וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברי דיסקין - ביקורת לגיטימית או תעמולת בחירות?

טל שלו

4.1.2013 / 15:35

המערכת הפוליטית גועשת בעקבות ראיון של ראש השב"כ לשעבר, שיצא במתקפה נגד נתניהו. מופז: "התנהלות נתניהו לא אחראית". שמיר: "חוסר אחריות לקפוץ שתי דקות לפני הבחירות"

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות ראיון נרחב שהעניק ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין ופורסם הבוקר (שישי) בידיעות אחרונות, בו יצא במתקפה חריפה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק. במרכז-שמאל חיבקו את דבריו של דיסקין, שהאשים כי "נתניהו פוחד, מזגזג, לא לוקח אחריות" ומתח ביקורת נוקבת על תהליך קבלת ההחלטות בדרג המדיני, ואילו בליכוד-ביתנו הדפו את הביקורת, העלו תהיות על עיתוי פרסומה וטענו כי מדובר ב"נורמה פסולה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיסקין מתוך הסרט "שומרי הסף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנה האחרונה הולכת ומחריפה הביקורת שמשמיע דיסקין על ההנהגה הישראלית. רק בחודש שעבר צוטט כמי שקורא לשים פתק לבן בקלפי, במחאה על ההנהגה הלא ראויה, לדבריו. הבוקר התפרסם בידיעות אחרונות ראיון נרחב שהעניק לדרור מורה, במאי הסרט התיעודי "שומרי הסף" המתעד שיחות עם שישה ראשי שב"כ, בו התייחס לראשונה באופן נרחב לחוויותיו כראש השב"כ לצדם של נתניהו וברק. "דיון חשוב בנושא אירן. נתניהו, ברק וליברמן מעשנים סיגרים מול כל הפורום, מדי פעם שר הביטחון מוזג לעצמו כוסית", סיפר דיסקין בראיון. "אני אומר לך, תמונה שווה יותר מאלף מילים. אל מול העומק והחשיבות של הדיון, מן זלזול מוחלט בכל האנשים. אני לא יודע אפילו להסביר את התחושה שחשנו באותו רגע", אמר.

"כשאני מסתכל על נתניהו, אני לא רואה בו שמץ של דוגמא אישית כמנהיג, וכשאני מסתכל על אהוד ברק אני לא רואה בו שמץ של דוגמא אישית כמנהיג", אמר דיסקין בראיון, בו התייחס בהרחבה גם לקיפאון המדיני וטען כי אבו מאזן אינו "סרבן שלום". בסוגיה האירנית אמר דיסקין, "יש לי תחושה מאוד עמוקה שנתניהו רדוף על ידי מנחם בגין שתקף את הכור בעירק ועל ידי אולמרט שנטען בכל מיני מקומות שתקף את הכור בסוריה. ביבי רוצה להיכנס להיסטוריה כמי שעשה משהו בסדר גודל כזה". במשרד ראש הממשלה דחו לחלוטין את דבריו של דיסקין ואמרו כי הוא מונע מסיבות פוליטיות "ומתסכולו האישי על שלא נבחר להיות ראש המוסד". גם במשרד הביטחון תקפו את טענותיו "המופרכות" של דיסקין ואמרו כי "אין שום שחר לטענה של דיסקין, כי נפל פגם ולו הקטן ביותר בתהליך קבלת ההחלטות בנושאים הקשורים באירן".

ההצצה שמאפשר דיסקין אל תוך חדרי החדרים "מדאיגה"

עם זאת, פחות משלושה שבועות לבחירות, פתחו דבריו של דיסקין תיבה לכל יריביו של נתניהו, שנתלו בדבריו ופרסמו שורה של תגובות חריפות. יושב ראש קדימה, שאול מופז, אמר כי הוא מסכים עם הביקורת וכי ההתנהלות "הייתה לא אחראית". מופז, שדיבר באירוע במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה, אף חשף שבתקופת כהונתו הקצרה בממשלת האחדות עם נתניהו התקיימו "דיונים אופרטיביים לגבי הפעלת כוח צבאי באירן". לדבריו, "דעתי הייתה שזה יביא למלחמה אזורית עם טילים מכל הצדדים". יושבת ראש התנועה, ציפי לבני, אמרה כי הגילויים מחייבים "להוציא את ההגה מהידיים של ביבי וליברמן" ומספר 2 בתנועה, עמרם מצנע, אמר כי ההצצה שמאפשר דיסקין אל תוך חדרי החדרים "מדאיגה". לדברי מצנע, "כל אנשי הביטחון הבכירים ביותר בארבע השנים האחרונות, מעידים בעדות אישית מצמררת על האופן שבו נתניהו מתנהל בנושאים הרגישים והחיוניים ביותר לביטחוננו".

גם בעבודה נאחזו בדברי דיסקין ותקפו את נתניהו. ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר אמר כי "הבעת אי האמון ההולכת ונשנית מצד כל ראשי זרועות המודיעין שכיהנו עם נתניהו, צריכה לעורר חלחלה אצל כל אחד ואחת מאזרחי ישראל". לדבריו, "הניסיונות של נתניהו להכפיש את ראשי זרועות המודיעין עתירי הזכויות בגלל האמת שהם מוציאים לאור, הם חרפה לנתניהו ולליכוד ביתנו". ח"כ נחמן שי הוסיף כי "בכירי הליכוד כבר חשפו השבוע, כי נאום בר אילן היה תצוגת מלל מרהיבה שאין מאחוריה דבר וחצי דבר. אנו צופים כעת כיצד ראש הממשלה מתמסר ברצון ללחצים של הרשימה הקיצונית אותה הוא מוביל לכנסת, וזהו רק המתאבן שמצפה לנו אם חלילה תיבחר כאן ממשלת פייגלין-ליברמן- בנט".

בליכוד התייצבו ממול לדיסקין, והעניקו גיבוי לנתניהו. המשנה לראש הממשלה, משה (בוגי) יעלון, אמר: "צר לי על דבריו של יובל דיסקין שפורסמו הבוקר, ושאלו תחושותיו". לדברי יעלון, "בארבע השנים האחרונות אני נמצא בדיונים הרגישים ביותר, ויכול להגיד בפה מלא שהם מתנהלים ברצינות, בעומק ובאחריות בהובלתו של ראש הממשלה. אני יכול להעיד שהיו לא מעט מקרים בהם היו, בדיונים כאלו ואחרים, חילוקי דעות גם בין ראש הממשלה לביני, וראש הממשלה עמד על כך שאביע את עמדתי ושדעותיי יישמעו, ולא אחת הן גם התקבלו, מתוך הבנה כי הנושאים שעל הפרק הם משמעותיים לעתידה של מדינת ישראל".

יאיר שמיר, מספר 4 בליכוד ביתנו, נקט בטון קצת פחות דיפלומטי וכינה את דבריו של דיסקין "נורמה פסולה באופן חד משמעי". שמיר, שדיבר גם הוא באירוע במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה, אמר כי "אם לדיסקין הייתה ביקורת, היה צריך להילחם מבפנים או להתפטר ולומר את דבריו. זה חוסר אחריות מצדו לקפוץ שתי דקות לפני הבחירות ולדבר על העבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully