וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת ונצואלה נאבקת בשמועות על מותו של צ'אווס

רויטרס

2.1.2013 / 22:44

זה שלושה שבועות שאיש לא ראה את נשיא ונצואלה, ורבים תוהים מה משמעות ההצהרה הרשמית לפיה מצבו "עדין". סגנו (ויורשו המיועד) טוען בתוקף: "אלו רק שמועות שהאויב מפיץ"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(בסרטון: נאומו האחרון של צ'אווס לפני צאתו לניתוח)

ממשלת ונצואלה קראה היום (רביעי) לאזרחי המדינה להתעלם משמועות ו"מדברי שנאה" על הידרדרות במצבו הרפואי של נשיא המדינה הוגו צ'אווס. צ'אווס מאושפז בבית חולים בקובה בעקבות סיבוכים של ניתוח רביעי שעבר לטיפול במחלת הסרטן, ולפי כמה דיווחים ברשתות החברתיות הוא מוחזק בחיים באמצעות מכונות הנשמה בלבד. צ'אווס לא נראה בציבור או נשמע בקולו זה שלושה שבועות, והשמועות כי אלו הם ימיו האחרונים מתגברות מיום ליום.

סגנו של צ'אווס, ניקולס מדורו, אמר כי מדובר בשמועות זדוניות שמופצות על ידי "אויבי המדינה". במשך כמה ימים ניצב מדורו ליד מיטתו של צ'אווס בבית החולים בהוואנה, ולפנות בוקר הוא בא לביקור של יממה עד יומיים בוונצואלה כדי להרגיע את ההמונים, ואמר כי בכוונתו לשוב בהקדם האפשרי לקובה יחד עם רעייתו ועם כמה מבני משפחתו של צ'אווס.

מתפללים בוונצואלה להחלמתו של הנשיא הוגו צ'אווס. רויטרס
סגנו של צ'אווס ויורשו המיועד, ניקולס מדורו/רויטרס

בשל ההידרדרות במצבו הרפואי של צ'אווס והדאגה לשלומו, בוטלו מרבית חגיגות השנה החדשה בוונצואלה. במקביל, תבעו האזרחים מהממשלה להמציא הסברים למצבו הרפואי המדויק של הנשיא, משום שכל שנמסר עד כה היה שמצבו "עדין", ולא נמסר פירוט של ממש לסיבוכים שמהם הוא סובל זה יותר משלושה שבועות. גם בשאר מדינות אמריקה הלטינית ובאיגוד אופ"ק (יצואניות הנפט) עוקבים בחרדה אחר השמועות השונות על מצבו הרפואי של הנשיא צ'אווס, מתוך אפשרות שהוא לא ישוב לארצו – אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם.

"צ'אווס ביקש שאיידע אתכם על מצבו, גם על האמת המרה"

ביום שלישי בערב שודר בטלוויזיה נאום של סגן הנשיא, ובו אמר מדורו כי "צ'אווס נמצא במצב 'עדין', אך פניו מביעים עוצמה רבה". מדורו הוסיף כי הנשיא נמצא בהכרה, וכי הוא הפציר בו ליידע את האומה על מצבו "ללא קשר לקושי שעלול לנבוע מן האמת המרה". בהתייחסו לשמועות על מצבו הרפואי של הנשיא, אמר מדורו בנאומו כי "ישנם שקרים רבים בנוגע למצב, ומי שעומד מאחוריהם הם עיתונאים מהימין שאיבדו שליטה על שנאתם". לדבריו, "לעיתונאים הללו אין גבולות, ואין להם כבוד למשפחתו של הנשיא ולבנותיו".

צ'אווס, בן 58, נותח באזור האגן ב-11 בדצמבר 2012. הוא סבל מסדרה של דימומים חמורים ומקשיים בנשימה. לטענת מתנגדיו של צ'אווס, אם הוא לא יהיה כשיר לטקס ההשבעה שלו לכהונה רביעית כנשיא, שאמור להיערך ב-10 בינואר, החוק מחייב עריכת בחירות חדשות תוך 30 יום. מנגד, ראש הקונגרס של ונצואלה, דיוסדאדו קבאלו, הבהיר כי גם אם הנשיא לא יהיה כשיר להישבע לנשיאות בתאריך האמור, לא ייערכו בחירות נוספות. "כיוון שייתכן שצ'אווס לא יהיה כאן ב-10 בינואר, האופוזיציה מקווה שהאסיפה הלאומית תכריז על בחירות", אמר, "אבל זה לא הולך לקרות. הוגו צ'אווס ימשיך להיות הנשיא שלנו".

כך או כך, סגן הנשיא מדורו מונה על ידי צ'אווס ליורשו בהנהגת המפלגה במקרה שמצבו לא יאפשר לו לשוב לתפקידו. במקרה של בחירות, ייאלץ מדורו להתמודד מול ראש האופוזיציה, אנריקה קפרילס, שהפסיד לצ'אווס בבחירות לנשיאות בחודש אוקטובר האחרון.

מתפללים בוונצואלה להחלמתו של הנשיא הוגו צ'אווס. רויטרס
"תמיד בלב האומה". חוששים - ותובעים הסברים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully