וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר עמוד ענן: שיא חדש בפופולאריות של חמאס

ניר יהב

18.12.2012 / 8:39

לראשונה מזה ארבע שנים - הניה מוביל בסקרים על אבו מאזן וחמאס ופתח משתווים בכוחם. ברגותי עדיין יותר פופלארי מהניה, אבל יותר ויותר פלסטינים מרוצים משלטון חמאס

לאחר מבצע "עמוד ענן" טען חמאס שהוא התחזק מאד. ואכן – הנתונים מוכיחים שהפופולאריות שלו היום גבוהה מאי פעם, הן ברצועת עזה והן בגדה המערבית. על פי סקר פלסטיני חדש, שנערך על ידי מכון המחקר "המרכז הפלסטיני למחקרי מדיניות" של פרופ' חליל שקאקי, לו היו נערכות היום בחירות לנשיאות הרשות בין יו"ר הרשות אבו מאזן ובין ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הניה, היה הניה מנצח עם 48% מהקולות לעומת 45% לאבו מאזן. בנוסף, לו היו נערכות בחירות לפרלמנט – היו הרשימות של חמאס ופתח זוכות למספר זהה (35%) של מושבים.

הסקר בחן את עמדותיהם של תושבי הגדה ועזה כלפי שורה של נושאים, ביניהם הבחירות לנשיאות ולפרלמנט, פיוס בין חמאס לפתח, ויוקר המחיה. זו הפעם הראשונה מזה ארבע שנים שבה הניה מוביל בסקר על אבו מאזן וזהו הנתון הגבוה ביותר שמקבל הניה מזה שש שנים. רק לפני שלושה חודשים ביצע המכון סקר שממנו עלה כי אבו מאזן זוכה בתפקיד יו"ר הרשות שוב עם 51% לעומת 40% בלבד עבור הניה – דבר המעיד יותר מכל על כך שמבצע "עמוד ענן" חיזק מאד את מעמדו את חמאס ברחוב הפלסטיני ונראה כי היה מנצח בבחירות לנשיאות, שהתאריך לקיומן עוד לא נקבע.

מהסקר עולה עוד כי כוחו של בכיר פתח מרואן ברגותי, הנמצא בכלא הישראלי, עדיין איתן מאד והוא – בניגוד לאבו מאזן – מצליח לנצח את איסמעיל הניה. לפי הסקר, לו היו נערכות היום בחירות לנשיאות היה ברגותי מקבל 51% מהקולות ואילו הניה היה מקבל 42%. עם זאת, בסקר שנערך לפני שלושה חודשים הפער בין השניים עמד על כמעט 30% (61% לברגותי לעומת 32% להניה) והנתון החדש מעיד כי הפער העצום בין שני המועמדים צומצם באופן משמעותי.

56% מהנשאלים מרוצים מהממשלה בעזה

באשר לבחירות לפרלמנט, גילה הסקר כי לו הן היו נערכות היום, הייתה רשימתו של חמאס מקבלת 35% מהקולות. רשימת פתח הייתה זוכה לנתון כמעט זהה – 36% מהקולות. 20% מהנשאלים אמרו שטרם החליטו למי להצביע. הנתון הזה מעיד אף הוא על עלייה משמעותית בפופולאריות של חמאס ברחוב הפלסטיני, שכן לפני שלושה חודשים עמד אחוז התמיכה ברשימת חמאס על 28% בלבד. אחוז התמיכה ברשימת פתח לא השתנה לעומת הסקר האחרון.

לעומת 35% שהביעו שביעות רצון מממשלת איסמעיל הניה בעזה לפני שלושה חודשים, הסקר החדש מגלה כי 56% מהנשאלים מרוצים מהממשלה בעזה. גם בגדה חל שיפור ביחס לממשלה – 34% מהנשאלים ענו כי הם מרוצים מהממשלה של סלאם פיאד (לעומת 22% בלבד לפני שלושה חודשים). 39% מהנשאלים אמרו שהם צופים את סיומו הקרוב של הפילוג בין עזה לגדה, ואילו 40% ענו כי הם צופים את סיום הפילוג אך הוסיפו כי הדבר ייקח עוד זמן רב.

הסקר מגלה עוד כי שליש מתושבי הגדה ושליש מתושבי הרצועה סבורים שהמצב בעזה ובגדה "רע" או "רע מאד". בנוסף, רק 35% מתושבי הגדה סבורים שהתושבים יכולים למתוח ביקורת על הממשלה, ואילו בעזה סבורים כך רק 29%. 24% בלבד מתושבי הגדה מאמינים שיש חופש עיתונות, לעומת 45% שמאמינים שקיים חופש כזה "במידת מה". 23% מהנשאלים בעזה סבורים שקיים חופש עיתונות בעזה לעומת 40% שמאמינים שהוא חופש חלקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully