וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטנים בכירים: לאפשר לזועבי להתמודד בבחירות

לפני הדיון בבית המשפט העליון בהחלטת ועדת הבחירות לפסול את חברת הכנסת מבל"ד, פרסמה שורה של משפטנים מודעה: "הבקשות לפסול את זועבי - אקט מסוכן וביטוי לעריצות הרוב"

לא לפסילת מועמדים: משפטנים בכירים קוראים לאפשר לחברת הכנסת חנין זועבי להתמודד בבחירות לכנסת ה-19, אף שוועדת הבחירות המרכזית החליטה למנוע ממנה להתמודד. החלטת הוועדה תידון בקרוב בפני הרכב מורחב של בית המשפט העליון, שיקבל הכרעה סופית בסוגייה.

במודעה שפורסמה היום (שישי) בעיתון "הארץ", תחת הכותרת "מבחן לדמוקרטיה", טוענים משפטנים שהבקשות לפסול את חברת הכנסת מבל"ד היא "אקט מסוכן". על המודעה חתומים, לפי סדר הא"ב: פרופ' יובל אלבשן, פרופ' דוד אנוך, פרופ' ישי בלנק, פרופ' אייל בנבנישתי, פרופ' חנינה בן-מנחם, עו"ד תום גל, פרופ' אייל גרוס, ד"ד דפנה הקר, פרופ' אלון הראל, ד"ר גיא הרפז, פרופ' אילן סבן, פרופ' מרדכי קרמניצר, עו"ד יהודית קרפ, פרופ' דוד קרצמר, פרופ' פרנסיס רדאי, ד"ר יאיר שגיא, ד"ר כרמל שלו, עמותת "איתך" - משפטניות למען צדק חברתי.

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

ועדת הבחירות קבעה: זועבי לא תרוץ לכנסת. גדעון צנטנר
העליון יאפשר לה להתמודד? זועבי/גדעון צנטנר

במודעה נאמר: "אנו החתומים מטה, משפטנים המביעים את התנגדותנו הנחרצת לפסילת חברת הכנסת חנין זועבי מלהשתתף בבחירות הקרובות, קוראים לאפשר לה לממש את זכותה החוקית להתמודד בבחירות ולייצג בכנסת את ציבור בוחריה".

עוד נכתב בה: "הזכות להיבחר הינה חירות בסיסית במדינה דמוקרטית. הבקשות לפסול את המפלגות הערביות ואת חברת הכנסת חנין זועבי הן אקט מסוכן, שהוא ביטוי מובהק לעריצות הרוב ומנוגד לערכים הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר".

אליקים רובינשטיין בדיון ועדת הבחירות בנושא פסילת מפלגות ומועמדים, דצמבר 2012. עומר מירון
השופט רובינשטיין בוועדת הבחירות, השבוע/עומר מירון

פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ולשעבר דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, הוא בין המשפטנים החתומים על המודעה. השבוע הוא כתב במאמר לוואלה! דברים חריפים אף יותר בנוגע לפסילת זועבי: "אין בכוונתי להלך אימים, אולם מי שעיניו בראשו חייב לראות את הדברים: אקט לכאורה מוגבל זה עלול לשים קץ לדמוקרטיה הישראלית. העמדה הרווחת אצלנו היא שדמוקרטיה היא שלטון הרוב. זו עמדה וולגרית שאין לה שחר. היה זה הנס קלזן שהסביר יפה את כוחו של המיעוט בדמוקרטיה. לכאורה, הוא נטול כוח. למעשה יש לו כוח של וטו על השיטה. כוחו מתבטא ביכולתו למשוך את עצמו אל מחוץ למאבק הפוליטי-דמוקרטי. כוחו בפוטנציאל של אי-השתתפותו, והוא עלול לממש את הכוח הזה כאשר מגיעים מים עד נפש".

"עוצמה לישראל" תוכל להתמודד

עוד נכתב, כי "פסילה של חנין זועבי תגרור החלטה של בל"ד שלא להתמודד ולקרוא להחרמת הבחירות. קריאה כזו תיפול על קרקע המטענים הקיימים ביחסו של המיעוט הערבי כלפי המדינה היהודית, ובמיוחד בשנים האחרונות בהן הפך מושא להתקפות גזעניות ואחרות, בכנסת ומחוצה לה. אין זה מן הנמנע שהיא תביא להחרמה נרחבת של הבחירות על ידי הציבור הערבי. הערבים ישאירו אותנו לבד. באקט זה תבוא לקיצה הדמוקרטיה של ישראל. אפילו נאום של ראש הממשלה נתניהו על היותנו "אור דמוקרטי לגויים" - לא יועיל. גם אם התרחיש הזה לא יקרה, עצם המעמד שבו רוב המערכת הפוליטית היהודית מתייצב למען פסילת רשימות ומועמדים ערביים חותר תחת אושיות הדמוקרטיה שלנו".

ועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול את זועבי מהתמודדות לכנסת בהתאם לסעיפים בחוק יסוד הכנסת בדבר "שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית" ו"תמיכה במאבק מזויין, של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל". 19 מחברי מליאת הוועדה הצביעו בעד בקשת הפסילה, לעומת תשעה שהתנגדו ונמנע אחד. נוסף על כך, דחתה הוועדה בקשות לפסול מהתמודדות לכנסת את רשימות בל"ד, רע"מ-תע"ל, עוצמה לישראל, ש"ס ויהדות התורה.

לקריאה נוספת:
ועדת הבחירות פסלה את זועבי מהתמודדות לכנסת
זועבי אחרי הפסילה: בזה להחלטה, לא ישתיקו אותי
מרדכי קרמניצר: פסילת זועבי - קץ הדמוקרטיה הישראלית
ועדת הבחירות: אלדד ובן-ארי יכולים להתמודד לכנסת
דיוני הפסילות מתחילים: "מוטב לוותר על תיאטרון הבובות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully