וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יתגלו חיים באגם שנמצא 4,000 מ' מתחת לקרח?

לראשונה, הצליחו מדענים לחלץ דגימה מהאגם ווסטוק החבוי בעומק אנטארקטיקה, שהיה מבודד מהסביבה במשך מיליוני שנים. הם מקווים לגלות אם השתמרו בו יצורים מיקרוסקופיים

חוקרים רוסים הצליחו לחלץ בפעם הראשונה דגימה ממימיו של אגם ווסטוק, החבוי בעומק של כארבעה קילומטרים מתחת לקרח באנטארקטיקה, כך מדווחת סוכנות הידיעות הרוסית RIA. האגם היה מבודד מן הסביבה החיצונית במשך מיליוני שנים, והחוקרים מקווים לברר אילו יצורים מיקרוסקופיים חיים בו, אם בכלל.

המשלחת הרוסית שקודחת באגם ווסטוק באנטארקטיקה, עם הגיעה לפני האגם, פברואר 2012. AP
משלחת החוקרים הרוסים בהגיעם לפני האגם בשנה שעברה/AP

מלאכת הקידוח באתר החלה ב-1989. כעבור עשור - כשהגיע הקידוח לעומק של כ-120 מטרים מעל לפני האגם הנחשב לגדול מסוגו ביבשת - הופסקו העבודות מחשש שהבועה האקולוגית הייחודית תזוהם על ידי החומרים ששימשו בקידוח. הן התחדשו ב-2006, לאחר שגובשה שיטת קידוח בטוחה יותר. בפברואר 2012, הקידוח השיק לפני השטח של האגם, וההפרש בלחץ גרם למי האגם לעלות במעלה הפיר שנקדח. ביום חמישי שעבר, הצליחו החוקרים לאסוף דגימה ממי האגם הקפואים - מוט קרח באורך שני מטרים.

מיקומו של האגם (השתמשו בחצים כדי לנווט)

החוקרים כבר אספו בעבר מעט מן המים שחלחלו אל הפיר, אולם הם לא היו בטוחים שאכן מדובר במים נקיים מהאגם. בדגימות הראשוניות לא נמצאו חיים שמקורם באגם.

לאחרונה, הודיעו חוקרים בריטים על כישלון שנחלו במיזם דומה - באגם אלסוורת' באנטארקטיקה. רשת בי-בי-סי דיווחה בסוף החודש שעבר כי המשלחת לא הצליחה לחבר בין פיר הקידוח העיקרי לפיר מקביל שנועד לפינוי המים מהקידוח. לא ברור מתי יחודש הקידוח.

לקריאה נוספת
נאס"א גילתה מים קפואים על כוכב חמה

הקידוח הרוסי באגם ווסטוק באנטארקטיקה. AP
מתקן הקידוח שסייע להעלות את הדגימות לפני השטח/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully