וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתח גובר: יפן הזניקה מטוסים בשל "פלישה סינית"

13.12.2012 / 10:46

העימות בין המדינות האסיאתיות עלה מדרגה, לאחר שמטוס סיני חדר לשטח האווירי מעל איים שהשתיים טוענות לריבונות עליהם. סין: "זו טריטוריה קדושה", יפן: "התקרית בלתי נסלחת"

המתח בין סין ליפן עולה מדרגה: מטוס סיני חדר הבוקר (חמישי) לאזור שאותו מגדירה יפן כחלק מהשטח האווירי שלה, באיים בים סין המזרחי, וגרמה לזעם בקרב השלטונות בטוקיו. בתגובה לתקרית שיגרה יפן שמונה מטוסי קרב מסוג F-15, ולאחר זמן קצר הודיעו גורמים ביפן כי המטוס הסיני עזב את האזור. משרד החוץ הסיני מצדו הגיב לאירוע ואמר כי על יפן להפסיק את הכניסות לשטחה הימי והאווירי, באזור השנוי במחלוקת שאותו כינתה "טריטוריה קדושה". דובר משרד החוץ הסיני הונג לי הגדיר את הגיחה הסינית כ"נורמלית לחלוטין" ואמר כי האיים הם חלק בלתי נפרד משטח ארצו.

היחסים בין שתי המעצמות האסיאתיות עלו על שרטון פעם נוספת בחודש ספטמבר האחרון, כאשר יפן החליטה לרכוש את איי סנקקו הזעירים שביפן ואת איי דיאויו שבסין מאזרח יפני שהחזיק בהם. "למרות אזהרותינו החוזרות ונשנות, ספינות של ממשלת סין נכנסו למים הטריטוריאליים שלנו במשך שלושה ימים ברציפות", אמר מזכיר הקבינט היפני, אוסמה פוג'ימורה. "זה לגמרי בלתי נסלח שכעת בוצעה גם פלישה לשטח האווירי שלנו". דובר משרד ההגנה אמר כי ככל הידוע לו, הייתה זו הפעם הראשונה השנה שבה חדר מטוס סיני לשטח המדובר.

מטוס F-15. AP
המטוסים הוזנקו לעבר המטוס/AP

התקרית התרחשה ימים ספורים בלבד לפני הבחירות לפרלמנט היפני, שצפויות להחזיר את השלטון למפלגה הליברל-דמוקרטית השמרנית, שבראשה ראש הממשלה לשעבר שינזו אבה, הנחשב לניצי. אבה התחייב לנקוט עמדה קשוחה בעימות על האיים, שבהם פוטנציאל גדול לאיתור והפקת גז. ראש הממשלה לשעבר האשים את הממשלה הנוכחית, בהנהגת המפלגה הדמוקרטית, בכך שטיפולה הכושל בסוגיה הביאה להתחזקותה של סין. אבה הבטיח להגדיל את ההוצאות על ביטחון, בין היתר באמצעות השקעה במשמר החופים.

מדינות שכנות כמו הפיליפינים הביעו לאחרונה דאגה לאור הגישה התקיפה של הצבא הסיני ודרישותיו לגבי איים אחרים, בים סין הדרומי, שהשליטה בהם שנויה במחלוקת. נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שביקר באזור בחודש שעבר, קרא למנהיגי המדינות לרסן את המתיחות ביניהן. ארצות הברית לא נקטה עמדה כלשהי באשר לריבונות על האיים, אך הבהירה כי חלה עליה אמנת ביטחון משנת 1960, המחייבת אותה לסייע ליפן במקרה שזו תותקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully