וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה ליחידת המודיעין שאימתה את חיסול ג'עברי

1.12.2012 / 14:05

בעידן הסמארטפונים, זוכה יחידת איסוף המודיעין הגלוי של צה"ל לעדנה מחודשת. במבצע "עמוד ענן", איתרה "חצב" תמונות ראשונות של גופת ג'עברי והתחקתה אחרי הכזבים של חמאס

צילום: אבי כהן, דובר צה"ל, רויטרס קריינות: אביב אברמוביץ' עריכה: מיכאל ברגמן

זמן קצר לאחר חיסולו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, בפתח מבצע "עמוד ענן", הייתה זו יחידת "חצב" של אגף המודיעין בצה"ל שמצאה את ההוכחות המצולמות להצלחת המבצע. "הצלחנו לאתר בזמן תמונות של גופת אחמד ג'עברי בתוך הרכב", מספר רב"ט א', נציג חטיבת דובר צה"ל ביחידה, האחראית על איסוף מודיעין גלוי. "בתקשורת הפלסטינית מצלמים הכול מהכול ללא צנזורה, בחוסר רגישות, ובמקרה הזה סייעו לנו תמונות שצולמו בשטח והועלו בחי בכלי תקשורת שונים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכונית שבה נסע אחמד ג'עברי, לאחר החיסול בעזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכל בוקר, בשעה 04:30, מניחה יחידת "חצב" על שולחנו של הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, לקט מיוחד, המתפרש על פני עשרות עמודים, וכולל מקבץ ידיעות חשובות, בעיקר ממדינות המזרח התיכון, שערי עיתונים נחשבים, קריקטורות ומידע רלוונטי שנאסף מאתרים חברתיים - כולל ניתוח אסטרטגי של התכנים. "חצב" מגישה את המידע לא רק לרמטכ"ל, אלא גם ללשכות הבכירים, לחדרי מצב שונים בצה"ל וליחידות בשטח.

לפני כמה שבועות, חגגה "חצב" 20 שנה להקמתה. ואם בעבר שקלו בצה"ל לסגור את היחידה, עלייתה של המדיה החדשה – כלי התקשורת האינטרנטיים, הרשתות החברתיות והאפליקציות הסלולריות – העלתה גם את קרנה של היחידה בעיני ראשי אגף המודיעין וצמרת צה"ל. עם כניסתו לתפקיד, זיהה ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, את הפוטנציאל הגלום ביחידה והרחיב את המשאבים שהוקצו לה. כעת, מעבירים חיילי היחידה מידע ישירות למפקדי האוגדות, כדי להרחיב את המבט שלהם על כל אירוע שמתרחש, בזמן אמת.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

פסוקי הקוראן של מוחמד דף

מרבית החיילים המשרתים ב"חצב" הם "אנשי שפה": מרביתם בקיאים בשפה הערבית ובשפות נוספות. הם מכסים במסגרת האיסוף המודיעיני את המזרח התיכון ואת מנהיגיו – אך לא רק אותם. המתרגמים, המאזינים והדסקאים עובדים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. הם מנתחים ומעריכים מידע מודיעיני, שנאסף באמצעים שונים, תוך שימוש נרחב במאגרי מידע.

אנשי "חצב" עוקבים אחר מקורות אינספור ברשתות החברתיות – פייסבוק, טוויטר ויוטיוב; אחר בלוגים, עיתונים, אתרי אינטרנט, ערוצי טלוויזיה, תחנות רדיו, ביטאונים וירחונים מקצועיים ופרסומים של מכוני מחקר. "אנחנו יודעים לאתר ערוצים חדשים ברשת", אומר מפקד היחידה, סא"ל ר'. "למשל מצייצים חדשים בטוויטר, שכל אחד מהם הוא מקור נהדר למידע". לדברי א', כמויות המידע אדירות ולכן נקבע סדר עדיפויות במעקב אחר המקורות. "בניגוד לעבר, אנחנו עובדים יחד עם חטיבת המחקר", הוא מוסיף. "יש לנו פרויקטים משותפים ואין אגו בסיפור הזה. בעידן הנוכחי אין אדם או גוף אחד שחולש על כל הידע אלא כמה גופים ששותפים למידע. לפעמים גם החיבור בין המידע הגלוי למידע החשאי יכול לסייע לראות את התמונה הכוללת, שמוגדרת כפסיפס".

חיילי היחידה לא רק מאתרים את המידע אלא הופכים אותו לנגיש בעבור ה"צרכנים" השונים, כפי שמגדיר אותם מפקד היחידה. "אנחנו יודעים לקחת סיפור או טקסט ולהפוך אותו למשהו ויזואלי, פשוט לומר מה רואים. למשל, במהלך מבצע 'עמוד ענן', גילינו את הנאום של בכיר החמאס מוחמד דף. הרעיון הוא לא רק לתרגם את דבריו אלא לפענח את השימוש בפסוקי הקוראן ולהקיש מזה כוונות נוספות. אנחנו לא ננתח רק את מה שאומרים, אלא כיצד עשויות התבטאויות בכלי התקשורת במצרים, לדוגמה, להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של הנשיא מוחמד מורסי". ואמנם למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אין חשבון טוויטר או פייסבוק, אך בכל נאום שלו נכנסת יחידת "חצב" לדריכות כדי לתרגם את דבריו, וגם לפענח את המסרים הסמויים שמסתתרים מאחוריהם.

מודיעין להסברה

כחלק מפעילותם במדיה החדשה, ב"חצב" לוקחים חלק גם במאמץ ההסברה. מפקד המחלקה רס"ב א' מספר כי בעקבות אירועי המשט הטורקי לעזה, הוחלט להאיץ את מאמץ איסוף המודיעין לקראת ובזמן אירועים חריגים. "חיילים שלנו התמקדו בתמונות שרצו באינטרנט, של שתי ילדות שנהרגו לכאורה במתקפה ברצועת עזה במהלך מבצע 'עמוד ענן'. בדיקה מתקדמת וערנות שלהם אימתה את החשש: מדובר בתמונות שצולמו כמה חודשים קודם לכן בסוריה וחמאס ניסה להשתמש בהן כדי לפגוע בלגיטימציה של ישראל.

"היו עוד הרבה מקרים כאלה שנחשפו תוך כדי המבצע, ורוכזו בסרטון ברשת שכותרתו הייתה 'השקרים של חמאס'. אם בזמן המשט הטורקי היו לנו היכולות שיש לנו היום, היו נחשפים הרבה דברים על מה שמתחולל בספינה ומה קדם למשט. אנחנו קוראים לזה 'מודיעין להסברה'. לדוגמה, אנחנו איתרנו את הציטוטים שבהם פעילי הג'יאהד האיסלמי בעזה מודים בפומבי שהאירנים הם אלו שממנו בכסף רב את אמצעי הלחימה נגד ישראל. הייתה לזה השפעה אדירה בניסיון להסביר את המאמץ של אירן לפגוע בישראל".

הסרטון שהפיץ דובר צה"ל: השקרים של חמאס

מפקדת המחלקה הפלסטינית, סמ"ר ל', מדגישה שתוצרי היחידה מגיעים לדרגים הבכירים בצה"ל ומשפיעים על תהליך קבלת ההחלטות. "אנחנו עובדים מסביב לשעון עם דרגים טקטיים ואסטרטגיים. אחראים לאיסוף התבטאויות ומעקב אחר גולשים ודרג הדוברים, שנמצאים בכל רחבי הזירה. יש המון סוגים של תוצרים מחיתוכי מצב מסביב לשעון בהתאם לשעון הלחימה, לקטים על הלך רוח והתבטאות אסטרטגית של מנהיגים. זה כולל מעקב אחר פעילים ומנהיגים. אנחנו יודעים לאמת תוצאות תקיפה, לאתר פגיעה במעורבי טרור ובלתי מעורבים על בסיס המודיעין הגלוי".

לדברי סמ"ר ר', אחד האירועים יוצאי הדופן שחוותה היחידה במהלך מבצע "עמוד ענן" היה שיגור רקטות פאג'ר-5 לעבר תל אביב. "ברגע שאתה רואה כיתוב מבזק על טלוויזיה של חמאס 'רקטה לתל אביב' זה חודר אליך. גם אנחנו ירדנו למקלטים אבל מהר מאוד חזרנו לעבודה. אתה נמצא בטירוף הזה, אבל אתה חייב להביא כמה שיותר תוצרים בזמן אמת. אנחנו היינו האזרחים שצריכים לרדת למרתף, אבל מצד שני החיילים צריכים להגן על המדינה ולספק מודיעין. זה היה מעניין".

ר' לא מסגירה פרטים נוספים על חיסולו של ג'עברי, ואומרת רק שכל חייל שהצטרף ליחידה הכיר אותו ואת פועלו. "זה היה הלם, ואיזו תחושה שנכנסים למוד דרוך כי אנחנו יודעים שבעקבות זה יגיע גל גדול של עבודה. תחושה לא בהכרח טובה. זה אדם שעשה מעשים נוראיים. כל מי שלומד על טרור מכיר אותו היטב. זו סגירת מעגל שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully