וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: ברק בחר באייזנקוט, אך לא בהכרח סלח לו

10.12.2012 / 14:07

בעקבות החלטת שר הביטחון, יעבור ניהול הצבא בפועל לידי האלוף ששמו נקשר בפרשת מסמכי הרפז. ברק כמו ברק גרר רגליים והכריע לבסוף, אך העיכוב בהחלטתו ישפיע על פני המציאות

המרוץ לתפקיד סגן הרמטכ"ל החל בשלושה מועמדים - אלוף גדי אייזנקוט לשעבר אלוף פיקוד צפון, אלוף פיקוד מרכז לשעבר אבי מזרחי ואלוף גדי שמני, שהבין לאחרונה כי הוא לא מועמד והודיע על פרישה. כך גם יעשה אלוף מזרחי, לאחר שהבוקר (ראשון) החליט שר הביטחון, אהוד ברק, למנות את אייזנקוט לתפקיד.

טקס מינוי אלוף פיקוד צפון חדש, יאיר גולן במקום האלוף היוצא גדי אייזנקוט, יולי 2011. דובר צה"ל
בצמרת צה"ל מברכים על ההחלטה. אייזנקוט/דובר צה"ל

בצמרת צה"ל מברכים על החלטתו של ברק, שכן אייזנקוט קצין מוערך מאוד, בעל ניסיון מבצעי רב - כולל ראייה אסטרטגית. אייזנקוט, שגדל בגולני ומילא בו את כלל התפקידים עד לתפקיד המח"ט, אהוד מאוד על דרגי השטח בצה"ל וסביב שולחן המטה הכללי הוא ידוע כדעתן וחריף, שאינו חושש לומר את דעתו - גם אם היא נוגדת את דעת הרוב.

הרמטכ"ל ניסה להאיץ בברק לסיים את הליך הבחירה

בפועל, עם כניסתו של אייזנקוט לתפקיד, יעבור ניהול הצבא לידיו. סגן הרמטכ"ל הנוכחי, אלוף יאיר נווה, הצליח ליצוק תוכן ואחריות רבה לתפקיד ולייצר מציאות בה הוא מנהל הצבא בפועל, בעוד הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, עוסק בתהליכים אסטרטגיים בעיקר.

אך למרות האווירה החגיגית, בצמרת צה"ל לא מתעלמים מהתהליך העקום של בחירת אייזנקוט. המהלך, שהיה צפוי מראש, התעכב בשל החלטת שר הביטחון לגרור רגליים ולמתוח את העצבים לצה"ל עד לפרסום דו"ח הרפז, שבין היתר מתח ביקורת על התנהלות אייזנקוט. הרמטכ"ל ניסה להאיץ בברק לסיים את הליך הבחירה, אך כשראה שאין עם לדבר וברק לא ממהר לסלוח לאייזנקוט, הוא הלך על תכנית ב' - כמו בכל מבצע אליו נערכים כראוי. גנץ פנה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שהשיב לו בצורה חדה וברורה כי אין מניע למנות את אייזנקוט לתפקיד הסגן, למרות מעורבותו המינורית בפרשת מסמכי הרפז.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"עיקרון המילה האחרונה של אהוד ברק"

ברק הופתע מהמהלך. כך גם אייזנקוט שהושפל מהתהליך, שעלול להכתים אותו בעתיד לכששמו יעלה כמועמד לשבת על כיסא הרמטכ"ל. לאחר קבלת ההחלטה של היועמ"ש, פנה גנץ לברק והבהיר כי גדי הוא המועמד היחיד והוא מבקש לדעת אם הוא מאושר או לא.

אייזנקוט, שסיים את לימודיו בחודש יוני האחרון, נמצא מאז באוויר. השהיית ההחלטה של ברק פגעה בתהליך חפיפה מסודר - ועכשיו יעדיף הרמטכ"ל להכניס את אייזנקוט לתפקיד מוקדם ככל הניתן והמציאות תראה בהתאם. כך גם היה כשברק ביקש לקצר את החפיפה של אלוף יאיר גולן עם אייזנקוט בפיקוד צפון ובעת בחירתו של אלוף אביבי כוכבי לראש אמ"ן, לאחר שישב בבית במשך כחצי שנה כי ברק לא רצה לאשר את ההחלטה אך לבסוף הסכים והאיץ בצבא להכניס אותו מהר לתפקיד. קצינים בצה?ל מכנים זאת "עיקרון המילה האחרונה של אהוד ברק".

בני גנץ וגדי אייזנקוט, דצמבר 2005. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
אייזנקוט וגנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בצמרת צה"ל מבינים כי שר הביטחון אישר את המהלך, אך לא בהכרח סלח לאייזנקוט, שלא חשף בפניו את מסמכי הרפז למרות הקרבה בין השניים. בקרוב מאוד יגיע הציבור בישראל להכריע על דמותה של הכנסת בקלפי. ברק, לפחות על פי מה שהצהיר בתקשורת, פרש מהחיים הפוליטיים. אך אם יחליט ברק לחבור במסגרת מהלך פוליטי לראש הממשלה בנימין נתניהו ויישאר בתפקיד שר הביטחון, לאייזנקוט צפויים חיים קשים. תהליך בחירת הרמטכ"ל הבא גם הוא על הפרק, ואצל ברק כמו אצל ברק - תמיד יש הפתעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully