וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישלון יתום: המפלגות לא יילחמו על תיק הרווחה

נתניהו הצהיר שתיק השיכון יהיה בידי הליכוד ביתנו, ליברמן וש"ס נאבקים על תיק הפנים, אבל מי יטפל בשירותים החברתיים? מערכת וואלה! חדשות הפנתה את השאלה למפלגות השונות

מי יהיה שר הרווחה הבא? ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר באחרונה כי תיק השיכון יהיה בידי הליכוד ביתנו בקדנציה הבאה, ואביגדור ליברמן אמר כי יש להעביר את תיק הפנים מידי ש"ס לנציג של ישראל ביתנו. אבל נראה שבמסגרת המאבקים הפוליטיים נשכח תיק אחד משמעותי - תיק הרווחה. המפלגות השונות המתמודדות בבחירות לכנסת אמנם משלבות במצעיהן עקרונות חברתיים, אך כמעט אף מפלגה אינה נאבקת על המשרד המופקד על השירותים החברתיים. פנינו למפלגות השונות ובדקנו האם הן ידרשו להחזיק בתיק הרווחה בקדנציה הבאה.

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

הליכוד ביתנו: "שואפים להחזיק בתיק"

במהלך הקדנציה האחרונה הועבר תיק הרווחה מידי נציג מפלגת העבודה יצחק הרצוג למפלגת הליכוד, עם פרישת העבודה מהקואליציה. השר משה כחלון, שכיהן כשר התקשורת, מונה גם לתפקיד שר הרווחה - מה שעורר לא מעט ביקורת, בשל הרפורמות הגדולות שערך כחלון בשוק התקשורת אל מול פעילותו הדלה בתחום הרווחה. בניגוד למפלגות אחרות, המפלגה טרם פרסמה מצע, כך שלא ברור בשלב זה מהם העקרונות המהותיים בעיניה, שעליהם בכוונתה לשים דגש במהלך הקדנציה הבאה.

עם זאת, לשאלת וואלה! חדשות השיבה המפלגה כי היא מעוניינת לשמור בידיה את תיק הרווחה. ממטה ההסברה של המפלגה נמסר, כי "השאיפה היא שתיקים חברתיים חשובים יישארו בידי הליכוד - ישראל ביתנו, כדי שהמדיניות בהם תהיה ממלכתית, שדואגת לכלל הציבור ולא סקטוריאלית. כפי שתיק הרווחה הושאר בידי הליכוד והוחזק בידי השר כחלון, נשאף גם להחזיק את תיק הרווחה בקדנציה הבאה. אך מובן שיכולתנו מותנית במספר המנדטים שיהיו לליכוד וישראל ביתנו".

מפלגת העבודה רוצה את תיק האוצר

אף שהמפלגה בראשות שלי יחימוביץ' מקדמת סדר יום חברתי-כלכלי מובהק, ספק אם היא תילחם על תיק הרווחה. בראיון לוואלה! חדשות אמרה יחימוביץ' כי אם היא תרכיב את הממשלה הבאה, היא לא תוותר על "תיקי האוצר, התשתיות, התמ"ת, וגם המשפטים - שהוא דרמטי וחשוב. בסופו של דבר, מי שמחליט על תקציב משרד הרווחה ומאפשר לו לחיות, זה משרד האוצר. לכן התיקים שקובעים את מדיניות המאקרו והמיקרו של מדינת ישראל הם הכי משמעותיים, ובלעדיהם אי אפשר לעשות כלום".

בתשובה לשאלה מפורשת של וואלה! חדשות בסוגייה התחמקו במפלגת העבודה ואמרו:"מפלגת העבודה מתכוונת להחליף את השלטון וליישם את כל הכתוב במצע שלה". מצע המפלגה מציג משנה חברתית-כלכלית מפורטת הכוללת בין השאר חקיקת חוק יסוד: זכויות חברתיות, החזרת אחריות המדינה לשירותי הרווחה תוך ביטול הפרטתם וכן רפורמה מקיפה להנגשת שרותי הבריאות, חינוך, דיור ורווחה. עוד מציעה המפלגה עקרונות לשינוי דפוסי התנהלות שוק העבודה, הקטנת האבטלה, צמצום אי שיוויון מגדרי ופרישת רשת ביטחון סוציאלית נרחבת.

הבית היהודי: אסור שהתיק יהיה בידיים סקטוריאליות

יו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט התבטא לא מעט בדבר חשיבות התחום החברתי בישראל. עם זאת, מצע המפלגה עוסק אך ורק בצמצום פערים ואי שוויון על ידי השקעה בחינוך.

במפלגת הבית היהודי נמנעו מלהתייחס להעדפותיהם, אך טוענים כי תיק הרווחה אינו צריך להיות בידיים סקטוריאליות. מהמפלגה נמסר, כי "מהפכה במדיניות הרווחה שתבקש לבער את העוני ולהקטין את התלות של השכבות החלשות במערך הקצבאות על ידי עידוד תעסוקה, היא אחד מהנושאים הבוערים והחשובים ביותר על סדר היום הלאומי. מכאן, תיק הרווחה הינו אחד מהתיקים החשובים ביותר בממשלה הנוכחית, ואסור שיוחזק בידיים סקטוריאליות המעוניינות בתחזוקה ובהנצחה של עוני, אלא בידיים הרואות אל מול עיניה את החשיבות של הקטנתו".

במפלגה גם הוסיפו ביקורת על פעילות הממשלה הנוכחית. לדבריה, "המדרגה הגבוהה ביותר בצדקה על פי הרמב"ם היא זו שמחלצת עני ממצבו. כיום מדינת ישראל חוטאת בכך שלצד סיוע בנדבה לעניים שלה, היא איננה מושיטה להם יד ומסייעת להם להיחלץ ממצבם. שבירת מעגל העוני ויצירת תכניות שיסייעו לעניים ולחלשים בחברה הישראלית לחזור למעגל התעסוקה. מטרה זו צריכה להיות הדגל המרכזי בתחום מדיניות הרווחה שתישא הממשלה החדשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"התנועה": "לא עוסקים בחלוקת תיקים"

יו"ר "התנועה" ציפי לבני מרבה להתבטא בנוגע לתכניותיה המדיניות. עם זאת, היא טענה לא מכבר כי "התנועה" קמה על רקע ואקום מנהיגותי שנוצר במדינה וחוסר רצון של שחקנים פוליטיים לעסוק בנושאים קריטיים, ובכללם רווחה. אך גם "התנועה" ככל הנראה לא תילחם על התיק. מהמפלגה נמסר לוואלה! חדשות: "איננו עוסקים בחלוקת תיקים, אלא בהחלפת השלטון הכושל של נתניהו בארבע השנים האחרונות ויצירת סדר עדיפויות חדש שייתן מענה לכשלים במדיניות הכלכלית חברתית".

מצע המפלגה כולל את מה שמכנים במפלגה "כיפת הברזל החברתית של הישראלים"- הצעה לחקיקת חוק יסוד: זכויות חברתיות, חקיקה שאפתנית במיוחד לפיה החוק יקבע כי "לכל תושב הזכות לסיפוק צרכיו הבסיסיים לשם קיום בכבוד אנושי, ובכלל זה בתחומי העבודה, השכר ותנאי העבודה, בתחומי ההשכלה, הלימוד והחינוך ובתחומי הבריאות, הדיור והרווחה החברתית; זכות זו תמומש או תוסדר בידי רשויות השלטון בחוק או לפי חוק ובהתאם ליכולתה הכלכלית של המדינה כפי שתיקבע בידי הממשלה". עוד כולל המצע בין השאר עקרונות לטיפול בגמלאים, משפחות צעירות, בעלי צרכים מיוחדים".

יש עתיד: "עוסקים בעקרונות, לא בתיקים"

במפלגת "יש עתיד" בחרו להסתפק בתגובה: "יש עתיד אינה עוסקת בחלוקת תיקים, אלא בקידום עקרונותיה". מעיון באתר המפלגה עולה כי לפיד וחבריו גיבשו תכניות לקידום הפריפריה, להקלת מצוקת הדיור, שוויון בעלי מוגבלויות וסיוע לעסקים קטנים. "נושאים אלה יעמדו לנגד עינינו ובקדמת הפעילות הציבורית לא רק בזמן מערכת הבחירות, אלא ביתר שאת גם לאחריה", נמסר מדוברות המפלגה.

מרצ: "נשמח לקבל גם את תיק הרווחה"

במפלגת השמאל התחייבו שלא לשבת בממשלה בראשות בנימין נתניהו, אך בקונסטלציה אחרת ישמחו נציגי המפלגה לקבל לידיהם את תיק הרווחה. מהמפלגה נמסר, כי "אם יהיה לגוש המרכז- שמאל גוש חוסם לימין ותתאפשר הקמת ממשלת מרכז - שמאל מרצ תשמח לקבל תיקים על פי מידת כוחה ובהם תיק הרווחה, הפנים, החינוך וכו'"..

בין הנושאים שרואה מרצ כנושאים שציריכם לעמוד בראש סדר העדיפות הלאומי ניתן למנות העברת תקציבים מההתנחלויות והישיבות לטובת שירותים חברתיים למעמד הביניים והשכבות המוחלשות, עצירת ההפרטה במערכת החינוך, הבריאות והרווחה והחזרת הסמכויות שהופרטו לידי המדינה. כמו כן, מציינים במפלגה נושאים בוערים נוספים בהם יעסקו בקדנציה הנוכחית בהם הפסקת העסקה קבלנית בשירות המדינה הכוללת מורים, עובדים סוציאליים, אחים ואחיות ועוד. עוד יפעלו להפעלת תכנית חירום לאומית להסדרת משבר הדיור, לשיקום מערכת הבריאות הציבורית ולחיזוק תקציבי משמעותי של מערכת החינוך.

ש"ס: "נדרוש כל תיק שיעזור לשמור על החלשים"

ממפלגת ש"ס, נמסרה תגובה רק לאחר פרסום הכתבה. מהמפלגה נמסרה כי "הבחירות האלה אינן על תיקים אלא על דרך. בניגוד למפלגות רבות שרצות הפעם לראשונה, לש"ס היסטוריה ארוכה ומרובת הישגים למען השכבות החלשות במדינת ישראל. רק במהלך הקדנציה האחרונה הוסיפה ש"ס מיליארד וחצי ש"ח לקצבאות הילדים, ביטלה את העלאת המע"מ על הפירות והירקות והשקיעה חצי מיליארד שקלים לרכישת דירות לדיור הציבורי. ש"ס תיאבק בממשלה הבאה כפי שעשתה עד היום למען מי שאין להם, ותדרוש בממשלה הבאה כל תיק שיאפשר לה לשמור על השכבות החלשות לבל ייפגעו. ראוי להזכיר כי ש"ס החזיקה בעבר במשרד הרווחה והובילה אותו להישגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully