וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הפריימריז: מי הח"כים הכי חברתיים בעבודה?

בטרם תיבחר רשימת מפלגת העבודה לכנסת הבאה, העניק "המשמר החברתי" ציונים לנציגי המפלגה בכנסת היוצאת לפי תרומתם ל"חקיקה חברתית-כלכלית צודקת". מי בראש, ומי בתחתית?

המדד החברתי: מפלגת העבודה בהנהגת שלי יחימוביץ' מזוהה מאוד עם סדר היום החברתי-כלכלי, אולם מי מנציגיה בכנסת הכי מחויב לקידומו? לקראת הבחירות המוקדמות שיתקיימו מחר (חמישי) לקביעת רשימת המפלגה לכנסת ה-19, העניק ארגון "המשמר החברתי" ציונים לנציגי המפלגה בכנסת היוצאת וכן לחברי הכנסת נחמן שי ונינו אבסדזה, שפרשו מקדימה ומתמודדים בפריימריז של מפלגת העבודה. זאת בהתאם להצבעתם על הצעות חוק חברתיות-כלכליות בשנה החולפת. לפי המדד של הארגון, איתן כבל ושלי יחימוביץ' הם חברי הכנסת המצטיינים, בעוד עמיר פרץ ובנימין בן אליעזר נמצאים בתחתית הרשימה.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המדד החברתי", אשר מחושב באמצעות פרויקט "כנסת פתוחה", מסנן מבין הצעות החוק שהועלו להצבעה במליאת הכנסת הצעות בעלות השלכות חברתיות-כלכליות, בהן הצעות המקדמות זכויות חברתיות, כגון: מזון ומים, דיור, בריאות, חינוך והשכלה, ביטחון סוציאלי, פרנסה ותעסוקה הוגנת. בבדיקה הנוכחית נכללו 230 הצעות חוק מהשנה האחרונה, בהן למשל הקמת מאגר מידע למחירי מוצרים ברשתות השיווק, הגברת הענישה לעסקים העוברים על חוק ההגבלים העסקיים, הקמת מקלטים לנשים מוכות, תוספות לסל הבריאות ועוד.

הציון שכל חבר כנסת מקבל תלוי בנוכחות שלו במליאה בעת ההצבעה, וכמובן - באופן ההצבעה שלו. חברי הכנסת צוברים נקודות באופן הבא: על הצבעה התואמת את עמדת הארגון שקם על רקע המחאה החברתית בישראל – נקודה חיובית, על הצבעה הנוגדת את עמדת הארגון – נקודה שלילית, על הימנעות או היעדרות מהצבעה – אפס נקודות. הציון הסופי הוא סכום הנקודות חלקי מספר ההצבעות שנבדקו. במילים פשוטות: חבר כנסת שנכח בכל ההצבעות ותמיד הצביע בהתאם לעמדת הארגון, יקבל 100 נקודות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנתון הבולט ביותר ב"מדד החברתי" הוא היעדרם של חברי סיעת העבודה מהצבעות על חקיקה חברתית שבארגון מגדירים כמשמעותית. בין היתר, אף לא אחד מחברי סיעת העבודה השתתף בהצבעות על הצעת חוק הדיור המוגן, שנועדה להסדיר את פעילות בתי הדיור המוגן לקשישים, הצעת חוק להעלאת התמלוגים לנכי רדיפות הנאצים, הצעת חוק להטלת פיקוח על מחירי מוצרי יסוד והצעה למתן מענק הסתגלות לאישה שיוצאת ממעון לנשים מוכות אך אינה חוזרת לביתה.

לפי המדד, איתן כבל קיבל את הציון הגבוה ביותר מקרב חברי סיעת העבודה - 46 נקודות. כבל אמר בתגובה לוואלה! חדשות: "התוצאות מסכמות את מי שאני ואת הסיבות בגינן בחרתי להיות שליח ציבור. זו המהות שלי, ולא מדובר בעניין של אופנה חולפת". לדברי כבל, "היום כולם מדברים בשפה חברתית, ואני שמח על כך, כי זו הוכחה ניצחת לכך שהדרך שלי ושל מפלגת העבודה היא הדרך להפוך את מדינת ישראל למדינה שוויונית וצודקת יותר".

יחימוביץ': "שני המתמודדים הם נתניהו ואני". אבי כהן
מדורגת במקום השני במדד. יחימוביץ'/אבי כהן

אחרי כבל מדורגת יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', עם 31 נקודות. בהתאם לנתוני הארגון, יחימוביץ' לא נכחה בהצבעות על הצעת חוק להגנה על זכויות עובדים בהתקשרויות של גופים ציבוריים, הצעת חוק למתן מענק הסתגלות לנשים שיוצאות ממעון לנשים מוכות, הצעת חוק לביטול הפטור ממס רכישה על דירות לתושבי חוץ והצעת חוק הדיור המוגן.

עם זאת, לפי נתונים שפרסם אתמול ארגון אחר - "הפורום לצדק חברתי" - יחימוביץ' היא חברת הכנסת החברתית ביותר מטעם סיעת העבודה בזכות חוקים שהעבירה בקדנציה האחרונה, ובהם חוק המזכה עובדים ועובדות בהפסקות שירותים, חוק המרחיב את איסור הפיטורין של נשים בזמן ההיריון גם לזמן טיפולי פוריות וחוק המקל על נשים להצליח במהלכים משפתיים על רקע אפליה במקום העבודה.

ממטה הבחירות של מפלגת העבודה נמסר בתגובה לוואלה! חדשות: "כמי שחרתה על דגלה את הנושא החברתי, מפלגת העבודה מוכיחה שוב כי סדר היום החברתי שמובילה יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ וחברי הכנסת של המפלגה, בא לידי ביטוי במעשים ובחקיקה. ביום שני הבא, תציג יו"ר המפלגה יחימוביץ', לראשונה בתולדות הפוליטיקה הישראלית, תכנית כלכלית סדורה לשיקום החברה הישראלית כולל מקורות מימון. התכנית לכלכלה הוגנת תהווה תכנית אופרטיבית שבכוונת מפלגת העבודה להוציא לפועל לאחר השלמת התהליך להחלפת שלטון נתניהו".

עמיר פרץ במליאה בכנסת. מגד גוזני, מגד גוזני
במקום הלפני אחרון. פרץ/מגד גוזני, מגד גוזני

אחרי יחימוביץ' מדורגים חברי הכנסת יצחק הרצוג עם 27 נקודות, נחמן שי, שפרש מקדימה, עם 24 נקודות (לפי "הפורום לצדק חברתי", שי הוא חבר הכנסת השני ברשימת הח"כים המובילים, אחרי שלי יחימוביץ'), נינו אבסדזה עם 22 נקודות, אבישי ברוורמן עם 20 נקודות, ראלב מג'אדלה עם 18 נקודות ודניאל בן סימון, שקיבל 14 נקודות.

בתחתית המדד נמצאים עמיר פרץ, שקיבל תשע נקודות, ובנימין בן אליעזר, שקיבל חמש נקודות בלבד. לפי נתוני הארגון, פרץ נכח ב-17 הצבעות "חברתיות" בלבד, ובן אליעזר נכח רק בשמונה הצבעות - מסיבות בריאותיות.

פרץ לא הגיב על דירוגו במדד, אולם מסביבת חבר הכנסת בן אליעזר נמסר לוואלה! חדשות: "בכל הצניעות ומבלי להישמע יהיר, פעל בן אליעזר לפחות כמו כל מי שמופיע ברשימה. במהלך 20 שנות פעילותו בכנסת ובממשלה הוא פעל בתחום החברתי ולמען האוכלוסיות הזקוקות לסיוע בחברה הישראלית. בכל משרד ממשלתי שבו כיהן, הוא הקפיד לשלב את הדאגה לאוכלוסיות חלשות ולתושבי הדרום והצפון".

בסביבתו ציינו גם שבן אליעזר קידם רפורמות בתחום התקשורת שאפשרו הכנסת תחרות בתחום הטלוויזיה בלוויין והיה אחראי לבניית מחלפים וכבישים אשר חיברו בין הפריפריה למרכז ולקידום אלפי יחידות דיור והשקת תכנית מחיר למשתכן ו"בנה ביתך". עוד נמסר מסביבתו, כי "כמחצית מכהונת הכנסת הנוכחית, כיהן ח"כ בן אליעזר כשר התמ"ת, ובתפקידו זה קידם חקיקה וביצוע חברתיים נרחבים וביניהם הרחבת מעונות היום, כדי לאפשר לאלפי אמהות להשתלב בשוק התעסוקה, העלאת שכר המינימום, הקמת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ועידוד השתלבות ערבים וחרדים במעגל העבודה". אנשי בן אליעזר הוסיפו, כי "ראוי להזכיר כי בתפקידו כשר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה פרש בן אליעזר מממשלת שרון על רקע נושאים חברתיים".

לקריאה נוספת:
מי הח"כים החברתיים ביותר בליכוד?
מי הח"כים החברתיים ביותר במרצ ובחד"ש?
מי הח"כים החברתיים ביותר בבית היהודי ובאיחוד הלאומי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully