וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב חשד לניצול ילדים בשוק בצפת: דיון בהול בכנסת

קובי דוד

29.11.2012 / 18:10

בעקבות תחקיר וואלה! חדשות, שחשף חשד להעסקה לא חוקית של ילדים אתיופים בעיר בתנאי ניצול, הודיעה ח"כ אורלי לוי כי תכנס דיון בוועדה לזכויות הילד. המשטרה: "הנושא ייבדק"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ אורלי לוי, הודיעה היום (חמישי) כי תקיים דיון בהול בוועדה לזכויות הילד בעקבות תחקיר וואלה! חדשות, שחשף היום חשד להעסקה בלתי חוקית של ילדים ושל בני נוער בגילאי עשר ומעלה בתנאי ניצול, בשוק העירוני בצפת. מדובר בילדים בני העדה האתיופית, המתגוררים במרכזי קליטה בעיר, ועל פי החשד הם מועסקים בניגוד לחוק בשכר זעום או לחלופין – בשאריות של ירקות ופירות שנותרו בסוף יום העבודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הסוחרים מנצלים את תמימות הילדים". השוק העירוני בצפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זה אבסורד שביום שבו מתפרסם דו"ח העוני במדינת ישראל אנו נחשפים לניצול ציני שבו מעורבים ילדים קטנים", אמרה ח"כ לוי. "בעקבות התחקיר עולה חשש כבד כי מדובר בעבירה לכאורה על החוק. כיו"ר הוועדה, אכנס דיון ואדרוש את הדעת מאותם גורמים האמונים בנושא".

כמו כן, בעקבות פניית וואלה! חדשות למשטרת צפת, נמסר כי הנושא ייבדק על ידי חוקרי המשטרה, יחד עם רשויות הרווחה.

התופעה המדאיגה חושפת את אוזלת היד של הרשות המקומית ואת היעדר האכיפה נגד אותם סוחרים המעסיקים ילדים בניגוד לחוק. כתוצאה, בסוכנות היהודית, האחראית על מרכזי הקליטה, החלו בזמן האחרון בביקורי פתע של צוות המדריכים על מנת לתפוס "על חם" ילדים ובני נוער העובדים בשוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
תיעוד: ילדים אתיופים מועסקים בשוק בתנאים מחפירים. ערן גילווארג
"משלמים כמה שקלים לשעה". השוק העירוני בצפת/ערן גילווארג

מהממצאים עולה כי אותם ילדים ובני נוער מהקהילה האתיופית, הנמצאים בעיצומו של תהליך הקליטה הארוך בארץ, קמים בבוקר כדי להספיק לעלות להסעה שתוביל אותם לבית הספר ובורחים אל השוק העירוני עוד לפני שישימו לב. "הם הפכו לפועלים שחורים", סיפרה אחת המדריכות בכאב. "אנחנו מגיעים לביקורי פתע כדי למשוך אותם בכוח מהשוק, אבל הם חוזרים בחזרה".

לדבריה, הסוחרים מנצלים את תמימותם של הילדים, ואת העבודה כי מדובר בעולים חדשים. "משלמים להם שכר זעום. כואב לי הלב לראות איך מתייחסים אליהם", הוסיפה המדריכה. "מלבד העובדה שאסור להעסיק אותם, הם משלמים להם כמה שקלים לשעה, ושולחים אותם עם שקית ירקות רקובים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בעל דוכן: "אני מתייחס אליהם מאוד יפה". השוק העירוני בצפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואולם, בשיחה עם בעלי הדוכנים והסוחרים נראה כי הם מתייחסים להעסקה כעזרה ולא כניצול. "הם נטפלים ומתחננים אלינו שנעסיק אותם", סיפר בעל דוכן בשוק. "אני לא רוצה שתצטייר פה תמונה שאנחנו מנצלים אותם. אני מתייחס אליהם מאוד יפה, דואג להם לאוכל ושתייה. אפשר גם להסתדר בלעדיהם, אבל כואב לי הלב כשהם מספרים לנו שאין להם מספיק כסף כדי לקנות פיצה". בעל דוכן נוסף הסביר: "לא פעם ניגש אליי אחד מהורי הילדים ושאל אותי אם יש עבודה לבן שלו. אני בסך הכול רציתי לעזור למשפחה. בסוף היום שלחתי עם הילד ירקות ופירות לבית".

בתוך כך, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן, מסר כי מדובר בניצול חמור ביותר. "מתבצעים כאן דברים חמורים וחלה החובה להעניש במלוא החומרה את אותם סוחרים, אמר קדמן. "הגורמים הרלוונטיים צריכים לפעול בהתאם. צר לי על כך שבאותה שעה שמתפרסם דו"ח העוני, החושף נתון מדאיג של למעלה מ-35% מהילדים הנמצאים מתחת לקו העוני, אנו עדים למעשה חמור ביותר". עוד אמר קדמן כי "צריך להבין שנתון העוני של הילדים בישראל לא פחות מסוכן ומדאיג מהטילים שצפויים להגיע מעזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully