וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר ההכרה, אירופה מפצירה: "לחדש את המשא ומתן"

טל שלו

30.11.2012 / 14:13

בעקבות הכרת האו"ם ברשות כמדינה משקיפה שאינה חברה, הדגישו שרי החוץ של בריטניה וגרמניה את הצורך במגעים ישירים. נתניהו ייצא לביקור בגרמניה בצל הימנעות המדינה בהצבעה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ביום שאחרי אישור שדרוג מעמד הרשות הפלסטינית בעצרת הכללית של האו"ם, קוראות מדינות אירופה לחידוש מיידי של המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. "החלטת העצרת הכללית של האו"ם אתמול מהווה צו לניהול משא ומתן ישיר", אמר היום (שישי) שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה, שארצו נמנעה אתמול בהצבעה בעצרת. "חייבים להתייחס להצבעה כהזדמנות לפתוח בהקדם האפשרי שיחות שלום ישירות. במצב הנוכחי חשוב ביותר לא לאפשר את הקשחת העמדות המתמשכת. במקום זאת צריך לרכז את כל המאמצים על מנת לחפש ביחד פתרון צודק והגון של שתי מדינות", אמר.

בשבוע האחרון התברר בירושלים כי עוד ועוד מדינות אירופיות משנות את אופן הצבעתן לטובת אבו מאזן. לבסוף, מבין 27 מדינות האיחוד האירופי, רק צ'כיה אימצה אמש את עמדת ישראל והצביעה נגד הצעת ההחלטה הפלסטינית, בעוד שמרבית המדינות - ובראשן צרפת, איטליה, יוון וקפריסין - הצביעו בעד. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, פרסם אמש הצהרה, לאחר שמדינתו הביעה תמיכה בבקשה הפלסטינית, בניגוד להצהרות פומביות שנתן הולנד לנתניהו בנושא. "הצבעה זו תואמת את התחייבותי לתמוך בהכרה בינלאומית במדינה הפלסטינית", אמר הולנד, "אולם ניתן יהיה לתרגמה למעשים רק במסגרת הסכם שלום צודק וכולל. כדי להשיג מטרה זו יש לחדש את המשא ומתן בלא תנאים ובהקדם האפשרי".

אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם ומבקש הכרה במדינה פלסטינית, 29 נובמבר 2012. AP
"לחדש את המשא ומתן בהקדם האפשרי". אבו מאזן באו"ם אמש/AP

גם בריטניה, שנמנעה בהצבעה, קראה לחידוש מיידי של המשא ומתן. שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, הזהיר כי "אם לא תחול התקדמות בשנה הקרובה, ייתכן שלא ניתן יהיה להשיג פתרון של שתי מדינות לשני עמים". הייג קרא לארה"ב "להפגין מנהיגות החלטית", ולקדם בדחיפות את התהליך המדיני. בריטניה נמנעה בסופו של דבר, אך במהלך הימים האחרונים הבהירה כי היא עשויה לתמוך במהלך, אם הרשות הפלסטינית תתחייב לחזור לשולחן המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים ואם אבו מאזן יצהיר פומבית כי אין בכוונתו להמשיך ולפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. "הדרך היחידה להקים מדינה פלסטינית היא דרך משא ומתן על פתרון של שתי מדינות", אמר היום הייג, שהסביר כי אבו מאזן סירב להעניק את הערבויות שביקשה ממשלת בריטניה, ולכן הוחלט להימנע. "העיקרון שהנחה אותנו הוא יצירת בסיס חזק ככל האפשר לחזרה לדיאלוג", אמר הייג, שקרא לישראל להימנע מתגובות חריפות למהלך, והבהיר כי בריטניה לא תתמוך בתגובה "שתבודד את אבו מאזן או תיצור סכנה למיטוט הרשות הפלסטינית".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

נתניהו יוצא לביקור מדיני בגרמניה

במהלך כל השבוע סברו בירושלים כי גם גרמניה עומדת להתנגד להצעתו של אבו מאזן, אך בסופו של דבר, לאחר דיונים קדחתניים של הקנצלרית אנגלה מרקל ושר החוץ וסטרוולה, החליטה גרמניה להימנע. "אני מצטער על כך שלא הושגה עמדה אירופית אחידה", אמר היום וסטרוולה, "גרמניה תמשיך לתמוך ולפעול בכל כוחה להשגת פתרון של שתי מדינות ושלום בר-קיימא במזרח התיכון. אחריותנו כלפי ישראל ופעילותנו למען מדינה יציבה לפלסטינים כתוצאה ממשא ומתן ימשיכו לשמש לנו כמטרה עליונה".

בשבוע הבא צפוי לצאת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לביקור מדיני בגרמניה, במהלכו ייפגש עם הקנצלרית מרקל ובכירים נוספים. נתניהו ייצא כשהוא מלווה במשלחת שרים בכירה על מנת לקיים ישיבת ממשלה משותפת לשתי המדינות, ולדון בקידום היחסים הבילטרליים. ההחלטה הגרמנית על הימנעות עלולה להביא להחרפת המתיחות בין נתניהו לבין מרקל, שבשנתיים האחרונות שבה וקוראת לראש הממשלה לשנות את מדיניותו בנוגע לתהליך השלום, ובמיוחד קוראת להפסקת הבנייה בהתנחלויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully