וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי מורי קבלן עדיין נאבקים: "אין תנאים סוציאליים"

16.1.2013 / 1:20

כ-3,600 מדריכים מועסקים בתכנית קרן קרב ברחבי הארץ בחוזה ארעי ובשכר נמוך. העובדים ניסו להתאגד, אך נתקלו בקשיים. למרות זאת, הם שואבים תקווה מההסכם של עובדי היל"ה

1,500 מורי היל"ה (תוכנית של משרד החינוך להשלמת השכלה לנוער נושר) עלו לכותרות שלשום (שני) לאחר שנחתם עימם הסכם תקדימי בו הוכרו לראשונה כמורים מן המניין ובמסגרתו יקבלו תנאים סוציאליים אותם אמורים לקבל כיום כל המורים בישראל. אולם מדובר רק בטיפה בים מורי הקבלן – נתונים שונים מדברים על בין 10-15 אלף מורים – שרובם לא התאגדו או פתחו בשביתות, כפי שעשו מורי היל"ה, אולם עדיין מקבלים תנאים גרועים מאלה של עמיתיהם למקצוע וסובלים מחוסר ביטחון תעסוקתי.

לאחר שנתיים של מאבק, ההסכם שנחתם שלשום בין מורי היל"ה לרשת "עתיד" מבטיח למורים אלה לילות שקטים. ההסכם מבטיח שהם לא יפוטרו ויועסקו מחדש בכל סוף שנת לימודים, ויועסקו לאורך כל תקופת החוזה עם הקבלן – שלוש שנים. על פי ההסכם הקיבוצי, יזכו המורים גם לתוספת שכר של 30% ולהגדלת קרן ההשתלמות שלהם. כמו כן, יקבלו המורים תשלום על חופשות וחגים.

אולם, כאמור, מורי היל"ה הם רק חלק קטן מאותם מורי קבלן הפרושים בבתי ספר רבים ברחבי הארץ. כך למשל, מורי קרן קרב – מורים המפעילים תכניות העשרה במסגרת יום הלימודים ולעתים אף מלמדים מקצועות ליבה בבתי ספר יסודיים. המורים מועסקים על ידי חברת "מרמנת" - חברה שמקבלת, כך על פי פרסומים, כחצי מיליארד שקלים ממשרד החינוך מידי שנה על מנת לתת שירותים שונים בהם תכניות העשרה, ומפעל ההזנה, בשילוב עם קרן קרב. התכנית אף הייתה הנושא לבדיקה של מבקר המדינה שטען בדו"ח ממאי 2012 כי משרד החינוך לא מפקח על פעילותה באופן תקין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעמד החתימה על ההסכם עם מורי היל"ה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת הפרויקט אחראית "מרמנת", בשיתוף עם "מנפאואר", על הפעלת המינהלת המרכזת את כלל תכניות קרב ועל הפעלת המערך הארגוני והניהולי של הפרויקט. תכנית קרב מפעילה ומפתחת תכניות למידה, תרבות והעשרה במסגרת יום לימודים. התכנית פועלת בכ-150 רשויות מקומיות, בכ-700 בתי ספר וכ-1,300 גנים, ומגיעה לכ-235,000 ילדים ברחבי הארץ בכל המגזרים. על פי דו"ח של מרכז אדו"ה שפורסם בנובמבר האחרון, התכנית מפעילה כ-3,600 מדריכים המועסקים בחוזה ארעי, בשכר נמוך ובמשך שמונה חודשי עבודה בשנה בלבד. לפני כשלוש שנים התאגדו חלק מהם בעזרת ארגון "כוח לעובדים", אולם נתקלו בקושי לאתר את כל המורים המועסקים על ידי הקרן, ולכן אין להם מספיק חברי איגוד על מנת לפתוח במשא ומתן.

ע', מורה הפעילה במאבק עובדי איגוד קרב, סיפרה לוואלה! חדשות: "מה שהכי צורם לנו זה שאלו תנאי העסקה לא יציבים. אין לנו תנאים סוציאליים כשאר המורים, אין שכר בחופשים, אין תשלום על ביטולי שיעורים. יכולים להגיד לך שאתה מתחיל לעבוד מספטמבר ואז לשנות לאוקטובר או נובמבר. יכולים גם להפסיק את שנת הלימודים במאי או ביוני. אין לנו גמול השתלמות, השכר השעתי משתנה ממורה למורה ועומד סביב 35 שקלים לשעה".

מורים נוספים בתכנית מספרים על מעמדות של ממש בחדר המורים ועל ההרגשה שגם אחרי שנים של עמידה מול תלמידים הם עדיין מורים סוג ב'. "אנחנו מורים בתוך בתי הספר, ואנחנו נחשבים גם על פי חוק כמורים", מסבירה ע'. "זה לא חוגים אחרי בית ספר. אנחנו מלמדים אפילו מקצועות ליב"ה כמו אנגלית לכיתות הנמוכות למשל. מורים רבים בפרויקט מלמדים גם טבע, תקשורת, מקצועות שקשורים למדע, אנימציה וקולנוע. אנחנו מורים לכל דבר, אנחנו נותנים ציונים לתעודות ונמצאים בקשר עם המנהלות. זה מצב מאוד בעייתי גם מבחינה ערכית מבחינת בית הספר, כי הוא מקצה תקציבים שלו ונותן יד לחוסר מוסריות. הכותרת של התכנית היא חינוך הומניסטי אבל תנאי ההעסקה לא הומניסטיים ועל זה לא נותנים את הדעת".

צעדה של מחאת המורים ברוטשילד תל אביב, יולי 2011. דרור עינב
"יכולים להגיד לך שאתה מתחיל לעבוד מספטמבר ואז לשנות לאוקטובר או נובמבר. יכולים גם להפסיק את שנת הלימודים במאי או ביוני"/דרור עינב

ע' סיפרה כי הקושי להגיע לכל העובדים שפועלים במסגרת הקרן הוא שמונע מהם להיות מוכרים כארגון יציג (כאשר שליש מהעובדים מאוגדים). כעת, הם מנסים להיעזר בהסתדרות המורים ובהסתדרות העובדים הכללית כדי להגיע לכל אותם מורים ולהמשיך את המאבק לשיפור תנאי העסקתם. "במהלך ההתארגנות חווינו קושי גדול להגיע לעובדי קרב לאחר שמשרד החינוך וקרן קרב סירבו לתת לנו את רשימות העובדים. אנחנו מנהלים משא ומתן עם הסתדרות המורים למעלה מחצי שנה, ובימים אלה אנו מחכים לתשובה קונקרטית מהסתדרות המורים וההסתדרות הכללית האם הם ייקחו אחריות ויאבקו על מצבינו כמורי קבלן". ע' הוסיפה כי "ההסכם של מורי היל"ה הוכיח שזה אפשרי, זה נותן לנו תקווה". יצוין כי המכרז של חברת מרמנת תקף לעוד שנה נוספת, אולם כל שר שיעמוד בראש המשרד לאחר הבחירות הקרובות יוכל להוציא מכרז חדש שיוכל לשפר את תנאיהם של המורים הפועלים במסגרת הקרן.

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה כי "בהמשך לשיחתנו אכן התקיימה פגישה בין נציגי הסתדרות המורים ובראשם המזכ"ל, יוסי וסרמן, לבין נציגי מורי קרן קרב. אנו מבהירים בצורה חד משמעית כי אנו מתנגדים להעסקת מורים כעובדי קבלן והסתדרות המורים עושה כל מאמץ כדי לעזור להם ולאגדם. כעת הנושא נמצא בבירור כיצד ניתן לסייע בידם".

ממשרד החינוך נמסר כי "משרד החינוך מוביל מהלך לצמצום מספר המורים עובדי הקבלן. המשרד החל ביישומו של המהלך כבר בהעסקתם של מורי היל"ה. המשרד לראשונה שיפר באופן חסר תקדים את תנאי העסקתם ומשכורתם של מורים אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully