וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל הפוטושופ הדתי עלה לנפתלי בנט ביוקר

יהושע בריינר

2.1.2013 / 22:18

ועדת הבחירות קנסה את הבית היהודי ב-4,000 שקלים בגין שימוש אסור בתמונות חיילים בקמפיין הבחירות, באחת מהן מוצג לוחם דתי. "עלול להיווצר רושם שצה"ל מזוהה עם המפלגה"

המודעות ועונשן: מפלגת הבית היהודי בראשות נפתלי בנט תיאלץ לגנוז מודעות שבהן מופיעות תמונות של חיילים ולשלם בגינן קנס כספי. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, קבע הערב (רביעי), כי המפלגה תשלם קנס בגובה 3,000 שקלים למדינה וכן 1,000 שקלים לפעיל השמאל יריב אופנהיימר, שהגיש תלונה בעניין לוועדת הבחירות.

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
המודעה לצד התמונה המקורית/מערכת וואלה, צילום מסך

התלונה הוגשה בעקבות שתי מודעות של "הבית היהודי". באחת מהן נראה חייל בכותל המערבי בירושלים, ואילו בשנייה והמוכרת יותר, מופיע לצד שלושה חיילים חייל חובש כיפה שמנופף בידיו בהתלהבות. החייל נוסף באמצעות תוכנת פוטושופ לתמונה המקורית, שנלקחה ממאגר התמונות של חברת "שאטרסטוק". כותרת המודעה: "אוהבים את המדינה, משרתים את המדינה".

בתלונה לוועדת הבחירות המרכזית טען אופנהיימר, כי חל איסור על שימוש בחיילים במודעות תעמולה. הערב קיבל השופט רובינשטיין טענה זו, ובהחלטתו כתב: "נוכח החשיבות העליונה בשמירה על צביונו של צה"ל כצבא העם, על הרשימות להקפיד הקפדה יתירה על הוראות החוק. בסוגייה זו יש לנהוג, בהשאלה מהעגה הצבאית, בחינת 'אם יש ספק - אין ספק', ומקום שבו קיים ספק לניסיון לזיהוי של הצבא עם רשימה פלונית או מועמד אלמוני - יש להימנע מהפרסום".

בעניין "לוחם הפוטושופ" שהושתל באחת המודעות, כתב שופט בית המשפט העליון, כי "הבית היהודי לא הסתפקה בחיילים בתמונה והוסיפה חייל עם כיפה וציציות, כנראה מרצון לציין כי הקהל שהיא פונה אליו משרת בצה"ל ותורם חלקו, אך המחוקק ביקש להרחיק את צה"ל מתוויות של גוף פוליטי. הוא הדין גם במודעה בה נראים חיילים לצד הכותל. השימוש בחיילים אינו טפל למודעה, והוא עלול ליצור את הרושם כי צה"ל מזוהה עם הבית היהודי".

נפתלי בנט במפגש עם סטודנטים באוניברסיטת בר אילן, ינואר 2013. יותם רונן
"הבית היהודי מכבד את החלטות הוועדה". בנט/יותם רונן

אופנהיימר בירך הערב על ההחלטה ואמר כי "החלטתו של השופט רובינשטיין צריכה להבהיר לימין שיש להפסיק לנכס את השירות הצבאי אך ורק לצד אחד של המפה הפוליטית. צה"ל שייך גם לשמאל וגם לימין, ושום תוכנת פוטושופ לא תוכל לשנות זאת".

ממטה הבחירות של הבית היהודי נמסר בתגובה, כי "אנחנו מכבדים את החלטות הוועדה. נשמח כי 'שלום עכשיו' ייתנו לנו שירותי פרסום נוסף גם להמשך הקמפיין שלנו שיחבק את חיילי צה"ל. התקיפות של אופנהיימר כבר עזרו לבנות הרבה בתים יהודיים בישראל. עכשיו הן עוזרות לבנות את הבית היהודי. בסוף הוא גם יצביע לנו".

לקריאה נוספת:
חייל הפוטושופ שיביך את נפתלי בנט
הדבק וגזור: בבית היהודי יגנזו המודעה עם חייל הפוטושופ
בנט לליכוד: "מה קרה לכם? די לשיח השנאה"

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully