וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "אמנון היה אמיץ לב בשדה הקרב ובשדה המדיני"

בכירי המערכת הפוליטית הביעו צער עמוק על פטירתו של אמנון ליפקין-שחק, ושיבחו את יושרתו וכנותו של הרמטכ"ל והשר לשעבר. ראש הממשלה נתניהו: "לרגע הוא לא איבד מאצילותו"

צילום: טל אנגלנדר, לע"מ, ערוץ 10; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

בכירי המערכת הפוליטית הגיבו היום (רביעי) בצער על פטירתו של השר והרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') אמנון ליפקין-שחק, שהלך היום לעולמו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, בתום מאבק ממושך במחלת הסרטן. נשיא המדינה שמעון פרס, חילק שבחים רבים למי שכינה "גיבור חיל אמיתי, נושא לפיד שלום, אדם נדיר ויהודי חכם". "מאז יום ראשון האחרון, עת באתי להיפרד מאמנון חברי היקר בבית החולים לא יודעת נפשי מנוח", אמר פרס, "תלמידיו ופקודיו הרבים ראו בו מורה דרך שאין כמותו, הם האמינו לכל מילה שיצאה מפיו ועל דלתו צבאו אנשים הצמאים לעצה חכמה, ישרת דרך ואמיצת לב. תרומתו לביטחון ישראל, אין לה משל. הוא קיבל את שני עיטורי העוז על אומץ ליבו, על חוכמתו, על מנהיגותו. אמנון היה איש מופת לאורך כל דרכו, הולך תמים ופועל צדק. אהבתיו אהבת אמת". פרס ציטט פסוק מספר שמואל א', "שכאילו נכתב על אמנון: 'בחור וטוב ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גבוה מכל העם'".

רבים מהאישים ציינו את יושרתו וכנותו של השר לשעבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "אמנון הוא גיבור ישראל שהקדיש את מיטב שנותיו לביטחונה של מדינת ישראל. גבורתו ניכרת גם בדרך האמיצה שבה נהג בזמן מחלתו. לרגע הוא לא איבד מאצילותו. בשם אזרחי ישראל אני שולח את השתתפותנו ביגונה של רעייתו טלי ושל כל בני משפחתו".

שר הביטחון, אהוד ברק, ספד לליפקין-שחק ואמר: "אמנון היה מופת של אומץ לב, מנהיגות ודבקות במטרה בשדה הקרב ובמאבק המדיני, הוא היה מעמודי התווך של ביטחון ישראל בשני הדורות האחרונים. אמנון פעל כל ימיו בצה"ל, בממשלה, וכאזרח, להשגת שלום וביטחון לישראל מעמדה של ביטחון עצמי ופיכחון. איש ערכי בכל דרכיו, אדם יוצא דופן וחבר. אומץ הלב והפיכחון ייחדו אותו גם לאורך המאבק המתמשך במחלה, שהכריעה אותו היום. עם לכתו – ייזכר אמנון כמפקד ואדם נערץ – לכולם. ואהוב – לכל מי שזכה להכירו".

המשנה לראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר, משה (בוגי) יעלון, ספד היום גם הוא לליפקין-שחק. "קשה לדבר עליו בלשון עבר?, אמר יעלון. "אמנון היה חלק בלתי נפרד מחיי כל מי שפגש בו, וחלק בלתי נפרד מחיי. קשה, כי אמנון שהכרתי, זה שנלחם במחלת הסרטן בגבורה ובאצילות וממנו נפרדתי שלשום בבית החולים, היה בראש ובראשונה אדם, איש של אנשים, חבר אמת שתמיד היה שם בשביל מכריו ופקודיו. אכפתי, מסור, נטול גינונים, איש שפיו וליבו שווים, לעולם אמר את אשר על ליבו גם אם אין זה נעים לשומע, אך תמיד עשה זאת באנושיות ומתוך כבוד הדדי - זה היה אמנון ליפקין-שחק". יעלון המשיך וסיפר כי "מעטים המפקדים שהשפעתם עליי ניכרת במסלול השירות הצבאי ובחיים בכלל, ואמנון הוא אחד מהם. כל מפגש איתו היה עבורי שיעור לחיים. דלתו תמיד הייתה פתוחה להתייעץ, לסייע, ללמד ולעודד. אמנון היה מפקד נועז, אמיץ, קר רוח, יסודי מאוד".

מנהיגות טבעית, חוכמה ותבונה

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הביעה צער עמוק על מותו וציינה כי "כחייל וכמפקד הגן שחק על בטחון המדינה, ותמיד, גם בהיותו במדים וגם אחרי שפשט את מדיו, נאבק על דמותה המוסרית. אמנון היה קצין וג'נטלמן, מפקד נערץ ואדם יוצא דופן באישיותו הכנה וההגונה, איש ישר דרך ואהוב על הכל. מותו מעורר צער גדול בליבם של רבים שהכירו אותו ואהבו אותו". עמיתה למפלגה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, מסר כי הוא "אבל וכואב על פטירתו של מצביא וחבר, אמנון ליפקין שחק, אדם ברוך כשרונות עם נשמה יתרה, מנהיגות טבעית והמון חכמה ותבונה. אמנון נלחם בגבורה במשך שנים במלחמה הארורה, וחסרונו יורגש בכל מעגלי החיים".

נשיא המדינה שמעון פרס עם אמנון ליפקין שחק. לשכת העיתונות הממשלתית
"מאז באתי להיפרד מחברי היקר בבית החולים לא יודעת נפשי מנוח". פרס וליפקין-שחק/לשכת העיתונות הממשלתית

יו"ר קדימה שאול מופז, אשר החליף את ליפקין-שחק בתפקיד הרמטכ"ל, נפרד ממפקדו לשעבר. "אני כואב ומבכה את לכתו בטרם עת של מפקדי וחברי אמנון ליפקין שחק. אדם יוצא דופן, שילוב נדיר של תעוזה צבאית ומדינית, אדם ישר דרך, חבר אמת וגיבור ישראל בעל שני עיטורי עוז".

דן מרידור, שהיה שותפו של ליפקין-שחק במפלגת המרכז בשנות ה-90, הדגיש את תרומתו לביטחון ישראל, ואת "השכל הקולקטיבי שהנהיג את המדינה בתקופה שלו. בכל תפקידיו היה לו באמת מעמד מיוחד. שום אדם לא יכול לחשוד בו, שום אמירה לא עניינית. תמיד עם נחת ויכולת לא להתלהם ולא להתלהב". בראיון לגלי צה"ל אמר מרידור כי "גם כחבר אישי היה תמיד תענוג לשבת איתו, לשמוע אותו. לא היו לו אויבים. הוא דיבר לעניין, כמעט לא דיבר סרה במישהו", וציין לטובה את התנהגותו המאוזנת. "אנשים אוהבים להקצין, בוודאי בתקופת בחירות. אמנון היה תמיד איש של איזונים".

יו"ר התנועה, ציפי לבני, אמרה כי היא "כואבת את מותו של אחד מבכירי בניה של ישראל. מטובי הלוחמים למען שלומה וביטחונה של המדינה. תבונתו, אומץ ליבו, יושרו ומסירותו לרעיון הציוני היוו מקור השראה אישי ולאומי. תרומתו תישאר חקוקה לעד בדברי ימי המדינה. ליבי עם טלי והמשפחה". שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ הדגיש את תפקידו במערכת הביטחונית. "כקצין בצה"ל הוא היה אחד המפקדים הנערצים עליי וכשר ביטחון הוא התייצב בכל קריאה ותרם מנסיונו הרב גם באירועים שעדיין חסויים מן הציבור וגם במלחמת לבנון השנייה", אמר. גם מועמד מפלגת יש-עתיד, עפר שלח, שהיה פקודו של ליפקין-שחק בחטיבת הצנחנים, הזכיר כי הלז "היווה דמות ייחודית בנוף הציבורי בישראל. איש נבון, שקול וישר דרך, שהפליא להוביל אנשים ברגעי משבר וראה נכוחה את הדרך שבה עלינו ללכת כמדינה וכחברה. בפגישותינו לאורך השנים ראיתי אדם מפוכח וקר רוח, שמעטים היטיבו כמוהו: להבין ולעשות".

"שותף מסור למאבק על השלום"

ליפקין-שחק היה אהוד ומקובל על כל צדדי המפה הפוליטית. מיוזמת ז'נבה נמסר כי "יוזמת ז'נבה כואבת את מותו של אחד מראשיה ומחותמיה הראשונים. אמנון ליפקין-שחק פעל נמרצות בשנים האחרונות במסגרת היוזמה לקדם פתרון מדיני מתוך שליחות ציונית שאפיינה אותו כל חייו. מותו הוא אובדן קשה למדינה ולכל הרוצים את טובתה". גם יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון הביעה את תנחומי המפלגה למשפחה ואמרה כי "הוא היה איש עתיר זכויות, אמיץ ושותף מסור למאבק על השלום".

יו"ר הוועדה לביקורת במדינה, חבר הכנסת אורי אריאל מהבית היהודי-האיחוד הלאומי, הביע את צערו. "זכיתי להכירו לעומק בתפקידי כמזכ"ל מועצת יש"ע ומזכ"ל אמנה, בתפקידו כאלוף פיקוד מרכז. אני מצדיע למי שברוב שנותיו נלחם למען ביטחון ישראל ומשתתף בצערה העמוק של המשפחה", אמר. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מסר גם הוא כי "אמנון היה גיבור ישראל. איש ערכי ורציני מאין כמוהו שעם ישראל חב לו רבות על תרומתו למדינה. הוא היה לוחם בכל רמ"ח איבריו שנלחם עד הרגע האחרון גם בקרב על חייו, ומעל הכל, אדם טוב".

ליפקין-שחק יובא למנוחות מחר ב-15:00 בבית העלמין הצבאי קריית שאול בתל אביב.

הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק הלך לעולמו בגיל 68

בהכנת הידיעה השתתפו יהושע בריינר ומיכל רשף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully