וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: קטינות עצורות בתנאים משפילים

פנחס וולף

19.3.2008 / 21:01

מדו"ח מיוחד של לשכת עורכי הדין עולה כי קטינות מוחזקות בתאי מעצר בלתי אנושיים. קבלת טיפול רפואי, מזון ושתייה מותנית בהזדהותן - "הפרה בוטה של זכויותיהן"

קטינות שנעצרו בהפגנת הימין סמוך לג'בל מוכבר מוחזקות בתנאי מעצר משפילים ובלתי אנושיים בבית המעצר מגרש הרוסים בירושלים – כך עולה מדו"ח מיוחד של לשכת עורכי הדין.

בדו"ח נכתב כי התא בו הן שוהות מצחין וטחוב וכי המקלחת יצאה מכלל שימוש. "נראה כי תא זה אינו עומד בתנאי כליאה סטנדרטים מחייבים", כתבו עורכי הדין. נראה כי גורל הבנות בתא השני לא טוב בהרבה. לטענתם, השימוש במקלחת גורם להצפת התא במים. בשני התאים, המצעים שניתנו לבנות – שמלבד קטינה אחת, לא כללו סדינים – הם מסריחים. בתא אחד הבנות קיבלו מגבות אלא שלטענתן הן היו מלוכלכות ובלתי ניתנות לשימוש.

מהמסמך עוד עולה כי תנאי המעצר הירודים לא מסתיימים בסניטציה הירודה בתאים: לטענת העצורות קבלת מים, מזון וטיפול רפואי מותנית בהזדהותן. הבנות טענו עוד כי לא הוצעו להן בגדים להחלפה והן נאלצו לשהות בתא עם הבגדים שעל גופן בלבד. רק לאחר בקשות שהופנו מעורכי הדין, מפקד בית המעצר אפשר טיפול רפואי לאחת הבנות.

בלשכת עורכי הדין ציינו בדו"ח כי מפקד בית המעצר אמר להם שהקטינות התפרעו והשחיתו מכל הבא ליד. "שאלנו את מפקד בית המעצר, אם ניתן להתקין מאווררים בתא הקטינות. לתגובתו השלילית הוסיף: 'אם קשה להן, הן יכולות פשוט להזדהות וללכת הביתה.'"

יחס "ראוי" או "בלתי אנושי"?

לטענת מפקד בית המעצר, כפי שנכתב בדו"ח, למעלה מ-5,000 עצירים באו בשערי בית המעצר. אלה הותירו מאחוריהם בלאי אדיר בציוד ודרישה מוגברת לשירותי כביסה. לכן אספקת הציוד היא במשורה, במיוחד בהתחשב בכך שהבנות הגיעו בשלוש לפנות בוקר.

"מדובר בתנאים קשים ובלתי אנושיים המנוגדים לחוק", כתבו עורכי הדין. "אין חולק ששורש הרע, הוא ההתניה של מפקד בית המעצר והצוות את מתן הטיפול הרפואי, מזון ושתיה ומפגש עם עורך דין בתואנת שווא שיש צורך בהזדהותן של הקטינות בפני סוהרים. התניה כזו, משוללת כל יסוד בדין לסמוך עליו ומהווה כשלעצמה הפרה בוטה של זכויותיהן".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ זבולון אורלב אמר בתגובה כי "מהדו"ח עולה ששירות בתי הסוהר נוהג ביחס בלתי אנושי המזכיר משטרים אפלים שמקומם לא יכירם במדינת ישראל כמדינת חוק. גם אם העצורות חשודות בעבירות שאני מגנה מכל וכל, אאבק כדי שיזכו לתנאי מעצר סבירים ואנושיים. על השר לביטחון פנים לטפל בתנאי המעצר באופן בהול."

דובר שירות בתי הסוהר, סגן גונדר ירון זמיר, מסר בתגובה לטענות הדו"ח: "לשכת עורכי הדין, ולא בפעם הראשונה, מפרסמת דו"ח לתקשורת לפני שהוא נשלח לשירות בתי הסוהר. לכן, איני יכול להתייחס לטענות באמצעות התקשורת. עם זאת, חשוב לציין כי מאז קבלת בית המעצר בירושלים מידי משטרת ישראל, מושקעים כספים רבים כדי לשפר את תנאי המחייה במקום תוך הקפדה מלאה על מתן כלל הזכויות לעצירים ולעצירות ומתוך הקפדה ליחס ראוי מצד סגל המתקן."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully