וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: רק חקירה פלילית תסיר את כתם הרפז

6.1.2013 / 21:20

הרפז גרר את וינר ואשכנזי לתהום מבלי לספק תשובה לשאלה פשוטה - כיצד הוא יודע על כל החומר שהביא בפניהם? מבקר המדינה שלף דגל אדום, האם היועץ המשפטי לממשלה יניף אותו?

הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי, ועוזרו לשעבר, אלוף-משנה ארז וינר, שאלו שאלות רבות את סגן-אלוף (במיל') בועז הרפז, במסגרת הפרשה שהסריחה את מערכת הביטחון, אך שכחו לשאול אותו שאלה אחת פשוטה - 'כיצד אתה יודע על כל החומר שאתה מביא בפנינו?' - כפי שהנשיא ה-16 של ארצות הברית, אברהם לינקולן, הטיח בסטיבן דאגלס שניסה להאפיל עליו כמתחרה עקשן במרוץ לנשיאות ארצות הברית ב-1860. הצימאון של וינר ואשכנזי לעוד ועוד מידע אודות לשכת שר הביטחון, אהוד ברק, גרר אותם לתהום מבלי שקיבלו את התשובה לשאלה הפשוטה שנותרה בגדר סוד.

דו"ח המבקר: אשכנזי אחראי לאיסוף המידע נגד ברק. גדעון צנטנר
ברק מירר את חייו של אשכנזי/גדעון צנטנר

דו"ח מבקר המדינה קובע שגבי אשכנזי ידע ועוד איך ידע על ההתנהלות של אל"מ וינר והרפז, ואף עודכן על ידי שני העוסקים במלאכה. אשכנזי, שהפך באותם ימים לאחד האנשים החזקים והפופולריים במדינה, התבלבל ולקח צעד אחד קדימה תוך כדי חציית נורמות בסיסיות אותן דרש מפקודיו. כשלא עשו כן, הוא סילק אותם מהצבא למרות עברם המפואר. אין ספק כי מהרגע שנכנס ראש מטה שר הביטחון, יוני קורן, לקומה ה-14 במשרד הביטחון, חייו של אשכנזי כרמטכ"ל הפכו לקשים, ובחלקם לסיוט שהלך והתממש. למרות זאת, כל אלה לא יכולים היו לשמש סיבה לבלבול או לחוסר הבנה שבמדינה דמוקרטית הדרג הצבאי כפוף לדרג המדיני - רמטכ"ל כפוף לשר ביטחון. בחלקים מסוימים של קריאת הדו"ח נראה היה שאשכנזי מתקשה לקבל את העובדה שברק הוא אכן שר הביטחון.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו. רויטרס
יניף את הדגל? היועץ וינשטיין וראש הממשלה/רויטרס

דו"ח המבקר מוכיח כי ברק מירר את חייו של אשכנזי במחצית השנייה של כהונתו, והפך אותם לפרקים לבלתי נסבלים. אשכנזי מצדו, בחר לעשות דין לעצמו ולא להתלונן בפני ראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה או מבקר המדינה. בפני אנשי מבקר המדינה טען כי הורה שלא לעסוק במסמך, אך בפועל דיבר עליו והראה אותו לקצינים וגורמים שונים מחוץ לצבא. מעשה זה היה כמו לזרוק עוד עץ למדורה שגם כך בערה. קצין צה"ל לא יכול לנהוג כמו פקיד ממשלתי שאומר לעצמו: "נו בסדר, אני נשאר ומחר השר הזה לא כאן". מדובר במשרד הביטחון ולא במשרד להגנת הסביבה. מה יקרה אם מחר ראש אגף המודיעין, אלוף אביב כוכבי, שמוגדר כאחד האלופים החזקים במטה הכללי שמדבר באופן ישיר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת תפקידו, יחליט שהוא מדלג בתחומים שונים על שר הביטחון? זו תהיה פגיעה חמורה במהות הצבא - ועל זה מלין ברק.

דו"ח מבקר המדינה חושף תרבות חמורה שמובילה למעשים חמורים הנוגדים את רוח צה"ל - אחוות הלוחמים, דוגמה אישית וכל מה שמחנכים את הקצינים הזוטרים בצה"ל. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, חייב להיענות לקריאת מבקרי המדינה, הנוכחי והקודם, הפרקליט הצבאי, תנועת אומץ, ח"כ אורי אריאל והתנועה לאיכות השלטון ולפתוח בחקירה פלילית. אחרת, תהפוך רוח צה"ל לפלקט חסר חשיבות. רק חקירה פלילית תקבע קווים אדומים ותציל את הקוד האתי של צה"ל. מבקר המדינה שלף דגל אדום. האם היועץ המשפטי לממשלה יניף אותו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully