וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' ופרץ: מרומן נלהב לסכינים בגב

טל שלו

6.12.2012 / 15:58

היחסים בין יו"ר העבודה לחבר הכנסת שחבר ללבני הידרדרו במיוחד בשבוע האחרון, לאחר שפרץ הציג לה דרישות באופן פומבי, בעוד יחימוביץ' סירבה לפגוש אותו. כך הפכה הברית לקרע

צילום: טל אנגלנדר, דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: לירון בארי

פחות משבוע עבר מאז עמדו חברי הנבחרת החדשה של מפלגת העבודה בגני התערוכה וחגגו את סיום קרבות הפריימריז הארוכים, עד שגילו שהחיוכים המאולצים של שלי יחימוביץ' ועמיר פרץ, שעמדו זה לצד זה על הבמה, הסתירו את הקרע העמוק בין השניים. היום (חמישי) הגיע הקרע הזה לקצו, עם הודעתו של פרץ על עריקה לשורות "התנועה" של ציפי לבני. היחסים הרעועים בין השניים היו לדבר שבשגרה במפלגת העבודה בחודשים האחרונים, אך כולם קיוו שהטונים יירגעו אחרי מאבקי המחנות בפריימריז, ושהכוחות יתאחדו בניסיון להביא את המפלגה להישגים בקלפי. בשבוע האחרון התברר שכיפופי ידיים ומהלומות פוליטיות השתלטו על חזון ההרמוניה, כשהנתק בין יחימוביץ' ומי שהביא אותה לפני שבע שנים לפוליטיקה, הידרדר עד שפל המדרגה.

ציפי לבני ועמיר פרץ, דצמבר 2012. דרור עינב
כיפופי הידיים גברו על החזון להרמוניה. פרץ מצטרף ללבני, הבוקר/דרור עינב

מאז קרבות הסכינים על ראשות המפלגה בשנה שעברה היה ברור שהחברות האמיצה נעלמה. המאבק הקשה שניהלו השניים בשבועות שלפני הפריימריז על עיצוב פניה של הרשימה לכנסת החריף את הנתק, והשניים לא שוחחו למעשה מאז מבצע "עמוד ענן". בעוד בסביבתה של יחימוביץ' הכחישו כל העת דיווחים על דילים, רשימות חיסול ורשימות מומלצים, אנשי פרץ שבו והתריעו כי יחימוביץ' מבקשת לחסל את מועמדיו של פרץ במפלגה. אל מול המומלצים של יחימוביץ', קידם פרץ בעיקשות את מרב מיכאלי ואת חברי הכנסת איתן כבל ובנימין בן אליעזר על מנת לקבע את שליטתו ברשימה, ואפילו התפייס עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לאחר שש שנות סכסוך כדי להבטיח את סיכוייו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חילופי דברים בכלי התקשורת

בסופו של דבר, תוצאות הפריימריז בישרו הצלחה לשני היריבים. פרץ אמנם לא גבר על יצחק הרצוג, שזכה במקום הראשון ברשימה, אך התפאר בשיבוץ כל הח"כים שבהם תמך בחמישייה הראשונה. יחימוביץ' מנגד הצליחה להכניס לא מעט מאנשיה למקומות הבאים ברשימה, אך לא היו כל ברכות הדדיות או שמחה משותפת. כמה דקות בלבד לקחו לפרץ להתחיל לאותת ליושבת הראש שהוא מתכוון לעשות לה חיים קשים. כבר עם היוודע תוצאות הפריימריז הכריז פרץ כי הוא מצפה להיפגש עמה ולדרוש ממנה להתחייב שלא לשבת בממשלת נתניהו.

שלי יחימוביץ', בנימין בן אליעזר, יצחק בוז'י הרצוג, עמיר פרץ בטקס הכרזת רשימת מפלגת העבודה לבחירות לכנסת. נמרוד סונדרס
תוצאות הפריימריז בישרו הצלחה לשני המחנות. חברי המפלגה לאחר פרסום תוצאות הפריימריז, ביום שישי/נמרוד סונדרס

הנתק המוחלט בין השניים הוביל לכך שחילופי המסרים ביניהם היו בעיקר בתקשורת. כמה שעות אחרי הפריימריז דחתה יחימוביץ' את דרישתו של פרץ בראיון לתכנית "אולפן שישי" בערוץ 2, והצהירה כי תהיה זו "איוולת פוליטית" להתחייב כבר עכשיו על המשך דרכה. פרץ הרגיש שדרישותיו לא נשמעו חזק מספיק, והתייצב למחרת באולפן "פגוש את העיתונות", שם דרש ממנה פעם נוספת להתחייב שלא להיכנס לממשלה בראשות נתניהו ולהבהיר את העמדות המדיניות של המפלגה. "אסור לטשטש את עמדות מפלגת העבודה רק כדי שאנשי ימין יבואו ויצביעו עבורנו. אנחנו מפלגת שמאל", אמר פרץ. "אני רוצה לראות תכנית שלום. אני לא רוצה לראות אמירות סתמיות. שיהיה ברור שאנחנו נגד התנחלויות, ולהציג תכנית שלום מפורטת. זה טוב למפלגה. אני אשכנע בזאת את שלי".

כתף קרה ואפס סובלנות

יחימוביץ' סירבה לאולטימטומים של פרץ והפגינה שרירים משל עצמה. "סחיטות ואיומים הם לא חלק ממפלגה דמוקרטית", אמרו ביום ראשון בבוקר בסביבתה לביקורת של פרץ. במהלך כל השבוע נפגשה יחימוביץ' עם המועמדים ברשימה וחילקה לכולם תפקידים בקמפיין הבחירות. איתן כבל מונה לראש צוות התגובות, בנימין בן אליעזר לראש הצוות המדיני-ביטחוני, איציק שמולי לאחראי על הסטודנטים, ועוד ועוד. למרות קריאתו הפומבית להיפגש וניסיונותיו לרכך את אמירותיו, נותר פרץ מחוץ ללופ, ולא זומן לפגישה. אחרי שנעדר מהאירוע החגיגי של המפלגה ביום שני, בו הוצגה התכנית לכלכלה הוגנת, התראיינה יחימוביץ' בגלי צה"ל ואמרה ש"מכל חלקי המפלגה יש הסתייגות עמוקה מהתנהגות שנועדה לחבל בניסיון המאומץ. התנהגות שתהיה מכוונת נגד המפלגה ולא תהיה התנהגות מלוכדת שנועדה לאחד את השורות - שהן מאוד מאוחדות - תתקבל באפס סובלנות ולא תעבור לסדר היום, גם בקרב הח"כים וגם בקרב הפעילים".

ראלב מג'אדלה, עמיר פרץ ושלי יחימוביץ' בהתכנסות של מפלגת העבודה בבית ברל, מרץ 2011. אורי לנץ
היחסים הרעועים הפכו לדבר שבשגרה. יחימוביץ' ופרץ, בשנה שעברה/אורי לנץ

מדיניות הכתף הקרה ו"אפס הסובלנות" עליה הכריזה יחימוביץ' היא שהכריעה את הכף עבור פרץ. הוא המתין עוד ועוד לפגישה, אך משהבין את הרמז מהתמיכה שהעניקו הח"כים בקריאתם לאיחוד השורות, הגביר פרץ את המגעים האינטנסיביים עם ציפי לבני. בימים האחרונים דחו בסביבתו את השמועות על פילוג או עריקה, והמהלך נעשה ככל הנראה מתחת לאף של אנשי המחנה שלו במפלגה - כבל, מיכאלי ובן אליעזר, שאמרו היום כי לא עודכנו לגבי המהלך. יחימוביץ' עודכנה על ידי אחד מיועציה חמש דקות לפני מסיבת העיתונאים. כך הסתיים סופית הרומן שהחל לפני שבע שנים, גם הוא בכלי התקשורת, כאשר העיתונאית יחימוביץ' נענתה להצעתו של פרץ לחבור לשורות העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully