וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמאל על דברי אובמה נגד נתניהו: "הכתובת על הקיר"

טל שלו

15.1.2013 / 14:40

יריביו הפוליטיים של ראש הממשלה חיזקו את אמירתו של הנשיא האמריקני, שצוטט בשיחות בהן כינה את נתניהו "פחדן פוליטי". הרצוג: מי שיודע מה אומרים במסדרונות הממשל לא מופתע

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

"קריאת השכמה לציבור הישראלי", "בועה שתתפוצץ אחרי הבחירות" ו-"הכתובת על הקיר" - הדיווח של הפרשן הפוליטי האמריקני ג?פרי גולדברג, על התבטאויות ביקורתיות חסרות תקדים של הנשיא אובמה על מדיניותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התקבלו היום (שלישי) בחיבוק על ידי יריביו של נתניהו, שניצלו את ההזדמנות כדי לחדד עמדות. בסביבת ראש הממשלה ובליכוד ביתנו נזהרו מעימות וסירבו להגיב לדיווח, לפיו בשיחות סגורות שהתקיימו בשבועות האחרונים מתח אובמה ביקורת חריפה על נתניהו ומדיניותו בנושא הפלסטיני, בעקבות ההחלטה על האצת הבנייה באזור E1 בתגובה לפנייה הפלסטינית לאו"ם, וסירבו להתייחס לשאלת תזמון הפרסום, שבוע לפני הבחירות בישראל.

אובמה בשיחות סגורות: "נתניהו פחדן, מוביל להרס עצמי"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. רויטרס
"פחדן פוליטי", כינה אובמה את נתניהו בשיחות סגורות/רויטרס

לפי הדיווח של גולדברג, מהפרשנים הפוליטיים המובילים בארצות הברית, שנחשב מקורב לבית הלבן, אובמה חש תסכול עמוק מהעבודה עם נתניהו והוא מצוטט כמי שבין היתר אמר כי "ישראל אינה יודעת מהם האינטרסים שלה", הגדיר את נתניהו כ"פחדן פוליטי", וסבור כי בכל הודעה על התנחלות חדשה, "נתניהו מוביל את ארצו בנתיב שמוביל לבידוד כמעט מוחלט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לבני: "מי שלא התעורר - קם הבוקר לאמירה חדה של אובמה"

ליו"ר התנועה, ציפי לבני, התלבש הפרסום של גולדברג ככפפה ליד, וסיפק את הכותרת למסיבת עיתונאים מיוחדת שכונסה - מבעוד מועד וללא קשר לפרסום - להצגת המצע המדיני של המפלגה. "אזרחי ישראל היו צריכים לקבל הבוקר קריאת השכמה", אמרה לבני. "כל מי שעוד לא התעורר, כל מי שעוד נדמה לו שיהיה בסדר - קם הבוקר לאמירה מאוד חדה וברורה של נשיא ארצות הברית", הוסיפה. לדברי לבני, "ארצות הברית היא חלק מרכזי מהביטחון הלאומי של ישראל, אפשר לאהוב או לא לאהוב את נשיאה, אבל אנחנו מדברים על ידידתנו הגדולה ביותר ועל הביטחון של ישראל, ולכן הדברים האלו צריכים לעורר כל אזרח ישראלי". גם מספר 2 בתנועה, עמרם מצנע, הזהיר כי "אנחנו חיים בבועה שתתפוצץ עם סיום הבחירות", ואמר כי הוא מוטרד מהדברים, משום ש"ביטחון מדינת ישראל תלוי גם בקשר האמיץ שלנו עם ארצות הברית".

בליכוד ביתנו, כאמור, לא הגיבו לפרסום של גולדברג, אך הבליעו את תגובתם בדברים שפורסמו אחרי מסיבת העיתונאים של לבני. "לצערנו, ציפי לבני והשמאל ממשיכים לנסות לגייס את העולם נגד ישראל במקום לעמוד עם ראש הממשלה נגד אירן", נמסר מהליכוד ביתנו, שם הדגישו כי "התקפלות זו לא מנהיגות, הנהגה אחראית צריכה לעמוד על האינטרסים הלאומיים של ישראל. ראש הממשלה ימשיך לשמור על האינטרסים החיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל".

הרצוג: "מי שמכיר את שחושבים במסדרונות הממשל לא מופתע"

ככלל, העמדות שמתבטאות בדבריו של אובמה לא תפסו אף אחד בהפתעה, לנוכח מורת הרוח המתגברת בקהילה הבינלאומית מהמשך הקיפאון המדיני והיחסים המתוחים גם כך בין אובמה לנתניהו בארבע השנים האחרונות. "כל מי שמכיר היטב את מה שחושבים במסדרונות הממשל לא מופתע. כבר אחרי הפגישה הראשונה בין ביבי לאובמה היה עימות", אמר ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, מספר 2 ברשימת העבודה. הרצוג אף העיד כי נפגש בעבר עם גולדברג, ושמדובר ב"עיתונאי רציני ואמין, שחושף את תחושותיו האמיתיות של נשיא ארצות הברית ומנהיגי העולם כולו". לדבריו, "מפלגת העבודה תשנה את הכיוון ביוזמה מדינית אמיתית ואחראית בתיאום עם ארצות הברית, ועל המתלבטים וכל מי שחרד לגורל המדינה ומעמדה הבינלאומי יכול להביא למהפך באמצעות תמיכה בעבודה".

ראשת מרצ, זהבה גלאון, הגיבה גם היא לדברים של אובמה ואמרה כי "הנשיא אובמה ביטא את הדאגה שכולנו מרגישים נוכח הסרבנות של נתניהו לקרוא את הכתובת על הקיר. בלי שתי מדינות - ישראלית ופלסטינית, לא תהיה מדינת ישראל וחלון ההזדמנויות לפתרון הולך ונסגר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully