וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסירים במגרש הרוסים מוחזקים בתנאים לא אנושיים"

6.1.2013 / 6:00

בדיקת פתע שהתקיימה במתקן המעצר בירושלים, בעקבות תלונות עצורים במקום, העלתה ממצאים חמורים: בהעדר רישום של האסירים, חלקם נאלץ לישון על הרצפה בשל מחסור במיטות

בית המעצר במגרש הרוסים, במרכז ירושלים, ידוע זה שנים רבות כבעל התנאים הקשים ביותר בבירה. המבנה, שהוקם בתקופת המנדט הבריטי, שימש כבית הסוהר המרכזי בעיר ומאז ועד היום שופץ פעמים בודדות בלבד. בסוף החודש שעבר החליטה הסניגוריה הציבורית לקיים במקום בדיקת פתע, בעקבות תלונות רבות של אסירים שסיפרו על תנאי מאסר בלתי מתקבלים על הדעת, ומסקנות הדו"ח מתארות תנאים שלא ראויים לבני אדם וכמות מיטות שעולה על מספר האסירים, שלעתים נאלצו לישון על הרצפה.

כבר ב-2008: "קטינות עצורות בתנאים משפילים במגרש הרוסים"

הסניגור הציבורי המחוזי, עו"ד דורי פינטו, הגיע למקום עם מנהל מחלקת המעצרים במחוז ירושלים, עו"ד רשאד זועבי, בביקור הפתע שהעלה ממצאים בעייתיים. לפי דו"ח סיכום הבדיקה ששלח ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' וכן לנציב שירות בתי הסוהר, עולה כי האסירים שכלואים במתקן שוהים "בתנאי צפיפות בלתי אנושיים". לפי הדו"ח, מרחבי המחייה בתאי המעצר נעים בין 1.35-1.8 מ"ר לאסיר, ובחלק גדול מהתאים שנבדקו נמצאו אסירים שנאלצו לישון על מיטות עץ קשיחות ונמוכות, בגובה סנטימטרים ספורים. לפחות במקרה אחד, נכתב, נמצא אסיר שישן על הרצפה, בניגוד לחוק שמחייב לספק מיטה לכל עצור.

"תמונה מצב מטרידה שפוגעת באופן קשה בכבוד האדם"

עוד מעלה הדו"ח, כי בית המעצר במגרש הרוסים אינו מנהל רישום של אסירים שנמצאים בכל תא, כך שלא ניתן לדעת כאשר ישנם יותר אסירים ממיטות. "הסניגוריה הציבורית סבורה כי חומרת הליקויים שהתגלו במהלך הביקור הרשמי, ובראשם חשש כבד להפרת החוק ופסיקת בית המשפט העליון האוסרים על לינה ללא מיטה, מחייבת כי הממצאים החריגים יטופלו על ידי הגורמים הרלוונטיים באופן מיידי", נכתב בדו"ח.

אילוסטרציה. ShutterStock
"הממצאים מחייבים טיפול מיידי"/ShutterStock

הסניגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר, הוסיף כי "הממצאים שהתגלו בדו"ח חושפים תמונת מצב מטרידה ומדאיגה ביותר שפוגעת באופן קשה בכבוד האדם". לדבריו, חמורה מכל היא הלנת העצורים ללא מיטה, תופעה אשר סברנו שפסה מן העולם לאור הוראות ברורות בחוק ובפסיקת בג"ץ". "יש לקוות כי הגורמים האמונים על קיום הוראות החוק ועל זכויות העצורים יביאו להפסקת התופעה לאלתר ולשיפור משמעותי בתנאי הצפיפות. בכוונת הסניגוריה הציבורית לפרסם בקרוב דו"ח מיוחד בדבר הצפיפות במתקני הכליאה בישראל, וזאת במטרה לקדם פתרון מערכתי לבעיה כאובה זו", הוסיף.

התגובה לבדיקה שהגיעה משירות בתי הסוהר, הגוף האחראי על המתקן, ארוכה ונפרשת על פני שלושה עמודים. לשון עיקריה הוא כי "במתקן המעצר בירושלים אין מלינים עצורים על הרצפה. נעשה שימוש מוגבל במיטות נמוכות ניידות ללינת עצורים, בעיקר כאשר משתנה מעמדם של עצורים - מעצורים לחקירה לעצורי תום הליכים, ומעצורים לשפוטים - וקיים צורך להעביר עצורים מתא לתא, בהתאם למעמד המשפטי המעודכן. כאשר תפוסת המקומות מלאה – בית המעצר נסגר ולא מתבצעת קליטה חדשה. שירות בתי הסוהר מבצע על בסיס יומי ויסות עצורים והעברתם למתקנים אחרים על מנת להקל על הצפיפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully