וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית: ציורי קיר נדירים נחשפו ב"הריאלי" בחיפה

קובי מנדל

11.1.2013 / 19:15

פרסום ראשון: לאחרונה התגלו על קירות בית הספר הריאלי בעיר עיטורים צבעוניים מתחילת המאה ה-20, שנחשפו על ידי בוגר בית הספר העוסק בשימור. מנהל הריאלי: "זה גילוי מרגש"

תגלית אמנותית בחיפה: ציורי קיר נדירים ביותר בסגנון ארט-דקו המתוארכים לשנת 1925 לערך נחשפו לאחרונה בסניף כיתות היסוד של בית הספר הריאלי בשכונת הדר הכרמל. את ציורי הקיר חשף עם אנשי צוותו שי פרקש, בוגר מחזור נ"ו של בית הספר, כיום מתעד ומשמר ציורי קיר. מדובר בציורים שצוירו בטכניקה של ציורי הקיר "סקו", על ידי צייר מנוסה ששמו אינו ידוע, במבנה הידוע כ"בית וולפסון", ששימש עם הקמתו כחדר אוכל של תלמידי הפנימייה האזרחית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד מציורי הקיר שנחשפו בבית וולפסון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי פרקש, ציורי קיר בחדר אוכל מעוצב ומרוהט ברמה של ארמון וינאי היו דבר נדיר בחיפה ובארץ ישראל. הדבר מעיד על חלומותיהם ועל שאיפתם של ראשי הציונות בארץ לחינוך ברמה גבוהה, בתקופה שקדמה להקמת המדינה, ואף מעיד על ההשקעה הרבה של מנהלי בית הספר הריאלי דאז בגיוס תלמידים ממשפחות אמידות מהארץ ומחו"ל.

פרקש אף הוסיף כי קיימים מעט תצלומים של פנים הבתים בארץ ישראל, ונדירים ביותר הם תצלומי חדרים מעוצבים כמו חדר האוכל בבית וולפסון, שנותר על כנו ושהעיצוב המקורי של קירותיו השתמר. לדבריו, "מלבד ציורי קיר נותרו בחדר האוכל אריחי רצפה משיש אפור, עמודי עץ מגולפים ומנורות נחושת משנת 1925 שעדיין מאירות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במקום נחשפו גם אריחי הרצפה המקוריים, עמודי עץ מגולפים ומנורות נחושת מתחילת המאה. אחד מציורי הקיר שנחשפו/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדר האוכל בבית הספר הריאלי, שנשכח ושינה את ייעודו בחלוף הזמן, היה מעוצב ברמה גבוהה. בזכות התצלומים הנדירים ניתן ללמוד פרק נוסף בתולדות הקמת בית הספר הריאלי ועל ראשית החינוך הגבוה בארץ. לדברי פרקש, ציורי הקיר שנחשפו הם נכס תרבות שחשוב לשמר עבור הדורות הבאים, שכן בהשקעה לא רבה ניתן לשמר ולשחזר את החדר ולהחזיר את מראהו המקורי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נכס תרבותי עבור הדורות הבאים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, חשיפת סיפורו של בית וולפסון באמצעות חדר האוכל המיוחד שבו תסייע לתלמידי בית הספר בכל הכיתות ללמוד על ההיסטוריה של בית הספר ועל המורשת הבנויה שלו. האדריכלית פארה גולדמן, בוגרת בית הספר, אף הציעה להנהלת בית הספר ללמד קבוצה של תלמידים מהכיתות הגבוהות כיצד ניתן לבצע תיעוד היסטורי ואדריכלי של מבני בית הספר, בסיועם של אדריכלים מנוסים בתחום התיעוד. לאחר מכן יוצגו עבודות התיעוד לכלל תלמידי בית הספר בכיתות ובאינטרנט ויוסיפו מידע שחסר כיום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר האוכל בבית וולפסון, כפי שתועד בתחילת המאה שעברה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרקש ציין כי ד"ר עדינה מאיר מריל, המלמדת וחוקרת בתחום ההיסטוריה של האמנות, הייתה הראשונה שסיפרה לו לפני כשש שנים על חדר האוכל המצויר בריאלי ושלחה לו תצלום של המקום. פרקש סיפר על כך לחברו מבית הספר, וזה העביר באחרונה פנייה להנהלה, שסייעה בחשיפת הציורים.

המנהל הכללי של בית הספר הריאלי, רון כתרי, מסר כי "מדובר בתגלית מרגשת שהיא סמלית ביותר עבורנו, כשבשנת ה-100 נחשפים ציורי קיר מימי ראשית פעילותו של המוסד. אנו מודים לבוגרנו שי פרקש ולצוותו, שביצעו את עבודות החשיפה בהתנדבות, ופועלים לא רק לשמר, אלא גם להנחיל לתלמידינו את חשיבות מורשת המוסד והצורך לשמרה. הציורים הנדירים שנחשפו יהיו חלק מהפעילות החינוכית בבית הספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully