וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנגד ל"דיכוי הציוני": מי הצעיר שנעצר במצרים?

ניר יהב

31.12.2012 / 18:06

אנדריי פשניצ'ניקוב התנגד לכיבוש עד כדי מעבר לבית לחם. חבריו בשמאל הרדיקלי מספרים על עוף מוזר שאף ממסד לא אהב. "אין פלא שישראל לא ששה לשחררו"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: טל רזניק

הצעיר הישראלי אנדריי פשניצ'ניקוב, שעצור במצרים מסוף השבוע שעבר, מוכר היטב בחוגי השמאל הרדיקלי בישראל. חבריו מספרים על צעיר מסור, מחויב, חסר-פשרות, שנלחם למען תיקון עוולות "תהיינה אשר תהיינה", כלשון חבריו. אחד מחבריו אמר היום (שני) לוואלה! חדשות כי פשניצ'ניקוב עלול להישאר עוד זמן רב במעצר במצרים: "הוא מביע דעות אנטי-ממסדיות בכל מקום שבו הוא נמצא. אף ממסד לא אוהב אותו. הממסד הישראלי מבוהל ממנו ובטח גם הממסד המצרי. אין פלא שישראל לא ששה לשחררו, ולכן לא נראה לי שהוא ישוחרר תוך ימים ספורים".

ישראלי עצור במצרים זה כמה ימים: "יוצאים מדעתנו"
ביוני התראיין לוואלה! חדשות: "רוצה להתנתק מהמערכת הכובשת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הוא לא חושב פעמיים, כשהוא רואה עוול - הוא רוצה להילחם בו". פשצ'ניקוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיפורו של פשניצ'ניקוב, 24, הוא סיפור חריג בכל קנה מידה. בגיל 13 הוא עלה עם הוריו לארץ מטג'יקיסטן, ובמשך מרבית חייו בארץ התגורר בבת ים. בשנות נעוריו, הוא החל להתוודע לנושא הפוליטי ועבר מהפך אידיאולוגי. "התחלתי להבין את המציאות הפוליטית וכיצד המערכת הציונית מפעילה את שיטות הדיכוי שלה", אמר בראיון לוואלה! חדשות לפני כמה חודשים. "לבסוף החלטתי לעשות מעשה ולהתנתק סופית מהמערכת המדכאת והכובשת. ביקשתי גם לוותר על האזרחות הישראלית שלי ולא לקבל את הפריבילגיות שנותנים לך על מנת לנצל אותך לצורך הכיבוש".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אם העצור: "מתפללת כל הזמן, מבקשת שהמדינה תעזור לי"

לדברי אמו, סבטלנה פשניצ'ניקוב, אנדריי שב מצרפת לפני כחודש ותכנן להיפגש עם חבריו בקהיר. "הייתה לו בעיה עם קבלת הוויזה משגרירות מצרים אך בסופו של דבר נתנו לו, וביום ראשון שעבר הוא נסע לאילת וניסה לעבור את הגבול כחוק", היא מספרת. לטענתה, בנה נעצר למרות שנשא מסמכים שאמורים היו לאפשר את מעברו למצרים. בהמשך מספרת האם כי הרשויות במצרים לקחו מבנה את שני דרכוניו - הישראלי והרוסי - ושחררו אותו זמנית. "הוא התקשר בערב, ביום חמישי, ואמר שהוא יהיה כמה ימים באילת. למחרת התקשר ממצרים ואמר שהוא עצור ונמצא בטאבה".

עם זאת, לטענת האם, כשחבריו של אנדריי התקשרו אליו, מיקומו הנוכחי לא היה ברור. "ענו להם ואמרו שזה לא טאבה, זה רפיח. בחדשות לא אמרו כלום, אולי יש להם פקודה לא להגיד. חברים ניסו לפנות למשרד החוץ ושם סירבו לטפל בזה". סבטלנה סיפרה כי הבן מתגורר עמה ועם בעלה, וכי מדובר בפעיל שלום שמטייל רבות בעולם. "זה מסוכן מאוד והוא נכלא כמה פעמים בגלל זה. אני לא יודעת איך לחיות, אני מתפללת כל הזמן. אני מוכנה לנסוע במקומו לשבת בכלא. אני מבקשת מהמדינה לעזור לי".

העוף המוזר "שאף ממסד לא יאהב"

"לו היה ממשיך במסלול הקבוע של הצעירים הרוסים בארץ, הוא בטח היה מוצא את עצמו כתומך של אביגדור ליברמן", אמר לוואלה! חדשות פעיל ארגון השמאל "תעאיוש", עזרא נאווי. "אלא שמדובר בבחור רגיש שנחשף לעוולות של אחרים וגיבש עמדה. הוא מזדהה אוטומטית עם הצד החלש, עם האנדרדוג. הוא הלך להפגנות בשייח' ג'ראח, התלווה אלינו לפעילות בדרום הר חברון, הפגין בבילעין, התגורר בבית לחם. הוא טיפוס מהפכן. הוא לא חושב פעמיים, כשהוא רואה עוול – הוא רוצה להילחם בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ביקשתי גם לוותר על האזרחות הישראלית שלי", אמר בראיון לוואלה! חדשות. פשניצ'ניקוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת השנה החליט פשניצ'ניקוב להעתיק את מגוריו לבית לחם ולמחנה הפליטים דהיישה הסמוך כדי להביע הזדהות עם הפלסטינים. בתחילה עבד בבית מלון מקומי בבית לחם, וכעבור זמן קצר שכר דירה במחנה הפליטים דהיישה, אולם במהלך חודש מאי הוא נעצר על ידי המשטרה הפלסטינית. "הם אמרו שקיבלו דרישה מישראל להחזיר אותי", שחזר פשניצ'ניקוב. "הם הגיעו לדירתי, ערכו חיפוש שם ומצאו תעודת סיום שירות צבאי. בדרך החוצה מבית לחם, הם דאגו להראות את התעודה לעוברים ושבים כדי להגדיל לכאורה את הסיכון שלי. בפועל, הם שיתפו פעולה עם ישראל והעבירו אותי למחנה צבאי בבית ג'אלה ומשם הועברתי למשטרת קריית ארבע". לאחר חקירה קצרה שוחרר פשניצ'ניקוב, ובסופו של דבר הוגש נגדו כתב אישום על כניסה לשטח צבאי סגור.

לדברי נאווי, פשניצ'ניקוב ניסה אפילו להוביל מהפכה ברשות הפלסטינית בעת שהתגורר שם בתחילת השנה. "הוא מוכשר כמו שד, אבל תמים. הוא לא חושב פעמיים, הוא לא מתפשר ולא מוכן לעגל פינות. ההתנהגות של הרשות קוממה אותו, ולכן הוא רצה להוביל נגדה מהפכה. זו הסיבה שהוא גורש לישראל". חברים נוספים מספרים על עוף מוזר "שאף ממסד לא יאהב", אך למרות זאת מתארים אותו כאדם טוב לב "שלא פגע מעולם בזבוב". הם טוענים כי הוא יירתם לכל מאבק חברתי אפשרי - למען זכויות של אתיופים, למען מחוסרי דיור ועוד.

אנדרי פשניצ'ניקוב. AP
"מוכשר כמו שד, אבל תמים". פשניצ'ניקוב/AP

כעת גורלו במצרים לא ברור, וחבריו חוששים שהוא עלול להישאר שם עוד זמן רב: "אני מעריך שהוא נתן נאום חוצב-להבות לשוטרים המצרים, הבהיל אותם וגרם להם לעצור אותו", סיפר אחד מחבריו. "מצד אחד, אין לחץ מצד ישראל לשחרר אותו. מצד שני, אין גם לחץ מצד רוסיה לשחרר אותו. לכן, לצערי הוא יכול להישאר שם עוד זמן רב".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully