וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות פסלה קמפיין של "עוצמה לישראל"

השופט רובינשטיין הורה להסיר מאוטובוסים מודעה של מפלגת הימין בהנהגת אלדד ובן-ארי בטענה שהיא מהווה "הכללה שיש בה סממנים גזעניים". "עוצמה לישראל": זו החלטה שערורייתית

תעמולת בחירות אסורה: יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, פסל הערב (רביעי) מודעת בחירות של מפלגת "עוצמה לישראל". השופט הורה להסיר מעל גבי אוטובוסים מודעה שמופיע בה הכיתוב "נאמנות" בשפה הערבית, ומתחתיו הכיתוב "בלי חובות אין זכויות". זאת מחשש שהמסר יתפרש בעיני רואיו כגזעני ועלול ברמת ודאות קרובה לפגוע ברגשות האוכלוסייה הערבית. החלטת רובינשטיין התקבלה בעקבות תלונה שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית על ידי חבר מרצ, חבר הכנסת לשעבר מוסי רז.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

מסיבת עיתונאים של אריה  אלדד ומיכאל בן ארי. עומר מירון
"נערער על ההחלטה". אלדד ובן-ארי/עומר מירון

"הכיתוב 'נאמנות' בשפה הערבית, ותחתיו הכיתוב 'בלי חובות אין זכויות' מתייחס בהכרח רק למגזר הערבי בכללותו, והוא נועד להציגו כמגזר שאינו נאמן למדינת ישראל", כתב שופט העליון בהחלטתו. "פרסום זה נועד להשפיל קבוצה אחת במדינת ישראל - האוכלוסייה הערבית. ככזה, הוא עלול לפגוע - ברמת ודאות קרובה - ברגשותיה של אוכלוסייה זו. ביטוי גזעני כגון דא עלול לפגוע גם ברגשותיהם של יהודים, אשר שימשו ולמרבה הצער עודם משתמשים כמטרה לרדיפה על רקע גזעני ברחבי העולם".

עוד כתב השופט כי "באיזון בין חופש הביטוי לבין הערכים הנזכרים, ידם של האחרונים על העליונה... חופש הביטוי חל - כידוע - גם על ביטויים פוגעים ומרגיזים. לדידי, הוא נסוג כליל כשעסקינן בגזענות או במה שעשוי להתפרש כמשמיע אותה".

רובינשטיין גם התייחס לטענה של ראשי "עוצמה לישראל", חברי הכנסת אריה אלדד ומיכאל בן-ארי, לפיה "הכוונה בפרסום היא לכל חלקי האוכלוסייה וכל אדם שאינו ממלא את חובתיו וכי תכליתו היא לעודד ציות לחוק מצד אזרחי המדינה". "מדובר בטענה שלא אוכל לראותה אלא כמיתממת, אשר נטענה אך על מנת להכשיר את הפרסום", כתב השופט.

שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין באירועי 15 שנים להסכם השלום בין ישראל וירדן. עומר מירון
"אנו, כבני העם היהודי, הופלינו בכל תולדותינו כמיעוט". רובינשטיין/עומר מירון

רובינשטיין הסביר, כי "אילו הייתה בפרסום המילה "נאמנות" בעברית בלבד, ניתן היה לחפש לה כף זכות; לא כן כאשר המילה מופיעה בערבית, וכידוע מרבית אזרחי ישראל היהודים (וחבל) אינם קוראים ערבית; אם כן היעד ברור".

בתום החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית נאמר, כי "אנו, כבני העם היהודי, הופלינו בכל תולדותינו כמיעוט, תוך הכללות מכפישות. לכן מניעת שמץ חשש לגזענות צריך שתהא בצופן הגנטי שלנו כלפי השוכנים עמנו והם מיעוט. אין לכך קשר לביקורת לגיטימית שניתן למתוח על פלוני או אלמוני מן הציבור הערבי - או היהודי - בשל יחסו למדינה, ואף איני משווה את הדברים לתוצאות הקשות של הגזענות האנטישמית, כמובן. אך המודעה היא, על פי האמור, הכללה שיש בה סממנם גזעניים. רוצה אני לקוות שבמחשבה שנייה יסברו כך גם המשיבים. על כן תוסר".

השופט הוציא צו האוסר על "עוצמה לישראל" לפרסם את המודעה. אלדד ובן-ארי רשאים להגיש לוועדת הבחירות ערר על ההחלטה.

"צעד חסר תקדים"

במפלגת "עוצמה לישראל" הגדירו את החלטת רובינשטיין כ"צעד חסר תקדים". אלדד ובן-ארי מתחו ביקורת על רובינשטיין ומסרו: "לא ייתכן ששימוש באחת השפות הרשמיות ייחשב גזעני. מדובר בקמפיין לגיטימי: הדרישה לקיים חובות תמורת זכויות היא דרישה בסיסית במדינה מתוקנת. בכוונתו לערער על ההחלטה השערורייתית".

מוסי רז ממרצ, שהגיש לוועדת הבחירות את התלונה נגד "עוצמה לישראל" אמר התגובה להחלטת השופט רובינשטיין: ?אני מברך את יו"ר ועדת הבחירות, שנתן החלטה חסרת תקדים לפסול קמפיין שלקה בגזענות קיצונית שלא נראתה לעולם במערכות בחירות בישראל. לא שאלת קיום החובות למדינה, כמו גיוס לצה?ל, מעניינת את 'עוצמה לישראל' אלא ההסתה הבוטה נגד הערבים?.

עו"ד נדאל עות'מאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, אמר בתגובה: "יש לברך על ההחלטה אשר מנקה את הרחובות מהקמפיין הגזעני והמסית של 'עוצמה לישראל'. יחד עם זאת, מאחורי המסרים הגזעניים שנפסלו עומדים מועמדים כהניסטיים דוגמת מיכאל בן-ארי וברוך מרזל, ועל ועדת הבחירות לפסול לא רק את המסרים הגזעניים, אלא גם את מי שעומדים מאחוריהם".

יהושע בריינר השתתף בהכנת הידיעה.

לקריאה נוספת:
דרישה לפסול את "עוצמה לישראל" מהתמודדות בבחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully