעם הראשונה לאחר המפגש של הזוג במתקן החקירות.

בעדותו בבית המשפט הצבאי בשומרון חזר בו אמג'ד מהטענות. הוא סיפר כי כתב את הפרטים בעקבות התחייבות של חוקרי השב"כ לאפשר לו מפגש עם ג'וליה או לשחררה ממעצר, ואף הכחיש כי נערך לו מפגש כלשהו עימה. בית המשפט לא קיבל את טענותיו. את דבריו סתר חוקר השב"כ "ששון", שהעיד כי הבהיר לאמג'ד שאין קשר בין הדברים שימסור בחקירה לבין מעצרה או שחרורה של ג'וליה. "ניתן להתרשם באופן ברור וחד משמעי כי מדובר בעד מניפולטיבי מאוד אשר ניסה לסייע לנאשם ולהרחיקו מההתרחשויות שלאחר הפיגוע באיתמר", כתבו השופטים, "התרשמנו מחוקרי השב"כ כי לא נעשה שימוש בג'וליה כמנוף או כאמצעי יחיד לדלות מאמג'ד מידע או לקבל ממנו גרסה המפלילה אחרים, אלא מדובר במפגשים אשר הינם פרי בקשתו של אמג'ד עצמו נוכח מערכת היחסים הקרובה בינו לבינה לפני מעצרו על פי גרסתו, אשר השב"כ נעתר לקיימם מאחר שלא היה בהם כדי לפגום בחקירה אלא לסייע לה".

לווית משפחת פוגל שנרצחה בפיגוע דקירה בביתה שבאיתמר, מרץ 2011. רויטרס
הלוויתם של בני המשפחה/רויטרס

על אף שהתרשמו לשלילה מעדותו של אמג'ד, בחרו השופטים לקבל את גרסתו בעניין יזיד. "הסתרת פרטים שונים בתחילת החקירה נבעה משיקולים סובייקטיביים ובשל רצונו של אמג'ד להשיג טובות הנאה שונות בטרם ימסור את כל הפרטים הידועים לו", כתבו השופטים, "בין היתר כדי לזכות במפגשים רבים ככל שניתן עם ג'וליה במהלך החקירה. בהמשך, לאחר שעומת עם פרטים שונים שהצטברו ולאחר שחוקרי השב"כ נעתרו לבקשתו לפגוש בג'וליה, השלים אמג'ד את הפרטים שהחסיר, פרטים שיש לאמץ, תחת עדותו הבלתי מהימנה בפנינו".

לטובתו של יזיד העיד גם צאלח, שאמר כי לא ברור לו מדוע אמג'ד פתח את הפה וכי המפגש בבית הקפה לו היה עד בעצמו היה "לחצי דקה, דקה, לא יותר". יזיד כאמור הכחיש את דבריו של אמג'ד. לטענתו, שמע על הפיגוע רק בחדשות, כלל לא פגש באמג'ד וחכים ואין שחר לדבריהם. "לא הגיוני שמי שריצה עונש של שש שנות מאסר והשתחרר זמן קצר קודם לכן יסבך עצמו שוב. אני בטוח בעצמי שלא עשיתי דבר", העיד יזיד. השופטים גם דחו את גרסתו כי אמג'ד הפלילו כדי למנוע ממנו מלהתחתן עם ג'וליה. "נשמע כי מדובר בטענה אשר בינה לבין האמת המרחק הינו רב", קבע בית המשפט, שגזר עליו בשבוע שעבר שבע שנות מאסר. כך או כך, נראה כי אנשי השב"כ פעלו בתחכום רב מול אמג'ד כשבצעד חריג איפשרו לזוג הצעיר להיפגש פעמיים במתקן החקירות במהלך יוצא דופן ששפך אור בחקירת הפיגוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully