וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקי הסערה: האם החקלאים יפוצו אחרי הבחירות?

רמי שני

13.1.2013 / 16:13

קרוב לאלף פניות הצטברו בקרן לנזקי טבע כתוצאה מפגעי מזג האוויר. משרד החקלאות הנחה לפעול להכרזה על אסון טבע, צעד שייקל על קבלת הפיצוי – אם יאושר בממשלה אחרי הבחירות

צילום: דניאל בוק, קובי אליהו, שלומי גבאי, שי מכלוף, דרור פיקלני, מור שאולי, עומר מירון, שגב דהן, רויטל רוסו, לע"מ, דו"צ, ערוץ 10; עריכה: יותם בן-דוד

(צפו בסיכום "סערת העשור")

בקרן לנזקי טבע הצטברו עד ליום שישי האחרון קרוב לאלף פניות לגבי נזקים שנגרמו לחקלאים כתוצאה ממערכת מזג האוויר החורפית של הימים האחרונים. "הגיעו אלינו מעל 900 הודעות של חקלאים על נזקים שנגרמו להם", סיפר היום (ראשון) מנכ"ל הקרן, דודי גינזבורג. "היו כבר שנים קשות יותר, אבל זה בהחלט נזק גדול. מדובר בעיקר בנזקים לשטחים בצפון, שם נהרסו תשתיות בהיקף רחב, כמו צנרת השקיה שנשטפה בזרמי מים וכדומה". בקרן מעריכים כי היקף הנזקים צפוי לנוע בין 30 מיליון שקלים ל-40 מיליון שקלים.

בתוך כך, משרד החקלאות החל לפעול כדי להכריז על האירוע כאסון טבע, דבר שצפוי להקל על החקלאים לקבל פיצוי על נזקים שנגרמו להם כתוצאה מהסופה. מנכ"ל המשרד, יוסי ישי, הנחה את פקידי המשרד להכין את התשתית להכרזה על אסון טבע, ובכלל זה לבחינת עוצמתו של האירוע בהיבט של כמויות גשם ומשקעים נוספים שירדו בטווח זמן מוגדר, עוצמת הרוחות והיקף הפגיעה בשטחי גידול במאפיינים השונים, בהם חממות, שדות פתוחים, מטעים או פרדסים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חממות שניזוקו מפגעי מזג האוויר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשרד החקלאות מבהירים כי ההחלטה על אזור אסון טבע היא החלטת ממשלה המתקבלת על סמך מבחנים סטטיסטיים של חריגות האירוע ועל גודלו, המכריעים האם הוא עומד בתנאי הסף של "אסון טבע", ומבוססת גם על חוות דעת של השירות המטאורולוגי (הכפוף למשרד התחבורה) והשירות ההידרולוגי (הכפוף למשרד האנרגיה והמים). במידה שהממשלה תכריז על אסון טבע, יועברו תקציבים בהתאם לצרכי השיקום באזורים שנפגעו.

"על פי המצב בשטח, אין ספק כי עלינו לפעול להכנת התשתית להמליץ לממשלה להכיר באירוע כאסון טבע. הצוותים המקצועיים של המשרד נמצאים באזור כדי לבחון את היקף הנזק, וכן על מנת להנחות את החקלאים בטווח הקצר לפתרונות באופן מיידי כדי לנסות להציל ולצמצם את הנזק", אמר מנכ"ל המשרד, ישי.

"אירוע זה קוצר את הפירות של עידוד החקלאים להצטרף לביטוח ליבוליהם בתמיכת המדינה", המשיך. "השנה, (2013) זו השנה השלישית, בה תומך משרד החקלאות בחקלאים המבטחים את יבוליהם בביטוח פגעי טבע, בהיקף של כ-130 מיליון שקלים מדי שנה, מתוך עלות של כ-280 מיליון שקלים. התוצאה – מעל 90% מהחקלאים מבוטחים. בזכות הביטוח, יזכו החקלאים לפיצוי מהיר בגין אובדן או פגיעה ביבול מחברות הביטוח, והמדינה תממן אך ורק את הפגיעה בתשתיות החקלאיות". הצעת המשרד תונח ככל הנראה כאחת ההצעות הראשונות שתובא לעיון הממשלה החדשה שתכונן אחרי הבחירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין ספק כי עלינו לפעול להכנת התשתית להמליץ לממשלה להכיר באירוע כאסון טבע". חממות לאחר הסערה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטעים מוצפים בעמק החולה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully