וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימינה מבנט: היישוב היהודי בחברון ישתלט על הכנסת?

יהושע בריינר

4.1.2013 / 8:00

בכנסת הבאה יכהנו ככל הנראה שני מתנחלים מהגרעין הקשה של היישוב בחברון, גם אם בשלב זה הם שותקים כדי לא להפחיד את הציבור. וגם השכן ברוך מרזל כבר לא יכול לחכות לחסינות

ג'רמי וויזהאוס עומד באמצע מערת המכפלה ומתפלל באדיקות. לראשו כיפה סרוגה. הוא בא מסן פרנסיסקו כדי לטייל בישראל. "הייתי חייב לבוא למערת המכפלה", אומר הצעיר, בן 23, במבטא אמריקאי כבד. "אברהם אבינו נמצא פה לידינו. מה, אתה לא מתרגש?". מחוץ למערה, הפלסטינים נסערים. הצבא הקים גדר חדשה בסמוך לבתיהם. "המתנחלים רוצים שנחיה בכלובים. הם שולטים בצה"ל", אומר אבו רמי, אחד התושבים. בתוך האתר הקדוש, השיחה עם ג'רמי גולשת בתוך זמן קצר לפוליטיקה הישראלית. הוא מרגיש בבית: מעודכן על כל סקר, על כל התבטאות וכל מפלגה.

למה אתה מתפלל?

"שכל מאה ועשרים חברי הכנסת יהיו מחברון, היהודית כמובן".

מבקרים יהודים מחוץ למערת המכפלה בחברון, סוכות 2012. AP
"אברהם אבינו פה לידנו". מבקרים יהודים מחוץ למערת המכפלה/AP

אמנם הפנטזיה של ג'רמי רחוקה מלהתגשם, אך כבר בבחירות הקודמות יעשה היישוב השנוי במחלוקת היסטוריה וישלח שניים, שלושה או אפילו ארבע נציגים לכנסת. ברשימת "הבית היהודי" ממוקמים שניים מראשי היישוב היהודי בחברון במקומות שנראים כעת ריאליים מאוד: במקום העשירי אורית סטרוק, ובמקום ה-13 - הלל הורוביץ. בנוסף אליהם, במקום השלישי במפלגת "עוצמה לישראל", ממוקם פעיל הימין ברוך מרזל, שעשוי להיכנס אף הוא. במקום החמישי אחרי מרזל ממוקם עוד תושב חברון, איתמר בן גביר, אם כי האפשרות שהוא ייכנס לכנסת אינה ריאלית.

אם צודקים הסקרים שצופים כי "עוצמה לישראל" תעבור את אחוז החסימה, ובכנסת הבאה יהיו ליישוב היהודי בחברון שלושה נציגים, יהיה זה ח"כ אחד על כל 166 תושבים. אם לא די בכך, בבחירות האחרונות שנערכו בעיר האבות – בקלפי שממוקמת ב"מרכז ז'בוטינסקי" – הצביעו 219 בני אדם. כלומר, ייתכן שהמתנחלים בחברון יזכו בח"כ על כ-73 תושבים – יחס חסר תקדים לכל הדעות.

עם חסינות פרלמנטרית, השמיים הם הגבול

הבחירות הקרובות חוצות את חברון לשניים, והפעם לא מדובר בהפרדה על רקע לאומי. "ההתלבטות קשה", אומר נעם ארנון, הדובר הוותיק של העיר, "כל המועמדים הם חברים שלנו". סטרוק והורוביץ נכנסו לרשימתו של נפתלי בנט בעקבות השילוב עם האיחוד הלאומי. הם שייכים למה שאוהבים לכנות "ימין עמוק".

סטרוק מוכרת יותר. בשנים האחרונות היא עמדה בראש מאבקים משפטיים למען מאחזים שונים ובראש ארגון "זכויות האדם ביש"ע" שפעל נגד שוטרים ואנשי כוחות הביטחון שפגעו במתנחלים, בין היתר במהלך פינויים. בת 51 ואם ל-11, היא מוכרת היטב לכל ח"כ בליכוד. בנה צביקי הורשע בבית המשפט העליון בהתעללות בנער פלסטיני והחל לפני כמה חודשים לרצות עונש מאסר של שנתיים וחצי. עד היום, סטרוק מאמינה בחפותו. הורוביץ, בן 48, אב לתשעה, עסק רוב חייו בהוראה. בשנים האחרונות הוביל את מיזם ביקורי התלמידים בחברון ובמערת המכפלה. להורוביץ ייחוס משפחתי בזכות חמו, הרב זלמן מלמד, ראש הישיבה בבית אל ומרבני האיחוד הלאומי.

בימים שבהם כל פוליטיקאי שש להתראיין, לא תקראו כאן ראיונות עם הורוביץ או עם סטרוק, שני אנשי שיח חביבים מאוד. במפלגת הבית היהודי מעדיפים להחביא את השניים, מחשש שיצוטטו באמירות קיצוניות מדי. בכל זאת, חברון איננה כוס התה של חלק מהציבור, ומי שממשיכים לככב בחזית הקמפיין הם בנט והמועמדת החילונית איילת שקד.

את המועמד השלישי מחברון, ברוך מרזל, איש לא מסתיר. להיפך. הוא כמובן שש לדבר, וכרגיל ללא מעצורים. "מה, להלל ולאורית לא מרשים לדבר, כי הם יהיו קיצוניים מדי? מפחדים שיגידו שטויות?", שואל מרזל, בן 53, נשוי ואב לתשעה, שמתגורר כבר 28 שנה בקרוואן בשכונת תל רומיידה.

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ברוך מרזל ומיכאל בן ארי במהלך הפגנה וצעדה של פעילי ימין בשכונת עג'מי שביפו, מרץ 2011. קובי אליהו
"אני אוהב יהודים, את כל השאר פחות". ברוך מרזל, משמאל, עם מיכאל בן ארי/קובי אליהו

"אני בכלל לא חושב שאני קיצוני", מצהיר מי שהיה מקורבו של הרב מאיר כהנא. "אני אומר את מה שאני חושב ואני מתכוון ליישם אותו ולבצע. הקיצוניות היחידה שלי היא באהבת ישראל. אני אוהב יהודים, את כל השאר פחות. אני יכול להבטיח לך שאם אהיה בכנסת, אחמד טיבי וחנין זועבי לא ירגישו רגועים. אני שמח שיש הרבה מועמדים מחברון, זה רק מוכיח שיש כאן מגוון של דעות. יש מתונים יותר ויש מתונים פחות".

כמי שעוקב אחריך כבר הרבה שנים, אני יכול רק לדמיין מה אתה יכול לעשות עם חסינות פרלמנטרית.

"כן, החסינות כחבר כנסת בהחלט תוכל להועיל לי ביחד עם עוד כלים שיש בכנסת. השמיים הם הגבול".

בנט התקפל כמו המפד"ל

חברון, כמו תמיד, היא חבית נפץ שרק מחכה לניצוץ שידליק אותה. 80 משפחות יהודיות מתגוררות בלב האוכלוסייה הפלסטינית תחת אבטחה כבדה של צה"ל ומג"ב. עיר שמרכז חייה במערת המכפלה סוערת תמיד בשל פיגועים מחד גיסא וניסיונות להרחיב את היישוב היהודי במקום, מאידך גיסא. המועמדים הנוכחיים לכנסת צמחו בתוך המחלוקת. "תמיד היו כאן איכויות פוליטיות ותמיד היינו במוקד העניינים", אומר ארנון. "התושבים צברו כאן ניסיון פוליטי רב שעכשיו מתחיל לצאת החוצה".

"ההתיישבות בחברון היא דבר שדורש תעצומות נפש גדולות, זה לא כמו לגור בשדרות רוטשילד", מוסיף אשי הורוביץ, המכונה קצין המבצעים של היישוב היהודי. אשי הוא אחיינו של המועמד הלל הורוביץ, אבל הוא מסרב לומר למי יצביע. "לגור כאן דורש יכולת להוביל ולהנהיג, ולכן עכשיו אנחנו מתחילים לייצא מנהיגים החוצה לכנסת".

אתם לא חושבים שזה מעיד על כך שהציבור הקצין ימינה?

"אנחנו כבר מזמן לא נחשבים הכי קיצוניים", עונה ארנון. "יצהר איגפו אותנו מימין, אבל זה לא שנלחמנו על התואר. בשנים האחרונות אנחנו בתהליך של התחברות לכלל ישראל ואם כבר יש כאן חיבור ולא הקצנה". הורוביץ ממהר להגן על תושבי ההתנחלות בשומרון. "גם יצהר לא קיצוניים, ובכלל, אין כאן הקצנה אלא התפכחות של הציבור. הרבה שנים העם אכל זבל שהשמאל האכיל אותו, החל מתהליך אוסלו ועד להתנתקות והיום הוא מבין שצריך לבנות את הארץ במקום להוביל אותה לחורבן".

אז למי יצביעו בחברון? בבחירות 2009, הצביעו 82% מתושבי היישוב היהודי לאיחוד הלאומי. לו זה היה תלוי בהם, לאיחוד הלאומי היו היום 98 חברי כנסת. למפד"ל הצביעו רק חמישה בני אדם, שבמדד החברוני שווים בקושי שלושה ח"כים. על פניו, נראה שב-22 בינואר, הקולות בחברון יתחלקו בין הבית היהודי לעוצמה לישראל. "לולא אורית והלל, אין סיכוי שמישהו כאן היה מצביע לבנט", אומר אשי הורוביץ. "אנשים שמחו לראות שבנט קרא לסירוב פקודה, אבל פתאום הוא התקפל וחזר בו בצורה אגרסיבית וזה מדאיג מאוד שמנהיג שנמצא בתחילת דרכו הפוליטית ורוצה את תמיכת הציבור, חוזר בו אחרי שקצת לוחצים עליו. אם בעניין כזה הוא חוזר בו תוך כמה ימים, איך יפעל בנושאים מהותיים יותר? כמו מפד"ל ההיסטורית הוא התקפל, כתמיד. אני שמח לראות שבנט מעביר בוחרים מהליכוד אבל טוב שיהיה גם מישהו מימינו".

למה לדעתכם הבית היהודי לא מציג את סטרוק והורוביץ?

להורוביץ האחיין, התשובה ברורה: "משתיקים אותם כי מפחדים שהם יבריחו מצביעים, זה ידוע".

נציג לכל שכונה

בדרך לשכונת תל רומיידה חייל מחטיבת הנח"ל מפיג את השעמום של השמירה במשחק גולות עם ילדים פלסטינים. צה"ל בוודאי היה שמח להראות לציבור את התמונה החביבה, אבל בשכונה היהודית עצמה המראה הרבה פחות מלבב. לצד הבתים היהודיים, נמצא הבית הפלסטיני המפורסם שגודר בגדרות ברזל בשל התנכלות המתנחלים לתושביו. ארנון מכחיש את ההאשמות. "פרובוקציה של הפלסטינים", הוא אומר.

הבית היהודי, עוצמה לישראל או מפלגה אחרת לחלוטין? הצביעו בסקר וואלה!

המתנחלים בחברון, אפריל 2012. דייב בוימוביץ'
"עוד לא אסרו עלינו ללדת". ילדי היישוב היהודי בחברון/דייב בוימוביץ'

כמעט על כל דלת יהודית בשכונה מתנוססת ברכת "מזל טוב". "ללדת ילדים זה הדבר היחידי שהמדינה עוד לא אוסרת עלינו", אומר ארנון. אסתר אפרסמון, תושבת השכונה, בת 57, מצביעה למרזל. "אני רוצה שמישהו יגיד את האמת, כמוהו", היא מסבירה. "באופן אישי אני לא מתחברת לבנט. התאכזבתי מאוד כשחזר בו מסירוב פקודה. הקצנה? ממש לא. השמאל שולט כאן בכל, אז כל מי שהוא קצת יותר ימין מיד הוא קיצוני".
כשאפרסמון מצביעה למרזל, היא נותנת את קולה לשכן בתל רומיידה. סטרוק גרה בשכונת אברהם אבינו והורוביץ - בבית הדסה. "בעזרת השם", אומר ארנון, "יהיה נציג בכנסת לכל שכונה".

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

לקריאה נוספת:
כך הפכה חברון לחלום הבלהות של צה"ל
סיירת האלמונים של בנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully