וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרת חילונים בטבריה: "מוכרים דירות רק לחרדים"

קובי דוד

20.12.2012 / 10:32

תושבים חילונים בעיר טוענים כי פרויקט יוקרתי חדש מסרב למכור דירות למי שאינו עומד בקריטריונים המפלים: "שכונה כזאת תהיה גטו חרדי". החברה מכחישה: "לא מקטלגים את העם"

בלב שכונה חילונית בטבריה עתידות לקום 160 דירות שישקיפו לכנרת ולרמת הגולן, בפרויקט היוקרתי "נוף כנרת", אולם עוד בטרם החלה בנייתו עורר הפרויקט סערה גדולה בקרב תושבים בעיר. בהגיעם לשכונת בר כוכבא על מנת להתעניין ברכישת דירה, נדחו לטענתם כיוון שאינם דתיים או חרדים. "מדובר בפרויקט לציבור החרדי, אנחנו לא מוכרים לחילונים. אנחנו מקפידים שיהיה רק ציבור דתי וחרדי בבניין. כולם שומרי מצוות", נשמע סוכן מכירות בפרויקט בשיחה שקיים לכאורה עם אחד התושבים שהתאכזבו לשמוע שאינם עומדים בקריטריונים לרכישת דירה.

דייגים בכנרת, יולי 2012. ערן גילווארג
"לא ניתן שטבריה תהפוך לבית שמש". הפרויקט משקיף לכנרת/ערן גילווארג

"אנחנו לא ניתן שטבריה תהפוך לבית שמש", אמר לוואלה! חדשות צוריאל בן ארי, תושב העיר בן 25, שגם משמש כיו"ר תנועת "טבריה בתנופה", שפועלת למען "עיר פתוחה לכל, בעלת ציביון חילוני-מסורתי". בן ארי יזם עצומה שקוראים לפעול נגד מה שהוא מכנה "התחרדות העיר", עליה חתמו מאות מתושבי העיר שחוששים מכניסה מסיבית של מאות משפחות חרדיות לטבריה, ובייחוד לשכונת "נוף כנרת" בה עתיד לקום הפרויקט האמור. חברת "צופי כנרת", הממוקמת בסמוך ובעלת שם דומה, מבקשת להבהיר כי היא "פותחת את שעריה בפני כל ציבור, באשר הוא".

חברת "אורתם מליבו", שעומדת מאחורי הפרויקט שמבטיח ללקוחותיו שכונה ובה מוסדות חינוך דתיים, מקווה וגני שעשועים, אך לדברי בן ארי מדובר בפעילות מכוונת שמסכנת צרכי הציבור החילוני-מסורתי הוותיק בעיר. "צביונה של העיר הולך ומתפוגג", הוא מסביר. "במקביל מתקיימת נהירה גדולה של חרדים שסימנו את טבריה כמוקד התחרדות מובהק. בכל אזור כזה דואג לו הציבור החרדי לצרכיו תוך התעלמות מצרכיהם של התושבים החילונים החיים עימם בשכנות", הוסיף בן ארי.

בשנים האחרונות הפכה טבריה למוקד עלייה לרגל עבור רבבות חרדים, מזרמים שונים, שמגיעים לעיר שנחשבת לאחת מארבע ערי הקודש - עם ירושלים, חברון וצפת - על מנת לבנות בה את ביתם. בשנתיים האחרונות נהרו לעיר כ-70 משפחות מחסידות קרלין והתמקמו בטבריה עילית. לנתון זה מתווספת הקריה החרדית "צאנז", שעתידה לקום בעוד כשלוש שנים עבור אנשי החסידות בעלת אותו השם, וגם היא בטבריה עילית. הדבר קרם עור וגידים בהוראת האדמו"ר מצאנז שהניח את אבן הפינה לבניין מוסדות התורה של החסידות בעיר.

שוק בטבריה, יולי  2012. ערן גילווארג
התושבים חוששים שצביונה החילוני-מסורתי של העיר נפגע. שוק טבריה/ערן גילווארג

החשש בקרב התושבים החילונים והמסורתיים בטבריה נובע בעיקר מתוך ידיעה כי כל שכונה חרדית שתקום צפויה להוות מוקד לחיכוך בין המגזרים השונים בעיר. "כשהגעתי להתעניין בפרויקט הובהר לי מיד שאין לי מה לחפש שם", סיפר ר', תושב העיר. "הם אמרו לי במפורש שמדובר בבניין שפונה בעיקר לחרדים, לא לחילונים. 'גם אם תרצה דירה להשקעה לא תוכל לקנות', אמר לי איש המכירות". לדבריו, "שכונה כזו עלולה להיות גטו לחרדים בלבד, שיסגרו את הכביש הראשי של השכונה ולא ייתנו לנו להסתובב חופשי בשבתות וחגים".

"אנחנו לא מקטלגים את עם ישראל"

חבר מועצה חרדי במועצת העיר טבריה, יוסי אוקנין, ניסה להרגיע את הרוחות. "אף אחד לא יסגור כבישים בתוך העיר", הבטיח. "אני סבור כי כניסה של אותן משפחות רק יכולה להבריא את כלכלת העיר. טבריה נמצאת במצב לא מזהיר, משפחות כאלה יכולות לשדרג את האזור". "אני לא חושש מהתחרדות העיר", אמר חבר המועצה החרדי, "גם בעוד מאה שנה טבריה לא תהיה עיר חרדית, יש לה אופי ברור של תיירות פנים וחוץ".

ממנהל השיווק של הפרויקט נמסר בתגובה: "מי שרוצה לרכוש דירה - מוזמן. אנחנו לא מקטלגים את עם ישראל, רבים בעלי כיפות סרוגות רכשו דירות. יש הנחיה גורפת שמי שרוצה מוזמן לגור בפרויקט.כל הדיבורים על אופי חרדי הם שקר מיסודו". על אף שהטענות שהושמעו היו לאפליית הציבור החילוני, ולא הדתי, נמסר עוד כי "רוב הציבור שרכש ציבור הוא דתי-ציוני. ציבור איכותי ציוני שעלה לרוב מארצות הברית, קנדה וצרפת ומגיע להשתקע בישראל. צריך לקבל אותם בברכה לא בעצומות".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "המשרד אינו מעורב כלל בשיווק הדירות בפרויקטים השונים. המשרד יחד עם מנהל מקרקעי ישראל משווק קרקעות לבנייה".

מעיריית טבריה נמסר בתגובה: "מבירור מקיף שנעשה עם יואב אליהו מנכ"ל חברת אברהם אליהו בע"מ, הבונה רק 19 יח"ד, עולה כי מספר תושבים חילוניים כבר רכשו דירות בבניין המדובר ובפרויקט. בנוגע לפרויקט הנוסף שבעבורו הוגשה בקשה להיתר ואשר טרם ניתן: אין כל אפשרות לשווק דירות של בניין שבעבורו לא ניתן היתר ולכן לא הגיוני הוא הדבר לקבל תשובה בנוגע ל'הדרת חילונים' בטרם שווק הפרויקט. בנוסף, לאור הפיתוח המואץ בעיר טבריה, נבנות בימים אלה למעלה מ-3,000 יחידות דיור ובשלוש השנים הקרובות בסך הכל כ-7,000 יחידות דיור. הרצון לצייר את המציאות בצבעים קודרים ושקריים, נועדה כדי לפגוע בסטטוס קוו הנשמר בעיר מימים ימימה מתוך כבד הדדי בין חילוניים לדתיים. צר לנו שיש מי שמנסה לפגוע בשמה הטוב של העיר ובמרקם החברתי הנפלא בין תושביה".

  • עוד באותו נושא:
  • טבריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully