וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודעות בישיבות ליטאיות: לא להתייצב לצו הראשון

28.11.2012 / 23:30

עד כה בחורי ישיבה היו מגיעים ללשכת הגיוס, ומצהירים "תורתם אומנותם", אך לפי הוראה חדשה של הרב אוירבך, עקב ביטול חוק טל עליהם להימנע מהגעה אפילו לצו הראשון

מאז שבוטל חוק טל, המתח בין הציבור החרדי לצה"ל הולך וגדל. בצבא נערכים לגיוס בחורי הישיבה מהשנה הבאה ובציבור החרדי חושבים איך לבטל את הגזרה. במהלך היום נתלו מודעות במספר ישיבות ליטאיות שנמצאות תחת חסותו של הרב שמואל אוירבך, ובהן הוראה ברורה לכל הבחורים להפסיק להתייצב בלשכת הגיוס לאחר קבלת הצווים. עד כה בחורי הישיבה היו מגיעים לצווים, מצהירים "תורתם אומנותם" וחוזרים לישיבה, אך על פי ההוראה החדשה על הבחורים לא להגיע אפילו לצווים הראשונים.

לדברי גורמים בציבור הליטאי, הקש ששבר את גב הגמל היה מקרה שבו בחור ישיבה מהדרום הגיע לצו ראשון, אז דרשו ממנו לערוך בדיקות רפואיות בנוכחות חיילות, דבר שלדבריהם לא היה מקובל עד כה. לדברי הגורמים, ההתייחסות אליו הייתה מזלזלת והשתמשו במחיצתו גם בניבולי פה, דבר שגרם לו לזעזוע עמוק. מנחם קוליץ, כתב העיתון החרדי "קו עיתונות", הסביר כי "לאחר שהסיפור הגיע לראש ישיבתו, ולאחר שהרב אוירבך עודכן בדבר, נערכה על ידו בדיקה, וכשהתברר שהמדיניות של הצבא כלפי בחורי הישיבה הולכת ומשתנה, הוחלט להוציא את ההוראה החדשה. הרבנים מפחדים שוויתור בדבר הזה יכול להשפיע על הבחורים מבחינה רוחנית והם לא מוכנים לקחת את הסיכון הזה".

כרזות נגד גיוס בישיבת תפרח. אסור להשתמש
כרזה בישיבת תפרח/אסור להשתמש

בין הישיבות שהוציאו הוראה כזו נמצאת ישיבת תפרח, ישיבת מעלות התורה וחלק מישיבת פוניבז', המזוהה עם הרב אוירבך. הישיבות שמזוהות עם הרב שטיינמן לא הוציאו הוראה כזו, ובחלק מהמקומות אפילו יצאה הוראה להמשיך ולהגיע לצווים כרגיל.

לדברי מקורב לרב אוירבך, הכל עניין של גישה. "הרב אוירבך אמר שמדובר בפגיעה שיכולה להשפיע מאוד על בחורי הישיבה ולא ניתן להתפשר בדבר. לדברי הרב, ממילא לוקח שנה עד ששולחים משטרה לעצור את מי שלא מתייצב, ועד אז כבר יהיה חוק חדש שיסדיר את הדברים, אז אין ממה לפחד. הרב הוסיף ואמר כי "אם בן גוריון, בגין ופרס תמיד גרסו שלא צריך לגייס את החרדים מחשש לקרע בעם, ואם נשתוק עכשיו כשהגישה של הצבא משתנה, אז ימשיכו בתהליך". לעומת זאת, הוסיף המקורב, "אם נמשיך בקו בלתי מתפשר, לא ירצו לגרום לקרע בעם". לעומתו, הרב שטיינמן חושש שאם הבחורים לא יתייצבו זה עשוי לחזק את המפלגות החילוניות ויקנה להן יותר מנדטים, דבר שיכול להשפיע על חוק חדש שיחייב את החרדים להתגייס".

כרזות נגד גיוס בישיבת פוניבז'. אסור להשתמש
מודעה בישיבת פוניבז'/אסור להשתמש

גם חבר הכנסת ויו"ר ועדת הכספים, משה גפני, התייחס השבוע לנושא גיוס בחורי הישיבות, בכתבה שיצאה לאור בעיתון "המודיע". באותה כתבה אמר גפני כי אם הצבא מתכוון לגייס את בחורי הישיבות, תהיה נפקדות המונית. בתגובה להוראה החדשה שיצאה היום בחלק מהישיבות החרדיות, אמר מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, כי "קשה לחשוב על מבחן משמעותי יותר שעומד בתקופה זו בפני שלטון החוק מההסתה לעריקות של מנהיג הקנאים הרב אוירבך וישיבות מובילות כמו ישיבת פוניבז'". לדבריו, "הממשלה, שלמרות ביטול חוק טל המשיכה לא לגייס את תלמידי הישיבות בניגוד לחוק והמשיכה לממן את הישיבות בניגוד לחוק, מגלה עכשיו שהרב מיטיב לצפצף על החוק יותר ממני. אם הממשלה לא תפגין נחישות, היא תהיה אחראית לאנרכיה שתשתרר לא פחות מהרבנים הסרבנים ומבזי החוק. ההוראה החדשה מוכיחה עד כמה חיוני ליישם את המלצות דו"ח פלסנר ולהנהיג סנקציות כלכליות קשות כנגד תלמידי ישיבות משתמטים וכנגד ישיבות שמשמשות להם ערי מקלט".

כרזות נגד גיוס בישיבת מעלות תורה. אסור להשתמש
מודעות בישיבת מעלות תורה/אסור להשתמש

בתגובה לדבריו של חבר הכנסת גפני, אמר רגב כי "יו"ר ועדת הכספים של הכנסת והעיתונות החרדית עורכים לצה"ל זובור כדי להלך עליו אימה ו'לשכנע' אותו שלא כדאי לו להתעסק איתם". לדבריו, "אין ספק שמבחינתם צה"ל צריך לשרת אצל בחורי הישיבות ולא להיפך. חיילים שמבצעים את תפקידם בהתאם לחוק, ומנסים לשכנע בחורי ישיבות להתגייס מרצונם מוצגים כמיסיונרים, בדיקות רפואיות שגרתיות, שעובר כל נער ישראלי, מוצגות כהשפלה, וחמור מכל - לשכת הגיוס מוצגת כ'הפקרות מוחלטת'".

"יש לקוות", הוסיף רגב, "שדווקא האיום בנפקדות המונית ישכנע את שר הביטחון אהוד ברק לפתוח סוף סוף בגיוס אמיתי של תלמידי הישיבות כפי שמחייב אותו החוק, ואת הממשלה להפסיק כל מימון למשתמטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully