וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלי עצור במצרים זה כמה ימים: "יוצאים מדעתנו"

ניר יהב, טל שלו, יהושע בריינר ורמי שני

31.12.2012 / 17:14

לוואלה! חדשות נודע כי אנדריי פשניצ’ניקוב, ישראלי כבן 25, נעצר במצרים. משפחתו מודאגת: "בחור מקסים". בעבר אמר כי הוא "לא מכיר במערכת הציונית", והעתיק מגוריו לבית לחם

ישראלי ששמו אנדריי פשניצ'ניקוב עצור מאז סוף השבוע במצרים, אז התקשר לחבריו ודיווח להם שנעצר בטאבה, בצד המצרי. החברים סיפרו לוואלה! חדשות כי הם אינם יודעים היכן הוא מוחזק ובאילו תנאים, אך עיתונאי ערבי-ישראלי שדיבר עם פשניצ'ניקוב סיפר כי הוא הועבר לכלא ציבורי בפורט סעיד.

בחודש יוני התראיין פשניצ'ניקוב לוואלה! חדשות לאחר שהוגש נגדו כתב אישום חריג באשמת הפרת צו של אלוף פיקוד המרכז, האוסר על כניסה לשטחי A, כיוון שהעתיק בחודשיים שקדמו לכן את מקום מגוריו אל מחנה הפליטים דהיישה שבבית לחם. פשניצ'ניקוב, החליט לעבור להתגורר בשטחי הרשות הפלסטינית לאחר שהגיע לכלל מסקנה כי הוא "לא מכיר במערכת הציונית", והביע את רצונו להזדהות במאה אחוזים עם האוכלוסייה הפלסטינית המדוכאת, כהגדרתו. פשניצ'ניקוב אף ביקש לוותר על אזרחותו הישראלית, אולם כתב האישום הוגש נגדו, לאחר שהועלתה טענה שהוא הצטרף לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין - טענה שלבסוף לא הוכנסה לכתב האישום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הוא אמר לי שהוא עצר בטאבה ואמרתי לו שאעשה הכל כדי לעזור לו". אנדריי פשניצ'ניקוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעבר אף ניסה פשניצ'ניקוב להיכנס לשטח מצרים מבלי להחתים את דרכונו, והוא אותר והוחזר לישראל. בהמשך נעצר והובא לדיון במעצרו, סירב לקבל את תנאי השחרור ונשאר במעצר מספר ימים נוספים. לאחר מכן השתחרר עם קבלת התנאים והפקיד את שני דרכוניו. כפי הנראה, פשניצ'ניקוב נכנס לשטח מצרים בדרך לא חוקית ולכן נעצר.

ליזי שגיא, פעילה חברתית המכירה היטב את פשניצ'ניקוב, סיפרה לוואלה! חדשות: "ביום שישי בצהריים קיבלתי הודעה מחבר של אנדריי לצלצל אליו דחוף כי הוא עצור בטאבה. נבהלתי מאד כי שבוע לפני כן הוא היה עצור כל השבוע בצד הישראלי של מעבר הגבול. צלצלתי אליו, הוא אמר לי שהוא עצור בטאבה ואמרתי לו שאעשה הכל כדי לעזור לו. שעה אחרי כן התקשר חבר של אנדריי ואמר לי שעיתונאי הצליח לדבר עם אנדריי ושהוא אמר לו שהוא במעבר הגבול בדרך לישראל".

"אנחנו יוצאים מדעתנו"

שגיא סיפרה כי "כשראינו שהשעות נוקפות והוא לא נמצא בישראל, התחלנו לחפש במצרים. יצרתי קשר במקביל עם חדר המצב של משרד החוץ, העברתי להם את כל הפרטים וביקשתי שיוודאו שהוא בסדר", סיפרה. "בינתיים יצרנו קשר עם חברים שלו וסיפרנו להם שהוא עצור. כל אחד בדק מה הוא יכול לעשות כדי לעזור ובדקנו מול פעילים בינלאומיים שנמצאים במצרים. הוא יצר קשר עם אמו שלשום, נתן כמה מספרי טלפון וכשצלצלנו אמרו לנו שאנדריי בכלל ברפיח".

שגיא המודאגת ציינה כי עד עכשיו היא לא יודעת מה קרה שם ולמה הוא נעצר. "אנחנו יוצאים מדעתנו ולא יודעים איפה הוא: רפיח? טאבה? פורט-סעיד?". לדבריה, "כשהתקשרנו למספר הטלפון שהוא נתן לנו, ענה לנו שוטר שטען שאנדריי ברפיח והחל לתחקר אותנו ולשאול אם אנו תומכי חמאס ומדוע אנדריי הגיע למצרים. מאז לא עונים באותו מספר טלפון. אנו רק רוצים לדעת היכן הוא נמצא, שבריאותו תקינה, ושיש לו ייצוג משפטי. מדובר בבחור צעיר ומקסים בשנות ה-20 לחייו. אין לנו מושג מה קורה איתו".

אמו של אנדריי, סווטלנה, המתגוררת בבת ים, סיפרה לוואלה! חדשות כי שוחחה עמו ביום חמישי, אז סיפר לה שהוא עצור בתנאים אותם הגדיר כ"בסדר". כשניסתה לחזור למספר ממנו התקשר ענו לה ואמרו לה כי הגיעה לפורט סעיד. לדבריה, בנה לא הודיע לה שנסע למצרים, וכי ידעה שהוא שב מפריז לאחרונה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"החלטתי להתנתק סופית מהמערכת המדכאת והכובשת"

סיפורו החריג של פשניצ'ניקוב נראה היה מוזר אפילו לשכניו החדשים מבית לחם. בגיל 13 הוא עלה לארץ מטג'יקיסטן, ובמשך מרבית חייו בארץ התגורר בבת ים. בשנות נעוריו החל להתוודע לנושא הפוליטי ולדבריו עבר שינוי מהותי. "התחלתי להבין את המציאות הפוליטית וכיצד המערכת הציונית מפעילה את שיטות הדיכוי שלה", סיפר אז הצעיר. "לבסוף החלטתי לעשות מעשה ולהתנתק סופית מהמערכת המדכאת והכובשת. ביקשתי גם לוותר על האזרחות הישראלית שלי ולא לקבל את הפריבילגיות שנותנים לך על מנת לנצל אותך לצורך הכיבוש".

אנדרי פשניצ'ניקוב. AP
"התחלתי להבין את המציאות הפוליטית וכיצד המערכת הציונית מפעילה את שיטות הדיכוי שלה". פשניצ'ניקוב/AP

פשניצ'ניקוב החל בפעילות פוליטית והחליט להעתיק את מקום מגוריו לבית לחם. בתחילה עבד שם בבית מלון מקומי, וכעבור זמן קצר הוא שכר דירה במחנה הפליטים, אולם במהלך חודש מאי הוא נעצר על ידי המשטרה הפלסטינית. "הם אמרו שקיבלו דרישה מישראל להחזיר אותי", משחזר פשניצ'ניקוב, "בפועל, הם שיתפו פעולה עם ישראל והעבירו אותי למחנה צבאי בבית ג'אלה ומשם הועברתי למשטרת קריית ארבע", סיפר. כעבור חקירה קצרה, שוחרר פשניצ'ניקוב בתנאים מגבילים, אולם כבר באותו היום הוא שב לדירתו בבית לחם. הוא נעצר בשנית, ושהה בסך הכל שמונה ימים במעצר.

בבית המשפט הצהיר כי אינו מכיר במדינת ישראל ובמערכת הציונית. לדבריו, גם שכניו במחנה הפליטים התייחסו אליו בספקנות. "רבים מהם התייחסו אליי בחשד רב, אולם היחס השלילי שלהם אליי אינו שולל את זכותם לאדמותיהם ולדרישה להפסיק את הכיבוש. ברור לי שיהיו כאלה שיחשבו שאני משוגע, אבל לא לכולם יש את הכוח לחשוב בעצמם בגלל המערכת", אמר לוואלה! חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully