וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימא מודאגת, ויש לה סיבה טובה

אייל מצליח

2.12.2012 / 18:24

האמת העצובה מתבררת במלוא חומרתה: משוואת "תלמד, תעבוד, תרוויח" התערערה, והתואר האקדמי כבר אינו ערובה לדבר. איפה הפיתרון? אפשר להתחיל מהכוונה מקצועית במקום פסיכומטרי

אימא שלכם דחפה אתכם ללמוד? חלמה שיהיה לכם תואר אקדמי? אפילו שניים או שלושה? רצתה לראות אתכם בוגרים של אוניברסיטה נחשבת? מחקר חדש של מרכז טאוב, שפורסם בשבוע שעבר, מגלה כי החלום הזה כבר לא ממש עובד. כוחה של ההשכלה הגבוהה לשמש כלי למוביליות חברתית ולהשגת יתרון בשוק העבודה הולך ונשחק. זהו תמרור אזהרה למערכת ההשכלה הגבוהה ובעצם - לכולנו.

המחקר קובע, בין היתר, כי שחיקת מעמדה של ההשכלה הגבוהה בשוק העבודה (בעיקר בקרב צעירים בשנות ה-30 לחייהם) הוא אחד הגורמים המרכזיים לפרוץ המחאה החברתית של קיץ 2011. מובילי המחאה והקהל הגדול שהתאסף ומילא את שדרות רוטשילד באוהלים הם אותם צעירים שעשו את כל מה שהיה עליהם לעשות "לפי הספר" כדי לתפוס את מקומם במעמד הביניים, אבל לאכזבתם הרבה גילו שהעסק פשוט לא עובד. לא משנה כמה תארים ירכשו, ובכמה עבודות יחזיקו - המשוואה לפיה "תלמד, תעבוד, תרוויח" הולכת ומתערערת, והתואר האקדמי אינו ערובה לדבר.

מה שטרכטנברג שכח

מעניין שבדיוק החודש הכריז פרופסור מנואל טרכטנברג, יו"ר ות"ת (הועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה) ומי שעמד בראש "ועדת טרכטנברג" שמונתה בעקבות אירועי המחאה, כי תפקידה השלישי של האקדמיה הוא מעורבות חברתית. כל מי שמכיר ולו במעט את הוויכוח סביב תפקידה של האקדמיה יודע בוודאי שזוהי הכרזה דרמטית, אולי אפילו היסטורית, במיוחד כשהיא יוצאת מפיו של מי שאחראי על חלוקת התקציבים למוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל.

בין היתר אמר טרכטנברג כך: "הגענו לשלב בו על האקדמיה, מעבר לתפקידיה הקלאסיים בייצור ידע, שימור ידע והפצת ידע, לשקוד ולפתח גם את תפקידה השלישי - מעורבות חברתית, בה תבוא לידי ביטוי ביתר שאת השפעתה החיובית על הקהילה".

זה טוב, יפה וחשוב, ובעיקר - צריך להיות מגובה בתקציבים. אבל מה שפרופ' טרכטנברג שכח להתייחס אליו הוא המעורבות והאחריות החברתית שהאקדמיה צריכה להפנות קודם כל אל ציבור הסטודנטים שלומד בה. אותו ציבור שמילא את הרחובות בתחושות תסכול וזעם בקיץ 2011, ושבעקבותיו התכנסה הוועדה שעמד בראשה. זו האחריות של מערכת ההשכלה הגבוהה להחזיר את המשוואה לפיה השכלה מגדילה את סיכוייו של הפרט לשפר את ההזדמנויות שלו בשוק העבודה.

אז המלצה ראשונה לראש ות"ת: להפנות תקציבים שמושקעים כעת בפסיכומטרי, המהווה בעיקר חסם להשכלה גבוהה, לתכניות הכוונה מקצועית, פיתוח אישי והיכרות עם עולם העבודה, עוד בבית ספר התיכון. ככה, אולי, האימהות שלנו יהיו קצת פחות מודאגות.

אייל מצליח הוא מנהל תוכן בארגון "שגרירי רוטשילד", העיסק בהכשרת מנהיגים ויזמים חברתיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully