וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליפקין-שחק, איש סודם של בכירי מערכת הביטחון

19.12.2012 / 17:23

קצין שהיה פקוד של הרמטכ"ל לשעבר: "ידוע שבמערכת הביטחונית והמדינית מאוד העריכו את דעתו", אך הוא לא ניצל את הלחישות על אוזנו לטובתו. חבריו יזכרו אותו כאיש של אנשים

צילום: טל אנגלנדר, לע"מ, ערוץ 10; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

כהונתו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי הייתה מהסוערות שידע צה"ל בעשור האחרון, בעיקר בגלל מערכת היחסים הקשה עם שר הביטחון אהוד ברק. כשהיה אשכנזי מרגיש שהוא חנוק וחייב עצה טובה או ניתוח מעמיק למצב אליו נקלע, היה יוצא מלשכתו ונוסע לביתו של הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין-שחק, שהלך היום (רביעי) לעולמו בתום מאבק ממושך במחלת הסרטן. למרות הבדלי הגוונים בכומתות של השניים, היה שחק האבא המייעץ לכולם. עזר לשרים בממשלה, לאלופים, לרמטכ"לים בעבר ואפילו הרמטכ"ל הנוכחי בני גנץ הסתייע בראייתו עד לאחרונה.

אמנון ליפקין שחק. משרד הביטחון
"לא חיפש תהילה על חשבון אחרים". ליפקין-שחק/משרד הביטחון

קצין בכיר לשעבר שהיה אחד מפקודיו ולימים ראה בו חבר ומורה דרך לעולם העסקים, נפגש עמו לפני מספר שבועות כשידע שימיו של ליפקין-שחק ספורים. "הרבה נכתב עליו ועוד יכתב, אבל כולם באמת יודעים שמאחורי דמותו הביטחונית הסתתר אדם רגיש מאוד, חכם, חד, שידע לעסוק בעיקר בתחומים המשפיעים ואלו שלא משפיעים לדחוק החוצה משולחן הדיונים", סיפר החבר שביקש להישאר בעילום שם. "זה ידוע שבמערכת הביטחונית והמדינית מאוד העריכו את דעתו. לא התאפקתי ושאלתי אותו 'איך זה שכולם מתייעצים איתך?' הוא השיב לי בצניעות שאופיינית לו: 'אני מייעץ. זה שהם הקשיבו לי זה הופך אותם לחכמים. הם יכלו גם לא להתייחס'. זה האיש. מעולם לא ניצל את הלחישות על אוזנו לטובתו האישית. ידע לשמור על סוד וכך קנה את כולם. הוא לא חיפש תהילה על חשבון אחרים".

כמעט שני עשורים נאבק ליפקין-שחק בסרטן. חבריו עטפו אותו בחום ואהבה ופקודיו התמסרו אליו כאילו היה אביהם. כשהבין שיש ניסיון תקשורתי לפגוע בסיכויו להתמנות לתפקיד הרמטכ"ל התראיין בכלי תקשורת והודיע קבל עם ועדה כי חלה בסרטן הדם ובכך הרפה את ידיהם של אלו שרצו ברעתו. כסגן הרמטכ"ל הוא עסק בתחומים לא פופולריים ולמרות הביקורת הוא הלך עם ליבו עד הסוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביקר בג'נטלמניות את הגישה של שר הביטחון. ליפקין-שחק עם ברק/מערכת וואלה!, צילום מסך

כרמטכ"ל הוא התמודד עם שלושה אסונות שפקדו את צה"ל: אסון המסוקים, אסון שייטת 13 ואסון ואדי הסלוקי. ביום שאחרי האסונות ציפו פקודיו למלאכת עריפת ראשים שתצא אל הפועל, אך היא לא הגיעה. או לפחות לא הייתה בהיקפים שהצדיקה תדמית של מתנער מאחריות. ליפקין-שחק הצטייר כרמטכ"ל שנותן גיבוי לפקודיו ולא מהסס לתמוך בהם גם אם יש ביקורת ציבורית קשה שמופנית לעברו. יצחק רבין, שזיהה את הפוטנציאל הטמון בקצין, קידם אותו והחליט בשתי הזדמנויות כי הוא ישתתף בשיחות שלום עם הפלסטינים והסורים. כך הפך לדמות היחידה בישראל ששוחחה עם רמטכ"ל סורי במשך שעות. הצטרפותה של דליה רבין, בתו, למפלגת המרכז של ליפקין-שחק הייתה סימן להערכה הרבה של אביה לדמותו, ויש טוענים כי ראה בו ממשיך דרכו. לימים הפך להיות יו"ר עמותת מרכז רבין.

פגישה עם איציק מרדכי אחרי נתק של 15 שנה

ליפקין-שחק לא איבד את הברק ואת הדעתנות שאפיינה אותו גם ברגעיו הקשים. בשנה החולפת הוא ביקר בג'נטלמניות את הגישה של שר הביטחון אהוד ברק בסוגיית פרויקט הגרעין האירני וקרא להמתין ולאפשר לאמריקאים למצות את התהליך המדיני לפני המהלך צבאי. "אני סומך עליהם", הוא חזר ואמר בסדרת ראיונות ואף פעל מאחורי הקלעים כדי לשכנע בצדקתו.

למרות הראייה המפוכחת, היכולת המדהימה לניתוח אסטרטגי והפיכתו לאחד מיועצי הסתרים של בכירי מערכת הביטחון, כולל שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ ברגעיו הקשים במלחמת לבנון השנייה, מתעקשים חבריו כי יזכרו אותו דווקא כאיש של אנשים. דובר צה"ל לשעבר, תא"ל במיל' אבי בניהו, סיפר לי היום בשיחה אישית איך התקשר אליו לפני מספר חודשים שר הביטחון לשעבר איציק מרדכי וביקש ממנו שינסה להפגיש אותו עם ליפקין-שחק למרות הנתק שנוצר ביניהם לפני 15 שנה. בניהו סיפר כי ליפקין-שחק נעתר מיד. בתום המפגש התקשר מרדכי לבניהו ואמר לו, "התחבקנו. התנשקנו. היה לא קל. אני אוהב אותו אהבה גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully