וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 40% מהישראלים לא רוצים שכן מוגבל שכלית

כרבע מהנשאלים בסקר "אקים" יעדיפו לא לקבל שירות מבעלי מוגבלות שכלית ו-28% סבורים שיש לאסור עליהם לקיים יחסי מין. הערים המובילות בשילובם בחברה: רעננה, דימונה ואשדוד

הצבעה בבחירות, קיום יחסי מין והקמת משפחה, האם אלו זכויות שצריכות להימנע מבעלי מוגבלות שכלית? חלק ניכר מהישראלים סבורים שכן, על פי מדד "אקים" לשינוי המתפרסם לראשונה. כך למשל, 40% מהנשאלים בסקר ציינו כי יעדיפו לא לגור בשכנות לאדם בעל מוגבלות שכלית, וכרבע מהנשאלים היו מעדיפים לא לעבוד עם אדם שכזה או לקבל ממנו שירות.

"אקים", אגודה לאומית לקימום אנשים עם מוגבלות שכלית בישראל, יזמה מדד חברתי משולב שיבחן מדי שנה את עמדות הציבור כלפי בעלי מוגבלות שכלית, וכן את שילובם והכלתם בחברה על ידי בדיקת מדיניות הרשויות המקומיות – המשפיעות במידה רבה על שילובם של בעלי המוגבלויות בחברה. הבוקר הגיש יו"ר האגודה, עמי אילון, את ממצאי הסקר לנשיא המדינה שמעון פרס.

המחקר כלל סקר שנערך בקרב מדגם של 605 מרואיינים, בו נבדקו עמדות כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית ומול אנשים עם מוגבלות פיזית. מממצאי הסקר עולה כי מחצית מהנשאלים סבורים כי לאנשים בעלי מוגבלות שכלית לא צריכה להיות זכות להביא ילדים לעולם ומספר זהה דיווח כי לא ישמח להכיר אדם מוגבל שכלית. כמו כן, 37% סבורים כי לא צריכה להיות לבעלי מוגבלות שכלית זכות הצבעה בבחירות, ו-28% סברו כי אין להתיר לאוכלוסייה זו לקיים יחסי מין.

שחקנית בתיאטרון שמורכב משחקנים בעלי מוגבלות שכלית בגוודלחרה, מקסיקו, ינואר 2013. רויטרס
"50% מעדיפים שלא להיות חברים של אדם בעל מוגבלות שכלית". רקדנית בעלת מוגבלות בקבוצת תיאטרון במקסיקו/רויטרס

עוד עולה מהסקר כי אנשים מעדיפים בעלי מוגבלות הרחק מהם – תופעה הידועה בכינוי NIMBY (Not In My Back Yard). כך למשל, כרבע מהמשיבים מעדיפים לא לעבוד עם אדם מוגבל שכלית באותו חדר ולא לקבל ממנו שירות בבית קפה. כ-40% מעדיפים לא לגור בשכנות לאדם מוגבל ויותר מ-50% מעדיפים שלא להיות חברים של אדם בעל מוגבלות שכלית.

"דימונה - דוגמא ומופת להכללת בעלי מוגבלויות"

בספטמבר 2012 אשררה מדינת ישראל את אמנת האו"ם לזכויות בני אדם עם מוגבלות, הקובעת כי המדינות החתומות מכירות בזכות השווה של אנשים עם מוגבלויות לחיות בקהילה עם זכויות זהות לכל אדם אחר. כאמור, כלל המחקר גם בדיקה של מדיניות הרשויות המקומיות כלפי בעלי מוגבלות שכלית.

באוקטובר 2012 הפיצה "אקים" שאלון ל-75 ראשי ערים בישראל. הממצאים מתייחסים ל-51 ערים שענו על השאלון במלואו. מתוך הערים הגדולות, בהן מתגוררים מעל 130 אלף תושבים, עולה כי אשדוד היא העיר המובילה בהכלה ושילוב של בעלי מוגבלות שכלית – על ידי קידום ועידוד פיתוחו של רצף שירותים לבעלי מוגבלות ולבני משפחותיהם מהעיר ומהסביבה. כמו כן, עולה כי בעיר פועלים להטמעת עמדות חיוביות כלפי אותם אנשים.

מבדיקת הערים הבינוניות, עולה כי רעננה היא העיר המובילה בשילוב והכלת אוכלוסיית בעלי מוגבלות שכלית. מבין 28 הערים הקטנות שהשתתפו במחקר, דימונה ניצבת במקום הראשון במדד השילוב. "עיריית דימונה היא דוגמא ומופת לכך שאפשר לעשות רבות למען מתן שירות ולמען הכללת אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בכלל ועם מוגבלות שכלית בפרט בקהילה, וכל זאת גם בהיעדר יכולות תקציביות", נכתב במחקר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully