וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סחרחורות וחרדה: סם פיצוציות חדש נחשף בתל אביב

15.1.2013 / 16:33

"סקאנק" הוא כנראה מהלך נוסף של יצרני סמי הפיצוציות לעקוף את פקודת הסמים, אך המשתמשים בו מעידים כי הוא חזק מקודמיו: "לקחתי רק שלוש שכטות, וחשתי דפיקות לב חזקות"

סחרחורת, חרדה ודפיקות לב חזקות – זה מה שחש מי שעישן סם פיצוציות חדש בשם "סקאנק". החומר נמכר בחנות ברחוב אלנבי בתל אביב באופן גלוי ובאין מפריע. המשטרה איננה מכירה אותו ומציינת ש"הנושא ייבדק", אך מדובר ככל הנראה בעוד מהלך של יצרני סמי הפיצוציות לעקוף את פקודת הסמים. "הפתרון לבעיית סמי הפיצוציות צריך להגיע מתחום החקיקה ומתחום הענישה", מציין קצין בכיר במשטרה בתחום המלחמה בסמים.

א', בשנות ה-20 לחייו, מעיד על עצמו כי הוא "משתמש באופן קבוע במגוון סוגי סמים, כולל סמי פיצוציות". את הערב שבו עישן סקאנק, בסוף השבוע שעבר, הוא לא ישכח. "זה היה במסיבה וחבר הביא ג'וינט. לקחתי רק שלוש שכטות, וכבר חשתי סחרחורת ודפיקות לב חזקות". לדבריו, "בניגוד לסמים אחרים, אשר לוקח כמה דקות לפחות עד שמרגישים את ההשפעה שלהם, כאן כבר בשאיפה הראשונה זה עלה".

קיוסק באלנבי המוכר באופן חוקי סמים הגורמים לתופעות לוואי, ינואר 2013. יותם רונן
הקיוסק באלנבי שמוכר את הסם החדש/יותם רונן

א' חש חרדה קשה וביקש מחברתו שתיקח אותו לצד. "איבדתי את תחושת הכיוון והרגשתי תחושת כבדות חזקה ברגליים. הלב שלי דפק בטירוף. הכל סביבי היה מעורפל, הייתה לי סחרחורת ובעיקר לחץ, כי לא הבנתי מה קורה לי", שחזר א'. "כעבור כמה דקות הגיע החבר שהביא את החומר. שאלתי אותו 'מה קורה לי?', והוא אמר שזה באמת קצת חזק יחסית למה שאנחנו מכירים". כעבור כרבע שעה ההשפעה המלחיצה פגה, וא' מודה ש"הייתה לי חווית סמים מעולה. במשך כשעה וחצי חשתי אופוריה ו'היי' כללי. כמו ההשפעה של מריחואנה עם סמים ממריצים".

מעדויות נוספות אודות השימוש בחומר, שהגיעו לידי וואלה! חדשות, עולה כי הוא גורם לכאב ראש, רעד ואובדן חוש התמצאות, הקאות, הזעה, דיבור לא ברור, רעידות ואף בכי. "זה מרגיש כמו שילוב של 'פופרס', 'ספיישל קיי' ו'סלביה', מדווחים אלה שניסו אותו".

כדי להשיג את ה"סקאנק", צריך לגשת לפינת הרחובות אלנבי ושנקין בתל אביב. החנות צרה וארוכה ובסופה דלפק. האיש מאחורי הדלפק מספר שזה העסק שלו, וכי את החומר הוא מביא מלונדון. סיגריה קטנה עולה עשרה שקלים ושקית נמכרת ב-50 שקלים – בהחלט מחיר זול יחסית לשוק. מדובר בתפזורת ריחנית במיוחד, אשר מזכירה בצורתה את המריחואנה, אך חיוורת יותר לעומת הצמח הירוק.

לדברי בעל העסק, מדובר בחומר חוקי לחלוטין. לשאלה כיצד הוא מכניס אותו לשטחי ישראל הוא אינו משיב, רק מחייך. לדבריו, "אם זאת הפעם הראשונה, צריך לקחת קודם שכטה אחת ולהניח. לראות איך זה משפיע. זה יכול להיות חזק". כל העת עומד בחנות לקוח ומעשן מהחומר. הוא ממליץ. בינתיים נכנס אדם שנראה נרקומן כבד ומקבל מהמוכר מנה. המוכר מכין את הסיגריה במכונת גלגול ומסרב לקחת תשלום. "פעם ראשונה – בחינם. אתם תחזרו, אני בטוח", מסנן לעבר הקונה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"עלות אפסית, רווח גדול"

תופעת סמי הפיצוציות אינה חדשה והיא מורכבת ביותר עבור המשטרה. השמות המסחריים של "תחליפי סם" הנמכרים ברחבי הארץ ופועלים על קולטני המוח בדומה לסמים, כמו גם הרכב החומרים הפעילים המצויים בהם, משתנים מעת לעת ואין בהם כדי להעיד על החומר הפעיל המצוי בהם. לשם כך, נדרשת בדיקה מדעית המבוצעת במעבדות הזיהוי הפלילי באגף החקירות והמודיעין של משטרת ישראל.

"יש שלושה היבטים בעייתיים לתופעה", מציין סגן ניצב ירון קלדס, ראש מפלג סמים ביחידה המרכזית של מחוז תל אביב. "דבר ראשון, העלות לייצור סמים אלה היא אפסית והרווח גדול. פיצוציות רבות עלו על הפוטנציאל הכלכלי. המרכיבים זמינים לכל אחד, ניתן להזמינם ברשת ולא צריך להיות כימאי גדול כדי לרקוח אותם. הבעיה השנייה היא משחק החתול והעכבר שלנו עם היצרנים: ברגע שהמשטרה מאתרת חומר מסוכן ומכניסה אותו לפקודת הסמים, הם משנים רכיב או שניים – וחוזרים למכור". כך, לדוגמא, ל"נייס גאי", שהוצא מחוץ לחוק, כבר הושקה גרסת ה"נייס גאי 4".

קיוסק באלנבי המוכר באופן חוקי סמים הגורמים לתופעות לוואי, ינואר 2013. יותם רונן
"אנשים צריכים לשים לב למה שהם מכניסים לגוף שלהם"/יותם רונן

לדברי סגן ניצב קלדס, "הבעיה הנוספת היא הענישה הקלה. שופטים מתייחסים לסמי פיצוציות בקלות ראש לעומת סמים קשים וגוזרים לא יותר מעבודות שירות או מספר חודשי מאסר. אם בית המשפט סבור שלא מדובר בעבירה חמורה, אני מעדיף להשקיע את המשאבים וכוח האדם במלחמה בהרואין, למרות שהציבור הרחב ושומר החוק סובל הרבה יותר מתופעת סמי הפיצוציות". מה הפתרון? לפי סגן ניצב קלדס, "הפתרון צריך להיות בחקיקה – למצוא פתרון שיהיה פחות נקודתי ויותר עקרוני – ובענישה. היבט נוסף הוא הסברה – בעיקר מול בני נוער, אבל גם מבוגרים. שישימו לב למה שהם מכניסים לגוף שלהם".

ממשטרת מחוז תל אביב נמסר בתגובה למכירת ה"סקאנק" כי "הפנייה התקבלה והנושא ייבדק". מהמטה הארצי נמסר כי "משטרת ישראל פועלת למיגור התופעה הן בציר האכיפתי בכפוף לפקודת הסמים והן בציר החקיקתי על מנת להכליל בפקודת הסמים חומרים בהתאם לממצאי הבדיקה הקפדנית במעבדה ומשתנים נוספים בהם כרוך ההליך. בשנת 2012 הוכללו בפקודת הסמים עשרות חומרים מהסוג הנ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully