וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלג על הרי: האנשים מאחורי תעשיית השלג בחרמון

קובי דוד

13.12.2012 / 14:32

עופר רש"ל זנח קריירה בתחום התכשיטים והתיישב בנווה אטי"ב, האחים סראיאלדין פתחו מסעדה. תושבי הגולן והסביבה עובדים מסביב לשעון ומחכים לרבבות הישראלים שיכבשו את החרמון

במשך שמונה חודשים ארוכים הם שוהים בתרדמת ארוכה. בזמן שרוב הציבור הישראלי נופש וגולש בים, הם עובדים מסביב לשעון. המטרה - להשלים את המטלות הרבות שיבטיחו את פתיחת עונת הגלישה באתר החרמון. בתחילת השבוע ירדו פתיתי שלג ירדו ראשונים, ושלושה סנטימטרים דקיקים נערמו באזור הרכבל התחתון. הטבע נתן את האות: תיירות השלג פותחת עוד שנה.

במרוצת השנים הפך אתר החרמון למוקד עלייה לרגל בקרב רבבות מבקרים מהארץ ומהעולם. רבבות ישראלים ינהרו אל ההר הגבוה ביותר בארץ, המתכסה מדי שנה בשכבות עבות של שלג לבן ובוהק. אך רק מעטים מהמבקרים זוכים לפגוש את האנשים מאחורי הקלעים של תעשיית השלג הישראלית. אלה עובדים ללא הפסקה במהלך העונה החורפית, ומתקשים למצוא זמן לחופשה קצרה גם בחודשי הקיץ החמים.

החרמון פתוח למבקרים, פברואר 2012. ג'יליס
הטבע נתן את האות: תיירות השלג פותחת עוד שנה/ג'יליס

"שלג במקום יהלומים וזהב"

בכל עונה מגיעים עובדים זמניים האחראים על הניהול השוטף של המקום, וכשהאתר נסגר, מרביתם עוזבים וממשיכים בשגרת חייהם הרגילה. עופר רש"ל בן ה-33, אחד מהעובדים החדשים שהגיעו לאתר לפני שלושה חודשים כשמונה לתפקיד מנהל התחנה העליונה, עשה מהפך בחייו. הוא שימש עד לא מזמן מנהל מותג בחברת תכשיטים יוקרתית. רגע לפני שקודם לתפקיד ניהולי בכיר בחברה, רש"ל החליט לארוז את חפציו, לעזוב את תל אביב ולבנות את ביתו בישוב נווה אטי"ב, במקום בו נולדה אשתו שירלי.

"זו לא הייתה החלטה קלה עבורי". סיפר רש"ל בעודו שקוע בהכנות האחרונות לקראת פתיחת האתר. "הייתה לי קריירה מצליחה מאוד בתחום התכשיטים ושעוני היוקרה. כל מי ששמע שאני עוזב לא הבין מדוע אני מוותר על תכשיטי יוקרה וקריירה מצליחה בשביל שלג".

לדבריו, איכות החיים והשקט שיש בצפון הכריעו את הכף. "הגענו לכאן כדי לבנות את ביתנו". הסביר, "רחוק מאוד משאון העיר וההמולה במרכז הארץ. אני אוהב לאתגר את עצמי כמה שיותר, ולא עסוק בהשוואה בין תכשיטים ושעוני יוקרה לבין השלג. אני החלפתי את העיסוק שלי מיהלומים וזהב לשלג לבן".

גם רש"ל, כמו רבים אחרים בארץ, תהה בינו לבין עצמו מה יעשה בחודשי הקיץ החמים כאשר האתר סגור. "רק כשהתחלתי לעבוד הבנתי שבקיץ לא נחים רגל על רגל, אלא עובדים ומחדשים את האתר כדי להבטיח את פתיחתו המחודשת בכל עונה. יש הרבה עבודה גם כשאין מבקרים, אישורים רבים ושאר מטלות שגרתיות".

"מבשלים בדו-קיום"

הכפר הדרוזי מג'דל שמס, השוכן למרגלות אתר החרמון, מתעורר לחיים חדשים בזכות רבבות המבקרים העוברים דרכו בזמן הטיפוס המפותל לאתר. בנקודת התצפית המרהיבה הצופה לחרמון ולרמת הגולן, פתחו האחים נזיה וסלאמן סראיאלדין מסעדה חדשה - "ניסן" שמה.

השניים, בשנות ה-30 לחייהם, עסקו במשך שנים רבות בתחום המסעדנות מחוץ לכותלי הכפר. בשנה שעברה הם החליטו להסתכן ולפתוח מסעדה המשלבת מגוון רחב של סוגי מאכלים ממטבחים שונים בתוך הכפר. "מגיעים אלינו אורחים רבים מכל הארץ והעולם. מאנשי צבא בכירים עד אנשי ציבור ושאר מפורסמים", סיפר נזיה, כשהוא שוקד על תפריט מרקים חדש לעונת השלג. החלוקה שנקבעה על ידם קבעה כי נזיה הוא מנהל המסעדה, ועל המטבח מופקד אחיו השף סלמאן. "חשוב לנו להעניק ללקוחות חוויה ייחודית. תוכל למצוא כאן אנשים מכל המגזרים והדתות. אנחנו דוגלים בדו-קיום, בו כל אחד יכול ליהנות מאוכל טוב ואותנטי, בלי פוליטיקה".

לדבריו, כדי למצוא שולחן פנוי בעונת הגלישה צריך לשריין מקום מבעוד מועד. "המסעדה עובדת שבעה ימים בשבוע, ולאורך כל העונה היא מלאה במשך רוב שעות היום. אנחנו מתגברים את עובדי המטבח ואת נותני השירות". למרות שהמסעדה נפתחה רק לפני שנה, גם בחודשי הקיץ נהנים האחים סראיאלדין מתיירות חוזרת. "הגיעו אלינו לקוחות שביקשו לטעום את מגוון הסלטים והמרקים. אנחנו צופים לעונה מרגשת וסוערת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בקיץ - תפוחים ודובדבנים

חובבי גלישה רבים מהארץ ומהעולם מגיעים לאתר החרמון בעיקר כדי לגלוש בחלקו העליון. חווית הגלישה עוברת דרך החנויות להשכרת ציוד חדיש ומקצועי. החנות "סקי נטו" של האחים שופאי עברה מתיחת פנים חדשה, והיא תחל לפעול מהעונה הנוכחית במתכונת רחבה יותר. "מכיוון שמדובר בעסק יקר למדי, החלטנו להוזיל את המחירים עבור המבקרים", הסביר כמאל, אחד מבעלי החנות. "מהרגע שמתחיל לרדת שלג אנחנו עובדים מסביב לשעון. משעות הבוקר המוקדמות מאוד ועד לשעות הלילה המאוחרות. לא נחים לרגע. רק מי שנדבק ב 'חיידק' השלג יכול להבין זאת".

אך לאור העובדה שעונת השלג בישראל נמשכת חודשים בודדים בלבד, נאלצה משפחת שופאי למצוא מקור פנסה נוסף, לחודשי הקיץ. "אנחנו עוסקים בעיקר בחקלאות של תפוחים ודובדבנים, ובזמן הקרוב נפתח חנות ספורט חדשה. אי אפשר להתקיים רק מעונת החורף, צריך למצוא גם פרנסה בשאר החודשים. אני בטוח שהעונה הנוכחית תביא עמה הרבה מטרים של שלג והמוני מבקרים", הוסיף כמאל באופטימיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully