וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ברכה: זיהום בדרום, נזק לחקלאות בצפון

קובי דוד ורמי שני

6.1.2013 / 18:25

מזג האוויר הסוער הביא עמו לא רק שלג בחרמון וגשמי ברכה, כי אם הצפות וזיהום אוויר. "קשה לאמוד את הנזקים כעת בשדות, אך זו בעיה לא פשוטה", אומרים החקלאים בצפון

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

המערכת החורפית שפוקדת את אזורנו בימים האחרונים מביאה עמה גשמי ברכה, לצד פגיעה בחקלאות ובאיכות האוויר. לאחר השבתת קווי רכבת בין תל אביב לחיפה היום (ראשון) עקב הצפת המסילה באזור נתניה, חקלאים בגליל העליון חוששים כי הגשמים המרובים יציפו גם שדות גידולים, יגרמו לנזקים כספיים ויפגעו ביבול רב. "בחודש אוקטובר התחלנו בהקמת מאגר מים בצומת הגומא, שאמור לקבל את מי הקולחין של קריית שמונה. כרגע העבודות מתעכבות כי תנאי מזג האוויר לא מאפשרים לנו לעבוד. לטבע יש את הכוחות שלו. אנחנו עושים ככל הניתן על מנת למנוע הצפות בשטחים חקלאים", אמר שבתאי גלס, מנהל אגודת "מפעלי המים והניקוז בגליל העליון".

נחל שניר (חצבאני), ינואר 2013. משה אסרף, ג'יליס
שיא הזרימה בנחלי הצפון צפוי בשלישי/ג'יליס, משה אסרף

על פי נתונים של רשות הטבע והגנים, כ-100 מילימטרים של גשם נמדדו מאז אתמול במרכז הארץ. משעות הבוקר המוקדמות נמדדו כ-50 מילימטרים של משקעים באזור הצפון. "יש זרימה חזקה בנחלים בגליל העליון ובגליל המערבי", אמר ראש מדור ניטור ונחלים ברשות הטבע והגנים, הלל גלזמן. לדבריו, הזרימה החזקה מורגשת בנחלים סער, חרמון, שניר, עיון וכן נחלים בגליל העליון כמו עמוד וצלמון. גלזמן הוסיף כי בימים הקרובים כמות המשקעים תלך ותגדל. "הכנרת תזכה לכמויות גדולות של מים. שיא הזרימה יגיע ביום שלישי בערב ומטבע הדברים צפויים שיטפונות באזורים מרכזיים". כתוצאה מהגשמים נרשמו בנחלים איילון, פולג ואלכסנדר ספיקות שיא שלא נמדדו מאז שנת 1992. משעות הבוקר עלה מפלס הכנרת בשלושה סנטימטרים ובסך הכל בשמונה סנטימטרים מאז יום שישי. המפלס עומד כעת על 211.79- מטרים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכוניות תקועות בשלולית בבת ים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטמפרטורות החזויות למחר הן: רמת הגולן 7-9, הגליל העליון 6-5, חיפה 11-9, כנרת 13-11, ים המלח 20-14, תל אביב 15-11, ירושלים 9-5, באר שבע 15-9, מצפה רמון 9-6 ואילת 18-11. ביום שלישי יירד גשם לפרקים בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף, מלווה בסופות רעמים בודדות. הגשם יתפשט למרכז הארץ במהלך היום ושלג יירד בחרמון. בימים רביעי וחמישי השלג צפוי להתפשט להרי הצפון, לפסגות הרי המרכז, כולל בירושלים ויתכן גם בהר הנגב. קיים חשש לשיטפונות והצפות במקומות המועדים. בצהריי חמישי הגשם צפוי להיחלש אך מזג האוויר יהיה קר מהרגיל.

"לא ניתן לעמוד בפני כמויות הגשמים"

החקלאים, שלרוב מייחלים לכמויות גשמים ברוכות, חוששים כי מזג האוויר יביא עמו לא רק גשמי ברכה. גלס הסביר כי עובדיו פועלים כדי לצמצם במידת האפשר את הנזקים הצפויים על ידי תחזוקת תעלות הניקוז בשדות ביתר שאת בימים אלה. עומר קורלנדר, חקלאי ממושב בית הלל באצבע הגליל המתמחה בגידול הדרים וזיתים, סיפר כי בשעות הבוקר גילה הצפה בשטח חקלאי סמוך לתל דן. "ריבוי המשקעים גורם לבעיות רבות אשר פוגעות ביבול החקלאי, כמו ריקבון של פירות וחיידקים המתגלים על הזיתים. קשה מאוד לאמוד את הנזקים, אך אין ספק כי מדובר בבעיה לא פשוטה", אמר קורלנדר, שהוסיף כי דאג להקים תעלות ניקוז בשדות, אך הוא חושש כי הן לא יעמדו בעומס. "לא ניתן לעמוד בפני כמויות הגשמים. אמנם מדובר בדבר חיובי וטוב, אך זה גם פוגע בנו".

חברו של קורלנדר, דני שחם, מתקשה להתמודד עם הבעיה. "גובה המים שהחלו להציף את השדות עלול להגיע ל-80 סנטימטרים, זה יפגע באופן קשה ביבול", אמר שחם והוסיף כי "החשש הגדול הוא שגם העצים ייפגעו ויירקבו".

תחנת נתניה הוצפה - קו הרכבת ת"א-חיפה הושבת.
הצפה בתחנת הרכבת בנתניה

באזור הדרום, החשש העיקרי הוא מפני זיהום אוויר גבוה בשל סופות חול עזות. המשרד להגנת הסביבה פרסם היום אזהרה לתושבי הדרום לפיה מומלץ לחולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון להימנע מפעילות גופנית מאומצת. "במהלך הלילה עם התפשטות הגשמים דרומה צפוי שיפור הדרגתי באיכות האוויר", נמסר. משרד הבריאות הזהיר גם מרחצה בחופי הים "עקב הגשמים החזקים והזרמת מי ניקוז מזוהמים לחופים".

משעות הבוקר נרשמו שיבושים קשים בפעילות רכבת ישראל. הכביש המוביל לתחנת הרכבת בהרצליה נחסם לתנועה, אך כעבור כשעתיים התאפשרה הגישה. עם זאת, הוצף המעבר התת-קרקעי מהתחנה אל הרציפים ובשל כך לא ניתן להגיע אליהם. בנוסף נחסם המעבר למסילת הרכבות בתחנת באר יעקב לכיוון דרום והנהלת הרכבת סיפקה לציבור הנוסעים תחבורה חלופית. בנתניה נתקעו בשלולית ענק ארבעה כלי רכב, סמוך לקניון הדרים. צוותי כיבוי מתחנת נתניה חילצו את הנהגים. הכניסה לנתיבי איילון במחלף שבעת הכוכבים לכיוון צפון נחסמה לתנועה עקב הצפות באזור, וברחוב קוק בהרצליה נחסם גם כן.

הצפות בתחנת הרכבת בהרצליה, ינואר 2013. דניאל בוק
הצפה בתחנת הרכבת בהרצליה/דניאל בוק
הצפות במתחם הרכבת בנתניה, ינואר 2013. שלומי גבאי
מתחם הרכבת בנתניה/שלומי גבאי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קשת בעמק יזרעאל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ערפל בבירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully