וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד? ספין שקוף וחסר תכלית

לירון מרוז

6.1.2013 / 6:00

יחימוביץ' ניסתה להחזיר את הברק לקמפיין, לבני הגיבה מהר ועקום - ודווקא לפיד, הינוקא הפוליטי, הוא זה ששמר על קור רוח. לפחות בינתיים, המרוויח העיקרי מהמהלך הוא נתניהו

אחד ממקורביה של יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', נשאל לפני זמן מה, עוד לפני שציפי לבני הקימה את מפלגתה, האם יש סיכוי למהלך הבא: לבני תחבור ליחימוביץ', שתישאר מספר 1 ברשימת העבודה. השתיים יכריזו שבמקרה שמפלגתן תרכיב את הממשלה, תהיה רוטציה בינן בראשותה. ראשונה תכהן לבני ולאחריה יחימוביץ', שתיכנס למשרד ראש הממשלה עם ניסיון מיניסטריאלי. המקורב, כצפוי, הגיב בבוז ובזלזול. למה שיחימוביץ' תוותר, שאל, הרי אין ללבני אין אפילו מפלגה ולנו יש מעל ל-20 בסקרים.

חלפו חמישה שבועות. ללבני כבר יש מפלגה, שרחוקה מהמטרה העיקרית שלשמה הוקמה - החלפת נתניהו. גם יחימוביץ' רחוקה מכמות המנדטים שעליה פינטזה, לא מעט בעקבות הקמת התנועה. התסריט הפוליטי שהובא לעיל עוד רחוק מכדי מימוש, וגם קצת חסר טעם לאחר שלבני הקימה מפלגה, אבל הוא נראה הרבה יותר קרוב. השתיים הבינו שמשהו תקוע והחליטו לפעול, כל אחת בדרכה.

כל הכותרות והפרשנויות - בוואלה! בחירות 2013

שלי יחימוביץ' עם ציפי לבני בוועידת כלכליסט דצמבר 2012. יותם רונן
הבינו שמשהו תקוע והחליטו לפעול, כל אחת בדרכה. יחימוביץ' ולבני/יותם רונן

במפלגת העבודה יזמו ראשונים. ההודעה של יחימוביץ' ביום חמישי על כך שלא תסכים לשבת בממשלת נתניהו הייתה אמורה להחזיר את הברק והמיקוד שאפיינו את המפלגה מאז נטלה את ההובלה, ושקהו לאחרונה. למרות שהיו"ר טענה בשיחות פרטיות ופומביות שהסיכוי שתשב עם נתניהו קיים אך נראה דמיוני, עדיין ליוותה אותה עננת הספק בטוהר כוונותיה הפוליטיות לאחר הבחירות. יחימוביץ' לא ציפתה שהודעתה בחמישי תביא להעברת מצביעים ממנה לליכוד, אלא למשיכת מנדטים של מתלבטי מרכז-שמאל.

הבלוק החוסם לא נראה באופק

מסיבת העיתונאים הותירה את לבני במבוכה. אם תודיע גם היא - תיראה כנגררת. אם לא תגיב - תותקף באש וגפרית על ידי מפלגת העבודה. לבני פעלה מהר ובאופן עקום, לפחות נכון לעכשיו. בריאיון טלוויזיוני היא קראה לאיחוד בגוש המרכז-שמאל. מה המשמעות של ההודעה הזו? לא ברור. מתי ייפגשו השתיים? למעלה מ-24 שעות אחרי ההודעה עוד ללא נמצא מקום בלו"ז של יו"ר התנועה. האם היא פוסלת ישיבה בממשלת נתניהו? ממש לא.

אז מה יש לנו פה? למעשה כלום. ספין שקוף וחסר תכלית פוליטית. הרי גם אם לבני ויחימוביץ' ייפגשו בסופו של דבר, איזו בשורה תצא מהמפגש בינן? הרשימות סגורות, יאיר לפיד עוד מתלבט, וגם אם הוא יצטרף ומרצ והמפלגות הערביות יתמכו מבחוץ, עדיין הבלוק החוסם לא נראה באופק.

הפוסט שהעלה אמש יאיר לפיד לפייסבוק שבו הסביר מדוע אין בכוונתו להצטרף ליחימוביץ' ולבני זכה לכמות תגובות גדולה באופן ניכר מהממוצע. רוב מכריע של המגיבים קרא לו להצטרף לשתיים. אבל דווקא הינוקא הפוליטית מבין השלושה נראה היחיד ששומר על קור רוח, לפחות בשלב זה. מה הטעם להצהרות פוליטיות שמייד אחרי הבחירות ייהפכו לחסרות טעם ולכאלה שצריך להסביר למה היו נכונות לשעתן ומדוע צו השעה מחייב לזרוק אותן לפח בדרך ללשכת השר? לפיד מבין שאיחוד עלול למזער את מפלגתו, שתתקשה לייצר ייחוד בתוך השלוש. בניגוד ללבני ויחימוביץ', הוא גם חותם עכשיו על הסקרים שמנבאים לו עשרה מנדטים פלוס-מינוס.

האיחוד שאולי-בדרך טומן בחובו יתרונות לא מעטים לצדדים. אבל כפי שזה נראה כרגע - כשזו שהציעה אותו לא דאגה לפנות לו מקום בלו"ז, כשהנמענת העיקרית שלו מרגישה שעושים ספין על חשבונה, וכשהצלע השלישית בכלל לא בעניין - נראה שהמרוויח העיקרי מהעניין הזה עוד יהיה ראש הממשלה. במקום להדוף את טענותיו הקשות של ראש השב"כ לשעבר שפורסמו בסוף השבוע ולהמשיך בירי הבליסטראות לעבר יו"ר הבית היהודי, הוא יוכל לחזור ולשנן באזני מצביעי הימין: רק ליכוד גדול, מול כל השמאל. אבל אם בסופו של דבר המשמעות של המהלך ביומיים האחרונים תהיה שיחימוביץ', לבני ולפיד לא יהיו בממשלת נתניהו הבאה - הדבר יכול וצריך להדאיג אותו. ממשלה עם החרדים ונפתלי בנט ממש לא מככבת בחלומותיו.

הצטרפו ל-17 אלף שכבר הצביעו בסקר הפייסבוק הגדול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully