וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתח נבוך מהשפל בסקרים: יש להוביל מאבק עממי

ניר יהב

18.12.2012 / 13:00

בפתח מודאגים בשל סקר המראה כי חמאס והנייה מתחזקים ברחוב הפלטסיני. "הרחוב לא מאמין לנו בגלל הקיפאון המדיני שרק מחזק את החמאס"

הסקר הפלסטיני החדש, המגלה כי חמאס התחזק בצורה משמעותית בעקבות מבצע "עמוד ענן" וכי ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה היה מביס את יו"ר הרשות אבו מאזן לו היו נערכות היום בחירות לנשיאות, מעורר דאגה רבה בארגון פתח, השולט בגדה המערבית. בכיר פתח, קדורה פארס, הזהיר הבוקר (שלישי) בשיחה עם וואלה! חדשות כי ככל שהקיפאון המדיני יילך ויעמיק – חמאס רק יילך ויתחזק. בנוסף הוא הודה: "אני מאוכזב מפתח. עלינו לנקוט באסטרטגיה אחרת של מאבק עממי".

פארס, המכהן בין השאר כיו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, אמר כי צריך לשים לב לכך שהסקר נערך לאחר מבצע 'עמוד ענן', שבעקבותיו זכה חמאס לפופולאריות רבה בעזה ובגדה. "הכול תלוי בתזמון הסקר. מי יודע מה יהיה בסקר עוד כמה חודשים? כרגע חמאס זוכה לפופולאריות רבה בעקבות 'עמוד ענן'. חמאס היווה מטרה למתקפה הישראלית בעזה והציבור מביעים בכך הזדהות איתו. בנוסף לכך, צריך להודות שחמאס השתפר מאד במבצע האחרון והוא נתפס בציבור הפלסטיני כמי שניצח את ישראל. זה משפיע על דעת הקהל".

בנסותו להסביר את ההפסד של אבו מאזן לאיסמעיל הניה בבחירות לנשיאות לו היו נערכות היום, אמר פארס כי לצד ההשלכות של 'עמוד ענן' על הפופולאריות של חמאס, סיבה נוספת היא הקיפאון המדיני. "לנו, לפתח, יש תכנית מדינית שמתבססת על השגת יעדים בדרכי שלום ומשא ומתן. האזרח הפשוט מבין יותר מאי פעם שזה לא אפשרי. הרחוב לא מאמין לנו יותר ולכן אנחנו משלמים על כך מחיר. הקיפאון המדיני משרת את חמאס. הצעדים החד-צדדיים, כדוגמת תכנית ההתנתקות, משרתים את חמאס. חמאס התחזק בעקבות כל אלה גם כן".

המלצתו של פארס לאבו מאזן היא לנקוט באסטרטגיה אחרת, שתשלב מאבק עממי בלתי-אלים: "אם הקיפאון המדיני יימשך, המצב רק יילך וידרדר וחמאס יתחזק. אם תהיה אופציה לשלום – אנו נתחזק. אם לא – מי שמציע חלופה אחרת ינצח. כרגע מדובר בחמאס. אני לא רואה שום מחשבה על אסטרטגיה אחרת בפתח. אני מאוכזב מפתח. לא מספיק לשבת במשרדים ולדבר לאנשים דרך כלי התקשורת. עלינו להוביל מאבק עממי בלתי אלים. ליזום אותו, להנהיג אותו, ליצור אווירה שתקדם אותו. הציבור צריך לראות אותנו ורק אז הם יאמינו שאנו חלק מהם".

מבצע "עמוד ענן" חיזק מאד את מעמדו את חמאס ברחוב הפלסטיני

על פי סקר פלסטיני חדש, שנערך על ידי מכון המחקר של פרופ' חליל שקאקי, לו היו נערכות היום בחירות לנשיאות הרשות שהמועמדים היו יו"ר הרשות אבו מאזן וראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הניה, היה הניה מנצח עם 48% מהקולות לעומת 45% לאבו מאזן. זו הפעם הראשונה מזה ארבע שנים שבה הניה מביס בסקר את אבו מאזן וזהו הנתון הגבוה ביותר שמקבל הניה מזה שש שנים. רק לפני שלושה חודשים ביצע המכון סקר שממנו עלה כי אבו מאזן זוכה בתפקיד יו"ר הרשות שוב עם 51% לעומת 40% בלבד עבור הניה – דבר המעיד יותר מכל על כך שמבצע "עמוד ענן" חיזק מאד את מעמדו את חמאס ברחוב הפלסטיני.

מהסקר עולה עוד כי כוחו של בכיר פתח מרואן ברגותי, הנמצא בכלא הישראלי, עדיין איתן מאד והוא – בניגוד לאבו מאזן – מצליח להביס את איסמעיל הניה. לפי הסקר, לו היו נערכות היום בחירות לנשיאות היה ברגותי מקבל 51% מהקולות ואילו הניה היה מקבל 42%. עם זאת, בסקר שנערך לפני שלושה חודשים הפער בין השניים עמד על כמעט שלושים אחוז (61% לברגותי לעומת 32% להניה) והנתון החדש מעיד כי הפער העצום בין שני המועמדים צומצם באופן משמעותי.

באשר לבחירות לפרלמנט, גילה הסקר כי לו הן היו נערכות היום, הייתה רשימתו של חמאס מקבלת 35% מהקולות. רשימת פתח הייתה זוכה לנתון כמעט זהה – 36% מהקולות. 20% מהנשאלים אמרו שטרם החליטו למי להצביע. הנתון הזה מעיד אף הוא על עלייה משמעותית בפופולאריות של חמאס ברחוב הפלסטיני, שכן לפני שלושה חודשים עמד אחוז התמיכה ברשימת חמאס על 28% בלבד. אחוז התמיכה ברשימת פתח לא השתנה לעומת הסקר האחרון.

קריאה נוספת
לאחר עמוד ענן: שיא חדש בפופולאריות של חמאס

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully